
2016 har startet med børskrakk over hele verden og bankkrakk i Italia, og de røde tallene fortsetter å hagle inn. De europeiske børsene ligger nå 20% lavere enn i 2015. Hva skjer?
Paul Mason, som er økonomiredaktør i Channel 4 kaller det «the great global slowdown» og skriver:
If you have a pension … then you are watching – for the second time in a decade – your wealth destroyed.
The three peaks, to an economic historian, have a very clear cause: the repeated decision by central banks to respond to economic slowdowns with a policy of cheap money.
…we used “extend and pretend” tactics with banking and state finance: Greece is bankrupt? Bailout and impose austerity. When that makes it bankrupt some more, impose more austerity and give another bailout. States assumed the debts of banks. Trillions of dollars worth of loans that were not going to be repaid – so called “non-performing loans” were simply rolled over. Debts carried on rising. Since 2008 families, companies and governments have borrowed $57 trillion more than they had already borrowed.
The problem is, the kind of recovery you get like this is not a “normal” one. It’s real: real bridges get built, real talktime gets bought, real jobs – albeit a lot of low paid ones – get created. But it’s not sustainable.
A sustainable recovery would see debt written off or paid back, wages rise, productivity rise. Economies would re-balance. Austerity would come to an end. But none of this has happened.
Og det skjer virkelig ekstraordinære ting akkurat nå. Internasjonal skipstrafikk er full stagnasjon. Det er noe som heter Baltic Dry Index. Den forteller om prisen på frakt av råvarer på skip over hele verden. I 2010 lå indeksen på 4500, 20. januar 2016 lå den på 369. Så lavt har den aldri ligget. På to år har indeksen falt med 84%. Denne indeksen har alltid vært en pålitelig «kanarifugl i kullgruva» når det gjelder å varsle kriser.
In a normal market the rational decision would be to remove loss-making ships from the fleet, but this is anything but a normal market. The world shipping fleet is drowning in debt.
Hvis en ser på en annen fraktindeks, nemlig Morgan Stanleys flatbed freight index, som måler prisen på konteinerfrakt på vogntog i USA, så ligger den nå lavere enn den gjorde i 2009, altså da finanskrisa var på sitt verste.
Det er vel på tide at orkesteret på Titanic spiller opp til dans?