Fartstid 

0
Av Klassekampens tegner M.

1987

Har du stått på øverste dekk på ei Vestlandsferge og sett ned på trailerne som kjører ombord? Eller sett ei folkevognsboble som ligger i grøfta med alle fire hjula i været? Fra uvant vinkel ser de så mye større ut enn ellers.

Av Steppeulven.

For et par uker siden stod jeg på øvre dekk av «Free Enterprise VIII», på vei fra Zeebrugge til Dover. Mindre enn fem hundre meter utafor moloen stryker ferga helt opp under kjølen på sin kantrede navnebror, eller søster. Å se den underfra, og samtidig vite at det sannsynligvis ligger minst hundre lik igjen i vraket, det er et sterkt syn. De fleste som ligger igjen er vel arbeidsfolk, sjøfolk og kolleger. Gutta i maskinen hadde vel omtrent like stor sjanse som en snøball til å komme seg ut, og mange av dem som befant seg på bildekk blei vel raskt fanga blant sammenpressede trailere. På bildekk er det forbudt å oppholde seg under overfarten, så det er tvilsomt om de etterlatte får noen erstatning.

Det er ikke så ofte vi norske sjåfører går denne veien, kanskje tre-fire biler i uka. Endel av den norske lakseeksporten til USA har gått med trailer til London, og fly fra Heathrow. Gamle England tar endel fisk sjøl. Fiskemarkedet New Billingsgate i West Indien Dock Road er et sted som vekker minner hos de riktig gamle, de som seilte rundt Hornet. I den tida kunne en knapt bevege seg på Isle of Dogs uten å se et norsk flagg vaie fra en mastetopp, sier de gamle ulkene du møter på puben. I dag er det større sjanse for å se et norsk flagg på ei trailerdør.

Mange av oss reiser mye med ferger. Laster du f.eks ut fra Bergen, kan du går direkte med Fred Olsen til Hirtshals, en tur på nesten tjue timer. Går du så Zeebrugge-Dover, og returnerer med Braemar fra Harwich til Oslo, eller med containerferge fra Felixtow eller Immingham til Gøteborg, så har du nesten halve uka på kjøl, og du kan begynne å snakke om fartstid etter noen år.

Endel av fergeselskapene behandler trailersjåførene for dårlig. Ta for eksempel Fred Olsen. Om vinteren er vogntogene den økonomiske ryggraden for båtene hans mellom sør- og vestlandet og Danmark. For et vogntog betaler du tonnpris og meterpris, og du betaler for lugar. Et fullasta vogntog Kristiansand-Hirtshals koster ca. 3500 kroner. I sin iver etter å skvise alt og alle for kroner, har nå Olsen, Fred Lines funnet ut at de kan legge fire sjåfører på samme lugar. Da kan de selge tre ekstra lugarer til turistene. Og dersom du kommer med fra venteliste, har du ikke engang krav på køyeplass, selv om du betaler samme fulle prisen. Og i turistsesongen er det nesten bare ventelister.

Dette systemet kom jeg første gang borti på Viking Line fra Stocholm til Helsinki. Der forsøkte de å legge meg sammen med en annen, men jeg nekta.

 – «Ursakta», sa lugarpiken, «men det ar fullt».

 – «Hvor mange lugarer har du da?»

 – «Tjugetvå for lastebilsjaffissar».

 – «Og for turister da?»

 – «Två tusen, ungefar».

Og dermed er jeg tilbake til Townsend Thoresen. Her legger de sjåførene to i høyde og to i bredda, og når lugaren i tillegg ikke virker altfor rein, så er vi noen støkker som havner på bildekk, i trailerhyttene. Og der sover vi både før og etter ulykka med «Free Enterprise VIII». Noen også – dessverre – under ulykka.

Forrige artikkelPå innsiden av det russiske sinnet
Neste artikkelDerfor havarerte Herald of Free Enterprise