For mange år siden, jeg tror det må ha vært i 1981, var jeg på et delegasjonsbesøk i Kina. I Shanghai var vi invitert på middag med ordføreren, og han fortalte meg at hans drøm var at alle mennesker i Kina skulle ha egen bil.
Samme dag hadde vi vært ute og spasert på den travle Nanking-gaia, og der var det så mange fotgjengere at vi knapt klarte å komme fram. Jeg skjønte derfor at Shanghais ordfører og jeg hadde nokså forskjellige drømmer, for å si det sånn, og kvitterte med: «Det blir sikkert fint, for da vil bilene stå så tett at de nesten ikke vil kunne bevege seg. Og da vil jo ingen dø i trafikken.»
Nå funker ikke denne typen ironi på kinesisk, så det ble vel bare oppfattet som vestlig uforstand. Men nå ser det ut som om den daværende ordføreren i Shanghai er i ferd med å få sine drømmer oppfylt. Her er fra helgetrafikk i Kina:
I 2014 hadde Kina 113 biler per 1000 innbyggere. Det vil si 152 millioner biler totalt. Men landet er fortsatt langt unna USAs biltetthet, som er 809 biler per 1000 innbyggere. Hvis Kina kommer dit, vil landet ha over en milliard biler.
I følge China Statistical Yearbook vil Kinas bilflåte passere USAs en gang før slutten av dette tiåret og nå 298 millioner i 2020. Dette legger naturligvis et enormt press på Kinas energiproduksjon og arealbruk. For ikke å snakke om luftforurensing og andre utslipp. Jeg har ennå ikke sett noen statistikk over tidsbruk i kinesisk biltrafikk, men den burde også være interessant.