Bilhelvete på kinesisk

2
Biltrafikk i Kina

For mange år siden, jeg tror det må ha vært i 1981, var jeg på et delegasjonsbesøk i Kina. I Shanghai var vi invitert på middag med ordføreren, og han fortalte meg at hans drøm var at alle mennesker i Kina skulle ha egen bil.

Samme dag hadde vi vært ute og spasert på den travle Nanking-gaia, og der var det så mange fotgjengere at vi knapt klarte å komme fram. Jeg skjønte derfor at Shanghais ordfører og jeg hadde nokså forskjellige drømmer, for å si det sånn, og kvitterte med: «Det blir sikkert fint, for da vil bilene stå så tett at de nesten ikke vil kunne bevege seg. Og da vil jo ingen dø i trafikken.»

Nå funker ikke denne typen ironi på kinesisk, så det ble vel bare oppfattet som vestlig uforstand. Men nå ser det ut som om den daværende ordføreren i Shanghai er i ferd med å få sine drømmer oppfylt. Her er fra helgetrafikk i Kina:

biltrafikk kina

I 2014 hadde Kina 113 biler per 1000 innbyggere. Det vil si 152 millioner biler totalt. Men landet er fortsatt langt unna USAs biltetthet, som er 809 biler per 1000 innbyggere. Hvis Kina kommer dit, vil landet ha over en milliard biler. 

I følge China Statistical Yearbook vil Kinas bilflåte passere USAs en gang før slutten av dette tiåret og nå 298 millioner i 2020. Dette legger naturligvis et enormt press på Kinas energiproduksjon og arealbruk. For ikke å snakke om luftforurensing og andre utslipp. Jeg har ennå ikke sett noen statistikk over tidsbruk i kinesisk biltrafikk, men den burde også være interessant.

KampanjeStøtt oss

2 KOMMENTARER

  1. Men folk i et samfunn har lyst og behov for å forflytte seg. Og Kina er stort Med økt teknologisk utvikling vil dette være mulig med fornybar, lite forurensende, energi. Hydrogen fra sol, vind , alger og avfall for elektriske fremdrift.
    Hvis Kina hadde holdt på gammel tenkning og ville bruke hest/esel og kjerre til forflytning; DA hadde fremtiden sett mørk ut i Kina.
    Heldigvis har de ikke vestens glede av partipolitikk i Kina, men er pragmatikere og har som mål større velstand for folk flest, – pø om pø.

  2. Da jeg var der I 2002 (kan ha vært en gang tidligere) i Shanghai sa vi (nordmennene på kontoret, jeg jobbet på hovedkontoret i Oslo) at om man så på trafikken fikk man inntrykk av at de aller fleste knapt nok hadde hat førerkort i mer enn en uke. Flere av dem hadde bil med privatsjåfør, det var billig og man trengte ikke å forstå kinesisk logikk. 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.