NTB, norske mediers grå eminense.

Jeg har med stigende fortvilelse observert norske mediers slagside i utenriksdekningen, særlig i NATO-relaterte saker. Og i det siste har det gått opp for meg hvor stor betydning NTB (Norsk Telegrambyrå) har, som produsent av nyheter for mer eller mindre alle norske medier.  Så når NTB skriver noe som er usant gjengis det ofte ordrett i en mengde medier, inkl de største, som NRK, TV2, Aftenposten etc. Grunnet NTBs lave profil i nyhetsbildet har jeg tillatt meg å kalle dem en «grå eminense» blant norske medier.

Jeg er særdeles opptatt av krigen i Syria. Derfor har jeg et visst kunnskapsnivå om krigen og hva som foranlediget den. Så jeg oppdager nesten daglig utelatelser, usannheter og ladede karakteristikker i norske medier. Og ganske mange av dem kommer fra NTB.

En av usannhetene som stadig gjentas mer enn fem år etter at krigen startet er at «regimet satte inn hæren og snikskyttere mot fredelige demonstranter». Ja, NTB fortsetter å spre denne usannheten til tross for at jeg har gjort dem oppmerksomme på en mengde vitnesbyrd om «demonstranter» som skjøt på politiet, okkuperte bygninger etc. Dette i mail av 28. juli 2016. Derfor, og siden de ikke hadde svart på mailen, ringte jeg dem 16. august.

Solveig Svendsen tok telefonen og sa at det var et «etablert faktum» at disse demonstrasjonene var fredelige. Men man kan sjølsagt ikke etablere et slikt faktum uten at man ser bort fra alt som tyder på det motsatte (Financial Times, øyenvitneskildring i nederlandsk avis som forteller om væpnede demonstranter, Catholic News i 2012, Sharmine Narwani i alakbharnews.). NTB fortsetter sjøl etter dette å spre denne usannheten.

Millionmarsjen i Damaskus 2011 med et 2,3 km langt syrisk flagg

Millionmarsjen i Damaskus 2011 med et 2,3 km langt syrisk flagg

Jeg tok også opp NTBs påstand om at Syrian Civil Defense (også kjent som White Helmets) er «nøytral og upartisk». Men er det riktig å si at en organisasjon som karakteriserer Syrias regjering som en «barbaric killing machine» er nøytral og upartisk? Ja, Syrian Civil Defense/White Helmets finansieres av Syrias mektige motpart USA og deres propaganda er ensidig rettet mot Syrias regjering. Nøytral og upartisk? Og NTB hadde ikke trengt å bruke adjektiver over hodet, så hvorfor er det så viktig for dem å omtale organisasjonen som «nøytral og upartisk»?

Det viste seg at NTB ikke hadde undersøkt hvem Syrian Civil Defense/White Helmets faktisk er og kun hadde stolt på hva et annet pressebyrå, franske AFP, hadde sagt. AFP hadde muligens lest websida til Civil Defense/White Helmets. For der hevder WH at de er nøytrale og upartiske. Men det de faktisk sier og skriver i sine artikler viser altså noe helt annet.

Kun et par dager etter at jeg hadde denne samtalen med NTB gikk en ny NTB-artikkel Norge rundt. Den dreide seg om Julian Assange. Her skapte NTB et inntrykk av at Equador først nå har gått med på at Sverige kan komme til deres ambassade i London for å avhøre Assange.

Men det er over fire år siden Equador foreslo dette: «More than four years after Ecuador offered Swedish authorities the opportunity to interview Julian Assange in the nation’s London embassy, a deal appears to have been struck Wednesday» (Telesur). Altså skaper NTB et inntrykk av det er Equador som er «skurken», mens det i virkeligheten er Sverige som har latt dette bero så lenge.

«Hundretusener krever at Venezuelas president går av», het det så i VG 1. sept. Men ikke et ord om motdemonstrasjoner som kan ha vært like store. Nok en gang var det NTB som utelot viktige forhold.

Det siste eksempelet jeg har notert meg er at NTB hevdet at Syria har et «alawitt-regime». Men i virkeligheten er det tvert i mot slik at alle religionene og ikke minst sunniene er representert både i regjeringen, nasjonalforsamlingen og hæren.

Hva skyldes denne nærmest systematiske feilinformasjonen? Vel, journalister er som andre folk. De vet like godt som murere, rørleggere, lærere etc hva som skal til for å få ros, lønnsforhøyelser, forfremmelser etc. Derfor vet de at de ikke risikerer noe som helst ved å spre usannheter om de landene som ikke vil bøye seg for USA/NATO. Tvert i mot, de får ros, skulderklapp etc, av redaktørene, politikerne og andre deler av det norske etablissementet.  Dermed er de ikke så nøye med å sjekke fakta i slike tilfeller. Anything goes.

Er det noen som kjenner til ET ENESTE TILFELLE hvor norske medier har blitt dømt i PFU (Pressens Faglige Utvalg) for slikt? NTBs lave profil fører muligens til at de slipper enda lettere unna med slikt enn høyprofilerte medier som NRK, TV2 og Aftenposten.

Dessuten er det slik at enkelte journalister i nøkkelstillinger i riksmediene gjennomgår kurs ved Forsvarets Høyskole, slik at de på en måte forhåndsklareres før de får lov til å skrive om utenrikspolitikk. Videre gjennomgår mediene stadig nye runder med kutt i stillinger for både journaliser og andre, slik at de som er så heldige at de fortsatt har fast jobb nødig risikerer den ved å skrive noe som redaktører og andre i det norske etablissementet misliker.

Sist, men ikke minst, har USA siden 50-tallet, om ikke lenger, hatt et program for desinformasjon gjennom mediene (Operation Mockingbird). Og vi vet at norske medier ofte bruker USA-medier som kilder. Den tyske journalisten og redaktøren Udo Ulfkotte skrev for et par år siden en bok «Gekaufte Journalisten« hvor han forteller om hvordan CIA ga ham ferdigskrevne artikler som ble publisert under hans navn.  Jeg har kun lest omtale av boka. Men alt tyder på at den er en sensasjon. (Intervju med Ulfkotte.)

«I’ve been a journalist for about 25 years, and I’ve been educated to lie, to betray, and not to tell the truth to the public………………. I am fed up with it; I don’t want to do it anymore; and so I have just written a book, not to earn money, no, it will cause a lot of trouble for me. [I wrote it instead] to give the people in this country, Germany, in Europe, and all over the world, just a glimpse of … what goes on behind the closed doors».

Demokrati fordrer ikke bare valg, det fordrer også medier som informerer på en mest mulig sann, fullstendig og objektiv måte, mens NTB/norske medier stadig lurer folk til å tro ting som ikke er sant. Og de vil ikke en gang korrigere når de blir gjort oppmerksom på feilene. I så måte står det dårlig til med demokratiet i Norge.


 

 

  10 kommentarer til “NTB, norske mediers grå eminense.

  1. 12. september 2016 klokka 07:41

    «So, what to DO about all this? Well, if you are just a regular guy without a whole lot of money to sprinkle around, you can’t buy politicians who will legislate your agenda, like the Koch Brothers, Goldman Sachs and other big money people can do. Today though because of the Internet, you CAN write, and it can get distributed and read by many people, although due to the fact so many people can do the same thing, there is a cacophony of voices and most get no attention at all. Or if they do get attention, it’s all in the form of people trolling the website and trying to undermine anything you are trying to accomplish. VERY FUCKING ANNOYING! It’s not an easy thing to get yourself heard on the internet even if your resume is jam packed with credentials. A lot of money will get you heard though. Buy the advertizing, buy the people who own the major media outlets, you are sure to be heard. I do not have the kind of money it takes to buy that stuff unfortunately.» – RE

    http://www.doomsteaddiner.net/blog/2016/09/11/here-comes-the-sun-3/

    NTB, hvor kjedelig og seriøse de enn høres, er kjøpt og betalt. De med pengene betaler hva det skal være for å få sine stemmer opphøyd over den kakafoniske bakgrunnsstøyen. Penger bestemmer mer enn noen gang hvem som blir hørt. Ironisk i disse internettider, som skulle gi oss større ytringsfrihet.

    Steigan har gjort noe som egentlig burde vært umulig, han har fått sin stemme hørt selv om han kun har ei vanlig lønn. Irriterende for de korrupte i mediene, da han ved å fortelle sannheten så klart og tydelig viser at journalistene ikke er annet enn kjøpt og betalt, uten egenintegritet. Det er intet annet de ønsker enn å begrave fyren og denne bloggen i taushetens mørke!

  2. Dag Røsthe
    12. september 2016 klokka 09:02

    Betaler CIA norsk media slik de gjør nede i Europa ?

    Redaktør i en av Europas største avis Udo Ulfkotte ble betalt av CIA for å fordreie sannheten. Erik Bye ble forsøkt å samarbeid med CIA allerede i på hans tid.

    http://www.globalresearch.ca/editor-of-major-german-newspaper-says-he-planted-stories-for-the-cia/5429324

  3. Ingrid
    12. september 2016 klokka 09:48

    «Bernhard Wolff (født 3. mars 1811 i Berlin, død 11. mai 1879 i Berlin) var en tysk pressemann og avisforlegger. Han grunnla avisen National-Zeitung (1848) og nyhetsbyrået Wolffs Telegraphisches Bureau (1849) i Berlin. Wolffs var Europas første nyhetsbyrå. Bernhard Wolff grunnla også Norsk Telegrambyrå (NTB), som en norsk avlegger av Wolffs. I 1870 inngikk Wolffs en kartellavtale med Reuters, som innebar at Reuters holdt seg borte fra det tyske nyhetsmarkedet. Bernhard Wolff ble eier av National-Zeitung i 1850 og ledet avisen til sin død. Fra grunnleggelsen til 1871 ledet han også nyhetsbyrået Wolffs. – Wolff var sønn av en bankier og tilhørte en jødisk familie.» Sitat fra norsk Wikipedia om Bernhard Wolff.

    Om NTBs historie:

    «Norsk Telegrambyrå (NTB) er et norsk nyhetsbyrå. Det ble etablert 1. september 1867 av danske Alfred Fich på oppdrag fra det tyske telegrambyrået Wolffs i Berlin, etablert og eid av den tyske pressemannen Bernhard Wolff.
    Frem til 1918 fikk NTB utenriksstoffet levert av Wolffs som sammen med franske Agence Havas (etter 1945 AFP) og britiske Reuters dominerte byråmarkedet i Europa.»

    Når det gjelder pengemaktens diktatur over mediene, hadde faktisk NRK en god dokumentar om dette for to og et halvt år siden, og dokumentaren er tilgjengelig til 31.12.2016:

    https://tv.nrk.no/program/koid26008013/illusjonen-om-ei-fri-presse

  4. Bert Hoflund
    12. september 2016 klokka 12:12

    Jag har gjort exakt samma iakttagelse beträffande TT i Sverige. Med dagstidningarnas dåliga ekonomi, så fylls de av TT-telgram. Egenproducerade artiklar om utrikespolitik tillhör undantagen. En enda TT-journalist, som ofta bara översätter Reuters, bestämmer vad som ska vara sanning i utrikespolitiken och blir publicerad överallt.

  5. Arnt Folgerø
    12. september 2016 klokka 16:31

    Lars Birkelund har helt rett i det han skriver. NTB er en av de store mytesprederne i norsk medier i kraft av det gjennomslaget stoff fra byrået har i de mindre avisene i landet, men også i de større regionavisene og i riksaviser som Klassekampen og Aftenposten. De samme politisk, korrekte og ideologiske føringene som vi finner i andre norske medier, råder også i NTB, men i enda sterkere grad fordi byråets stoff skal kunne trykkes i alle norske aviser. Det utenriksstoffet som NTB sender ut, er stort sett avskrifter fra Reuters, Associated Press osv. som NTB -journalistene i min tid klippet av fra telefaxen. NTB er i kraft av sin stilling (leverandør av stoff til hele medie-Norge) ikke i stand til å drive kritisk journalistikk. Det er en fullstendig hjernedød medie-institusjon befolket av poli
    tisk korrekte, hjernedøde journalister med venstresideanfektelser. I så måte skiller byrået seg neppe særlig fra resten av den norske medieverdenen.

    Arnt Folgerø, med 22-23 års erfaring som journalist i NTB.

    • Eivind Reitan
      12. september 2016 klokka 17:58

      Hjernedøden er dagfersk.
      Litt på siden av selve NTB-oppslaget,dog.:D.d. har VG lagt opp en sak om srømkabler til utlandet,med åpent kommentarfelt.
      Der,blandt komentatorene florerer det med liberalister,som mener kabler er bra-prinsippielt.Og mange andre med fornuftige motforestillinger.
      Så ikke -med NRK.Der,kl.17.30-fikk vi servert en «debatt,»der en representant for pivate utbyggere fikk -uten motforestillinger fra representanten for de hjernedøde-prate om «utjevning av kostnader,og bedre eksport- og import-muligheter.
      Og den utpekte motdebatant,kom fra Ap.Som mente akkuret det samme om kablene,men mente at private kunne skumme fløten,ved å ta profitt,istedenfor å subsidiere nettleien.
      Noen representant for de mange som har arbeidet mot dette EU-ønskede tiltak,for felles europeisk -marked-se det hadde de ikke funnet.
      Ikke så rart.Det er ikke det de er betalt for.

  6. abc
    12. september 2016 klokka 18:09

    Liker Noam Chomskys syn på media:) Bra artikkel om et aktuelt tema. Nå er Russland en aktuell fiende også i og med Krim og Putin med all rett kanskje. Korrupt press, vi har bare sett begynnelse…. Det i en en situasjon der globale hierarkier endres.

    https://youtu.be/RPdXJmKBX3g

Legg inn en kommentar