George Soros investerer tungt i sosiale medier

0
Geroge Soros er fast inventar på møtene i milliardærklubben World Economic Forum.

Multimilliardæren George Soros har bestemt seg for å flytte en del av sine investeringer inn i Facebook, Apple og Twitter. Dette skjer gjennom investeringsfondet hans, Soros Fund Management. Han har også valgt å kjøpe seg kraftig opp i BlackRock, som er verdens største kapitalforvalter. I annet kvartal 2018 økte Soros sine investeringer der med 60 prosent.

Fondet til Soros kjøpte også en betydelig aksjepost i Spotify, den ikke helt ukjente strømmetjenesten for musikk, og i Pandora.

Som enhver annen milliardær kjøper Soros aksjer for å tjene penger og bli enda rikere, men i langt større grad enn de aller fleste milliardærer er Soros opptatt av investeringer som kan øke hans politiske innflytelse.

Ifølge Forbes er George Soros den 20. rikeste personen i verden med en personlig formue på 8 milliarder dollar. Investeringsfondet hans har en kapital på 26 milliarder. Sine politiske eventyr foretar han gjennom stiftelsen Open Society Foundation, som har brukt 14 milliarder dollar på påvirkningsprosjekter i over 70 land verden rundt.

Ingen andre har som ham etablert NGOer og kjøpt seg inn i sosiale bevegelser for å påvirke den politiske utviklinga i verden. Han skryter sjøl av at han har bidratt til å påvirke valg og gjennomføre en rekke «fargerevolusjoner».

Blant de mest kjente fargerevolusjonene som Soros har finansiert og støttet er roserevolusjonen i Georgia (2003,  oransjerevolusjonen i Ukraina (2004) og maidankuppet i Ukraina i 2014. I 2017 overførte Soros 18 milliarder dollar til Open Society Foundation. Dette gjør den til den nest rikeste filantropiske stiftelsen i USA nest etter Bill & Melinda Gates Foundation, og OSF har en enda mer aggressiv politisk agenda enn ekteparet Gates. Gjennom dette har han ikke bare sikret seg svært gunstige skattebetingelser, men han har etablert ei politisk «krigskasse» som ingen annen milliarder i verden er i nærheten av å ha maken til.

I alle de fargerevolusjonene Soros har vært aktiv i det siste tiåret og mer, har sosiale medier spilt en stor og økende rolle. At han nå investerer så tungt i selskaper som Facebook og Twitter må derfor sees som ikke bare en pengeplassering, men enda mer som investering i politiske redskaper.

Facebook, Twitter og andre sosiale medier har i den seinere tida vært aktive når det gjelder sensur av meninger og personer, og det blir det neppe mindre av med Soros som en av de største eierne.

 

Les også:

Om spekulanten og samfunnsødeleggeren George Soros

Forrige artikkelBomben som drepte 40 barn i Jemen var levert av USA
Neste artikkelEtter brukollapsen i Genova: Slikt kan skje i hele Europa.
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).