Fordummingssystemet

0
Jente i "hjemmeskole" med maske og PC. Hva kan gå galt? Shutterstock

Milliardærklubben World Economic Forum har en plan for å ødelegge skolen og utdanningssystemet og innføre en dystospisk teknokratisk «skole» der ingen elever eller lærere er personlig til stede. Den tyske læreren Willy Meyer har studert disse planene og kommenterer dem i magasinet Rubikon. Når vi viser til Davosklubbens planer finnes det fortsatt folk som kaller det «konspirasjonsteorier». Dem vil vi utfordre: Ta ikke våre ord for det. Gå til kilden og les sjøl. WEF er stolte av dystopiene sine og publiserer dem i hopetall. Lenkene finnes til slutt i artikkelen.

Red.

World Economic Forum fantaserer om en dystopisk «type skole» der det ikke lenger er noe kritt, ingen kreativitet og ingen fysisk interaksjon.

Av Willy Meyer, Rubikon.

Det ble varslet som en midlertidig nødløsning, men skal nå permanent etableres som en ny form for «læring»: Skoler uten elever og lærere personlig tilstede. Disse skal kun være fysisk tilstede: digitalt. Bare “forståelsen” i bokstavelig forstand, læring gjennom sanselig erfaring, er gjort helt umulig. Overskuddet av kunstig intelligens som støtter undervisningen gjør utviklingen av naturlig intelligens ganske vanskelig. Kreativitet blir også neglisjert når mennesker skal tilpasse seg maskiner i stedet for omvendt. Men hvem kan ønske seg noe slikt? Mens elever og lærere på skolene sliter med å få en ny start under mottoet «Keep it up», i bakgrunnen tryller plutselig verdens antatte ledere og eliter nye pedagogiske konsepter frem av hatten, som er i stand til å takle alle motganger og bør gjøre skole og læring egnet for fremtiden. Fremtiden som er ment her er imidlertid så dystopisk at det er bedre å forhindre den enn å iherdig tilpasse seg den.

Skoler er fremtidens laboratorier, fordi det er her endringsenergiene er konsentrert. Et tydelig eksempel er fysiske krefter og deres effekter på menneskelig samhandling. Det er allment kjent at regelmessig lufting er et sentralt element i kampen mot den pågående pandemien. Hvert tjuende minutt skal så mange klasseromsvinduer som mulig åpnes slik at de virusbærende aerosolene kan slippe ut. I en tid nå har dette enkle rengjøringstiltaket blitt støttet av tusenvis på tusenvis av luftfiltre, som stort sett nynner sammen i par i klasserommet (1).

Plutselig kaster imidlertid den forferdelige Ukraina-konflikten sin skygge over våre utdanningsinstitusjoner, ettersom det nå er et spørsmål om å spare energi sammen og i solidaritet. Derfor kan luftfiltrene plutselig bli stille. Normal ventilasjon gir ifølge ekspertene tilstrekkelig beskyttelse for luften som kan pustes inn, men sistnevnte, er det å frykte, vil gradvis blåse kjøligere gjennom vinduene, spesielt siden delstater som Brandenburg har satt den maksimale romtemperaturen ved 20 grader Celsius har satt en stopper for det (2).

Overraskende synergieffekter

Det som fortsatt gir inntrykk av et forfriskende stimulerende læringsklima om sommeren, kan raskt bringe det andre temperaturområdet fastsatt av skolemyndighetene i spill om vinteren, hvoretter skolegang ikke lenger vil være mulig under 16 grader Celsius.

Løsningen på dette fysiske dilemmaet har derimot lenge vært åpenbar, for hvor kan skolene gå hvis det er umulig å komme sammen på skolens område, uansett grunn? Selvfølgelig møtes du i det digitale rommet!

Er ikke, på grunn av pandemien, både elever og lærere øvd og forberedt på dette fordelaktige alternativet? Undervisningen måtte tross alt foregå på denne måten i mange måneder, slik at ikke bare elevene og lærerne kunne venne seg til det, men noen mente også at de kunne få fordelaktige sider av unntakstilstanden.

Det som kan forutses her gjennom de fysiske forholdene temperatur og rom ved å bruke de enkleste beregningsmetodene – dvs. “fryse sammen for helsen” pluss “fryse sammen for fred” resulterer i digital fjernundervisning – har lenge vært brukt andre steder for en pseudo-pedagogisk vitenskap Skrev grunnlaget, som heter: Utdanning 4.0 (3).

Education 4.0-alliansen

I anledning årets møte fra 22. til 26. mai i Davos, viet pionerene i den globale eliten rundt Klaus Schwab og World Economic Forum (WEF) sin oppmerksomhet til komplekset av spørsmål om utdanning og oppvekst, for eksempel i “Growing”. opp i pandemien” og også i “Restating the Economic Case for Education”. I kunngjøringene til «Education 4.0 Alliance» er tankegangen ganske sløv, siden det for det første er nødvendig å bli enige om nøkkelferdighetene som skal undervises i utdanningen og å formidle den sentrale betydningen av disse gjennom en offentlig fortelling; for det andre bør offentlig-private partnerskap fremmes som utvikler disse utdanningsmålene 4.0;

Bortsett fra det enestående skiftet i suverenitet over nasjonal utdanningspolitikk fra nasjonalstater til offentlig-private partnerskap, som alltid er av sentral betydning for WEF-planene (4), oppstår det avgjørende spørsmålet om hvilke utdanningsmål det dreier seg om.

Et dystopisk blikk fremover

WEF-artikkelen «Hva vil utdanning se ut om tjue år» (5) fra 2021 gir et glimt av dette, som peker på de fire hovedmålene i en OECD-håndbok (6):

På den ene siden skal det gis mer plass til formell utdanning — se også de nye Hamburg-utdanningsplanene (7) —; så handler det om å sette ut utdanning for å imøtekomme den gradvise kollapsen av skolesystemer, med digital teknologi som spiller en avgjørende rolle; for det tredje å transformere skoler til såkalte læringsknutepunkter, hvor mangfold og eksperimentering har blitt normen; og til slutt går læringen over til en “learn-as-you-go”-modus, den er ment å finne sted hvor som helst og når som helst, utdanningsgrenser smelter sammen ettersom samfunnet som helhet underkaster seg “maskinens kraft”.

I hvilken grad digitalisering bør endre utdanning og skole, ble allerede illustrert av WEF i 2019 med sin publikasjon «DQ-Digital Intelligence. DQ Global Standards Report 2019″ (8). Dette dokumentet formulerer åtte digitale samfunnskompetanser som hvert barn må utstyres med, spesielt «digital borgeridentitet», «digital empati» og «cybersikkerhetsledelse».

Læring i VR og med AI

Lærebøker, notatbøker og penner hører fortiden til, siden virtuell virkelighet (VR) og klimaendringer setter helt nye standarder for skoler og læring (9). Den nye banebrytende teknologien gir studentene helt nye støttemuligheter ved å lese informasjon fra kroppen, kunne tolke ansiktsuttrykk og til og med gjenkjenne nervøse signaler. Skolen kan kobles sammen med Mark Zuckerbergs kollektive og virtuelle rom “Metaverse”. Fordelene er åpenbare, ettersom lærere og elever tilbys et standardisert, reproduserbart læringsmiljø, som også inkluderer “gamification” – på tysk noe sånt som “Spielification” -, evalueringsnett og interaksjon via avatar i programvaren, som også muliggjør jevnaldrende interaksjoner som aktiv læring, moro og tilbakemelding på ytelse.

Skole i klassisk forstand, mistenker vi nå senest, har hatt sin tid med tanke på de tilsynelatende ubegrensede mulighetene som kunstig intelligens og virtuell virkelighet gir i moderne utdanning.

Til syvende og sist er alle insentiver for videre opplæring som WEF tilbyr lærere og andre elever ubrukelige (10). Men hva kan tvinge iboende trege utdanningssystemer, som også er notorisk tappet, til å påta seg slike herkuliske anstrengelser for å få til den ønskede endringen?

Også her etableres det raskt en årsakssammenheng, ettersom WEF anser den pågående såkalte koronapandemien som det forstyrrende elementet par excellence av nyere historie, som må følges av en bedre rekonstruksjon («bygge bedre tilbake», (11) ). Selvfølgelig ser WEF også skoler og utdanning i denne begrensningen, som bør beskytte seg mot å komme omveltninger med økt systemisk fleksibilitet og reaksjonsevne.

Cui bono eller: Hvem har nytte av det?

Hvis publikasjonene til WEF ikke alltid vendte tilbake til forventet aksjonærfortjeneste og de forventede økonomiske fordelene ved den beskrevne omstruktureringen av utdanningssystemet (12), ville man faktisk bli fristet til å tro at trivsel og fordel for all skole- alder barn og unge Alder er viktig for WEF.

Livslang læring på sitt beste:

Uten skole, uten klasserom, isolert foran sin egen datamaskin med en Metaverse-maske på hodet, “oppdager” unge kunnskapens verden gjennom avataren sin, mens en usynlig hånd leder dem gjennom et kurs med oppgaver og informasjon, kl. samtidig i tilbakemeldingene på deres reaksjoner og følelser, legger de neste læringstrinnene for dem og måler til slutt deres kompetanseheving.

Fri, selvbestemt læring og kreativ selvutvikling er derimot ikke en del av Metaverse-pensumet. På den annen side ville skoler og leksjoner med AI og VR blitt en annen bærebjelke i den fjerde industrielle revolusjonen, som WEF ser nærme seg for oss alle (13).

Og hva kan eventuelt gå galt når filantroper som dette bryr seg om ungdommen vår? Eller kan avatarene i Metaverse-universet fryse også?

Kilder og notater:

(1): https://www.hamburg.de/coronavirus/schulen/#15048902_15048930
(2): https://www.bz-berlin.de/brandenburg/plaene-von-ernst-stundenban-ab-16- grad-in-brandenburg
(3): https://www.weforum.org/projects/education-4-0
(4): https://widgets.weforum.org/reskillingrevolution/index.html https://www.weforum.org/projects/reskilling-revolution-platform
(5) : https://www.weforum.org/agenda/2021/01/future-of-education-4-scenarios
(6): https://www.oecd-ilibrary.org/education/back-to-the- future-s-of-education_178ef527-en
(7): https://www.hamburg.de/bsb/pressemitteilungen/16017886/2022-03-24-bsb-entwuerfe-fuer-neue-bildungsplane/
(8):https://www.dqinstitute.org/wp-content/uploads/2019/03/DQGlobalStandardsReport2019.pdf

(9): https://www.weforum.org/agenda/2022/05/the-future-of-education -is-in-experiential-learning-and-vr
(10): https://www.wam.ae/en/details/1395303051345
(11): https://es.weforum.org/reports/building-back -better-an-action-plan-for-the-media-entertainment-and-culture-industry
(12): https://www.weforum.org/reports/catalysing-education-4-0-investing-in- the-future-of-learning-for-a-human-centric-recovery
(13): https://www.weforum.org/focus/fourth-industrial-revolution

Willy Meyer , født i 1963, er alenefar til to barn og lærer. Han bor i Hamburg og har vært involvert lokalt for utdanning og sosial endring i to år.

Originalen er publisert av Rubikon.


Artikkelen er oversatt til norsk av Politikeren

Les også: Future of Education? WEF’s Vision — Heavy on Virtual Reality and AI Technologies, Light on Privacy Concerns

Forrige artikkelUkraina: CIAs 75 år gamle proxy
Neste artikkelItalienske bønder: – Vi krever verdighet og respekt
skribent
Skribent er en betegnelse vi bruker i databasen på alle som ikke er registrert der som forfattere. I de aller fleste tilfelle vil du finne forfatterens navn i artikkelen.