En håndfull selskaper kontrollerer global propaganda.
Lesere av steigan.no vil være godt kjent med våre analyser om hvordan de globale mediene er kontrollert av de samme selskapene som eier bankene, våpenindustrien, den farmasøytiske industrien, teknogigantene og stort sett alt annet det kan være verdt å eie. Se for eksempel: De eier bankene, våpenindustrien, merkevarene, mediene og teknogigantene. I en artikkel av Joseph Mercola kan vi stifte bekjentskap med en annen analytiker som har studert kontrollen over den globale propagandaen, nemlig Michelle Stiles, som har skrevet boka One Idea to Rule Them All, Reverse Engineering American Propaganda. Vi gjengir her utdrag av Mercolas omtale og vil komme tilbake til den seinere.
I sin bok One Idea to Rule Them All, Reverse Engineering American Propaganda avslører Michelle Stiles hvordan den amerikanske offentligheten (og faktisk den globale befolkningan for øvrig) har blitt indoktrinert og lurt av PR-selskaper som driver den globalistiske klassens propagandakampanjer.
Som beskrevet i Who Owns the World? er det en håndfull private investeringsselskaper som dominerer alle aspekter av livene våre og eier alt vi bruker pengene våre på, fra mat og drikke til klær, reiser, bolig og omtrent alt annet du kan tenke deg.
Mens det ser ut til å være hundrevis av konkurrerende merker på markedet, som russiske babusjkadukker, eier større morselskaper flere mindre merker. I virkeligheten eies for eksempel alle merkevarer for emballert mat av et titalls større morselskaper.
Disse morselskapene er på sin side eid av aksjonærer, og de største aksjonærene er like i alle: Vanguard og Blackrock. Disse institusjonelle investorene eier også hverandre. De er aksjonærer i hverandres selskaper, noe som tærer på konkurransebegrepet og styrker det globale monopolet ytterligere.
Fire annonseholdingsselskaper dominerer medielandskapet
De fire største annonseholdingsselskapene i verden er for tida Publicis Groupe, WPP, Omnicom Group og Interpublic Group, og Stiles bemerker at alle er «dypt sammenkoblet med corporate media, det militærindustrielle komplekset og politiske eliter.»
Hvert byrå har på sin side mindre datterselskaper og tilknyttede selskaper, noe som igjen gir oss en illusjon om at det er langt flere aktører enn det egentlig er. Og, som med alt annet, er Vanguard og/eller BlackRock blant de 10 største aksjonærene i disse topp fire annonsebyråholdingselskapene. De eier også store medieselskaper, og de største legemiddelselskapene.
For klarhetens skyld lister Stiles i boken sin de tre beste som WPP, Omnicom og Interpublic, men i november 2021 overgikk Publicis WPP når det gjelder markedsverdi, og tok førsteplassen som verdens største annonseholdingselskap. WPP har likevel en større årlig omsetning. Når det er sagt, har alle fire årlige inntekter på flere milliarder dollar. I 2022:
- London-baserte WPP, som har byråer i 112 land, tjente 17,847 milliarder dollar. Bemerkelsesverdige kunder inkluderer Amazon, Microsoft, NBC, Healthline, World Economic Forum (WEF) og Pfizer.
- Publicis tjente 14,957 milliarder dollar for å betjene kunder innen teknologi-, farmasøytisk- og bankindustrien.
- New York City-baserte Omnicom tjente 14,289 milliarder dollar fra sine 200+ byråer, som betjener mer enn 5000 varemerker, universiteter, ideelle organisasjoner og ikke-statlige organisasjoner (NGOer).
- Interpublic Groups inntekter var 10,928 milliarder dollar, og klientellet inkluderer den amerikanske hæren, ABC, Columbia Records, Unilever, U.S. Bank, Facebook og ExxonMobil, bare for å nevne noen.
Ifølge Stiles kommer anslagsvis mellom to tredjedeler og 80 % av innholdet som sendes og publiseres av corporate media fra PR-firmaer. Med andre ord er de fleste såkalte mainstream-medier «nyheter» propaganda.
Bemerkelsesverdig nok, når du legger inntektene til disse topp fire annonseholdingsselskapene sammen, er det fortsatt under 60 milliarder dollar, noe som virker en beskjeden pris for å kontrollere opptil 80 % av det globale medielandskapet. Det er klart at det er penger som er vel anvendt – fra globalistenes perspektiv.