Den første jernbanelasten fra Russland til Saudi-Arabia via Iran

0
(Fotokreditt: Flickr/Thomas Kabisch)

Russland og Iran vil utvikle den internasjonale nord-sør-transportkorridoren for å konkurrere med Suez-kanalen.

Av nyhetsdesken i The Cradle.

Administrerende direktør for Den islamske republikken Iran Railways (RAI)  kunngjorde  27. august for første gang transitt av russisk last til Saudi-Arabia via Irans transportkorridor.

Et transitttog som fraktet 36 containere kom inn i Iran fra Russland gjennom Irans Incheh Borun-jernbanegrense nær Turkmenistan, sa Miad Salehi.

Viseveiministeren la til at dette godstransporttoget ble sendt til havnebyen Bandar Abbas ved Hormuzstredet og vil bli overført derfra til den saudiarabiske havnebyen Jeddah sjøveien.

Russland tar sikte på å utvikle den internasjonale nord-sør-transportkorridoren (INSTC) for å forbinde India, Iran, Russland, Aserbajdsjan og andre land via jernbaner og sjø.

Russland sier at INSTC vil konkurrere med Suez-kanalen som en viktig global handelsrute.

I mai signerte Russlands president Vladimir Putin og hans iranske motpart Ebrahim Raisi en avtale for å finansiere og bygge en ekstra iransk jernbanelinje mellom byene Rasht og Astara.

«Den unike nord-sør-transportåren, som Rasht-Astara-jernbanen vil bli en del av, vil bidra til å diversifisere globale trafikkstrømmer betydelig,» sa Putin.

Han sa også på den 162 kilometer lange jernbanen langs Kaspiahavskysten ville bidra til å koble russiske havner ved Østersjøen med iranske havner i Det indiske hav og Gulfen.

«Uten tvil er denne avtalen et viktig og strategisk skritt i retning av samarbeid mellom Teheran og Moskva,» sa Raisi.

Iran ønsker den vellykkede utviklingen av russisk-finansierte jernbaneforbindelser som består av INSTC vil  øke  transittinntektene og forsterke Irans «Se mot øst»-politikk for å styrke båndene med naboland og østlige makter som svar på vestlige økonomiske sanksjoner.

Raisis assisterende stabssjef for politiske anliggender, Mohammad Jamshidi, hevdet at INTSC-inntektene ville konkurrere med Irans oljeinntekter. På denne måten estimeres den halvoffisielle ISNA den 17. mai årlig inntekt på 20 milliarder dollar fra korridoren.

Den statlige kringkasteren Jam-e Jam beskrev Iran som «handelens gyldne vei» i en artikkel som fremhevet de potensielle fordelene med jernbanen.

Iran og Russland har utviklet tettere økonomiske, diplomatiske og militære bånd de siste årene, ettersom begge landene har vært underlagt amerikanske økonomiske sanksjoner og motstått USAs utenrikspolitikk i Vest-Asia, inkludert Syria, og de tidligere sovjetstatene, inkludert Ukraina.


Denne artikkelen ble publisert av The Cradle:

First rail cargo sets off from Russia to Saudi Arabia via Iran


Les også:

Og dette hadde naturligvis ikke vært mulig hvis ikke Kina hadde klart å løse den diplomatiske floken mellom Iran og Saudi-Arabia og fått de to erkefiendene til å samarbeide:

Seier til Kina: Iran og Saudi-Arabia gjenopptar diplomatiske forbindelser

Forrige artikkelNok en dag, nok en CIA-pressemelding forkledd som nyheter
Neste artikkelDen store konspirasjonsjakten
skribent
Skribent er en betegnelse vi bruker i databasen på alle som ikke er registrert der som forfattere. I de aller fleste tilfelle vil du finne forfatterens navn i artikkelen.