AP sparket en reporter etter en farlig tabbe. Meldinger avslører en kaotisk prosess

0
Bakgrunnsbilde: Utskyting av S300

En 10-minutters misforståelse med korte meldinger mellom journalister ved Associated Press, resulterte i en feilaktig rapport i forrige uke, som for en kort stund brakte spenningene mellom NATO og Russland til sitt høyeste punkt siden Cubakrisen.

Av Max Tani, Semafor.

Forrige tirsdag la AP ut et nyhetsvarsel som sa at en «senior amerikansk etterretningstjenestemann sier at russiske missiler krysset inn i NATO-medlemmet Polen og drepte to personer», og bemerket at ledere i Polen «holdt et krisemøte på grunn av en ‘krisesituasjon’».

Rapporten, som ville ha det til at et russisk missil traff et medlem av NATO, utløste umiddelbart frykt for en dramatisk eskalering av spenningene mellom USA og Russland.

Men nasjonale sikkerhetstjenestemenn sa at rapporten var falsk, og Associated Press trakk tilbake stykket en dag senere. På mandag sparket AP James LaPorta, den nasjonale sikkerhetsreporteren for trådtjenesten, som fikk det første tipset som satte historien i gang.

LaPortas avskjed ble først rapportert av Daily Beast, og bekreftet av Washington Post. Begge historiene siterte AP-kilder og la skylden helt og holdent på reporteren. The Beast rapporterte at LaPorta etterlot «inntrykk av at historiens kilder hadde blitt godkjent.»

Men de korte meldingene, «slacks», som hendelsen utspilte seg på, forteller en annen historie, om ærlige feil, intern forvirring og mangel på en klar prosess som førte til en katastrofe for en av de få nyhetsorganisasjonene hvis Twitter-tilstedeværelse, er en autoritativ redegjørelse for verdensanliggender.

Tirsdag ettermiddag klokken 13:32 østkysttid skrev LaPorta i en intern Slack-kanal at han hadde blitt fortalt av en høytstående amerikansk etterretningskilde at russiske missiler krysset inn i Moldova og Polen. LaPorta beskrev kilden som en «tjenestemann (kontrollert av Ron Nixon)», med henvisning til publikasjonens visepresident for nyheter og undersøkelser.

Men mens Nixon hadde godkjent bruken av den spesifikke anonyme kilden tidligere, sa de involverte at Nixon ikke var klar over det tipset eller den historien. LaPorta hevdet ikke akkurat at Nixon hadde godkjent kilden i dette tilfellet, men hans ord ble tolket av redaktørene til å bety at han gjorde det.

Lisa Leff, en redaktør på den europeiske desken, spurte umiddelbart om trådtjenesten kunne sende et AP-varsel, eller om de ville trenge bekreftelse fra en annen kilde.

«Den samtalen er over min lønnsklasse,» svarte LaPorta.

Da Leff spurte om LaPorta kunne sette sammen en historie, fortalte han Slack-kanalen at han ikke var i nærheten.

«Jeg er faktisk på legetime. Det jeg ga videre er alt jeg vet for øyeblikket», sier han.

Assisterende europeisk nyhetsredaktør Zeina Karam, bestemte seg til slutt for å publisere, og trodde at Nixon hadde undersøkt kilden, og varselet ble sendt ut klokken 13:41 ET, mindre enn ti minutter etter LaPortas første melding.

Men historien var falsk. Det første tipset kan ha vært en sann redegjørelse for hva høytstående tjenestemenn trodde i minuttene etter eksplosjonen i Polen. Men det var feil, noe som ofte skjer midt i tåken av krig og krigstidsjournalistikk. NATO-tjenestemenn fastslo senere at missilene sannsynligvis ble avfyrt av ukrainsk luftforsvar. Associated Press tok ned historien og utstedte en korreksjon som sa at «påfølgende rapportering viste at missilene var russiskproduserte og mest sannsynlig avfyrt av Ukraina til forsvar mot et russisk angrep.»

LaPorta ble suspendert torsdag morgen, ifølge en kilde som er kjent med situasjonen, og han fikk sparken mandag etter en gjennomgang av trådtjenesten.

I en uttalelse til Semafor sa han at han «gjerne vil kommentere, men jeg har blitt beordret av AP til ikke å kommentere».

—————————————-

Max’ mening

Associated Press sender ut varsler til sine hundrevis av nyhetspartnere over hele verden med lynets hastighet, og oppdaterer historier kontinuerlig etter hvert som de utvikler seg. Det faktum at en historie som teoretisk kunne ha utløst væpnet konflikt mellom NATO og Russland, krevde mindre enn ti minutter, en anonym kilde, og litt over et dusin Slack-meldinger, for at nyhetstjenesten skulle publisere, antyder en systemisk redaksjonell svikt, ikke en reporters tabbe.

Den sentrale misforståelsen kom da LaPorta skrev at hans kilde hadde blitt undersøkt av Nixon. AP bestemte at dette utgjorde et brudd på organisasjonens retningslinjer, som krever at kilder skal kontrolleres hver gang.

Men LaPorta sa ikke at Nixon hadde godkjent kilden for den historien. Hans ambivalens om å publisere stykket i det hele tatt, og det faktum at han sa at han ikke var til stede for å skrive historien, overlot avgjørelsen i redaktørens hender. De publiserte. Slack-utvekslingen viser ingen indikasjoner på at redaktørene vurderte de geopolitiske konsekvensene av rapporten. Og det er ingenting som tyder på at de søkte en annen kilde.

AP så ikke for seg å disiplinere redaktørene for tabben, sier en talsperson til Washington Post.

Rom for uenighet

Associated Press sa at hendelsen var en del av et mønster. I en uttalelse sa talsperson Lauren Easton at publikasjonen fortsetter å gjennomgå hendelsen. Men hun antydet at beslutningen om å sparke LaPorta ikke bare var basert på forrige ukes historie, selv om hun ikke klargjorde hva disse hendelsene var.

«Når våre standarder brytes, må vi ta de nødvendige skritt for å beskytte integriteten til nyhetsrapporten. Vi tar ikke lett på disse beslutningene, og de er heller ikke basert på isolerte hendelser, sier hun.

Hun fortsatte: «Historien oppfylte ikke våre standarder. Vi fortsetter å se på alle aspekter av det som skjedde.»

Utsikten fra Moskva

Russiske tjenestemenn har pekt på den dødelige hendelsen, og på hastverket med å skylde på russiske missiler, som bevis på en vestlig propagandainnsats.

«Hendelsen med det ukrainsk-påståtte ‘missilangrepet’ på en polsk gård beviser bare én ting: med å føre en hybridkrig mot Russland, beveger Vesten seg nærmere verdenskrigen,» tvitret den tidligere russiske presidenten Dmitrij Medvedev, som er nestleder i landets sikkerhetsråd.

APs kilder tror ikke at det første tipset var bevisst feilinformasjon, sier de til Semafor.

Merknad

Av sikkerhetsgrunner har Semafor anonymisert navnet på en juniormedarbeider i Slack-meldingene som ikke spilte en rolle i hendelsen.


AP fired reporter James LaPorta after a dangerous blunder. Slack messages reveal a chaotic process.

Oversatt for Steigan.no av Hans Snøfjell.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.