Ukraina advarte flere måneder i forveien om at den ruta MH17 fulgte var farlig

0
Fra presentasjonen av den nederlandske rapporten om MH17.

De fleste husker nok den tragiske hendelsen med nedskyting av et malaysisk passasjerfly, MH 17, over krigssonen i Ukraina 17. juli 2014, da 298 mennesker døde. Hvordan kunne Ukrainas myndigheter slippe passasjerfly inn i en krigssone der det allerede hadde blitt skutt ned fly og helikoptere, var det mange som lurte på.

I en artikkel i den nederlandske avisa NL Times som ble publisert 25. september 2021 går det fram at ukrainske myndigheter flere måneder før den katastrofale flystyrten hadde advart mot akkurat den traseen som MH17-flyet kom til å følge.

I rapporten heter det at Ukraina ikke lenger kunne garantere for flysikkerheten over det ukrainske luftrommet, på grunn av den pågående konflikt mellom ukrainske styrker og pro-russiske opprørere. Eurocontrol viste også bekymringer for sikkerheten til flyruta.

Likevel fortsatte mange flyselskaper, inkludert KLM og Malaysian Airlines, å fly den samme ruta. Ellers må den viktige passasjen til Asia omgås og øke drivstoffkostnadene.

Tre måneder før MH17 ble skutt ned, advarte luftfartsorganisasjonen ICAO også om at det ikke var trygt å fly over Ukraina. Omtrent samtidig forbød den amerikanske luftfartsorganisasjonen amerikanske flyselskaper å fly over Ukraina.

Likevel ga altså den ukrainske flykontrollen MH17 denne traseen til pilotene i flyet den skjebnesvangre julidagen i 2014. Hvorfor?

Les mer om nedskytinga av flyet MH 17 over Ukraina her.

Forrige artikkelMange tusen flere enn ventet dør i Storbritannia – men ikke av covid
Neste artikkelArven etter Merkel: Kristeligdemokratene i Tyskland gjør sitt dårligste valg noensinne