Kina tar over som Tysklands viktigste handelspartner

0
Shutterstock

Kina blir stadig viktigere som marked for tysk industri. Kina er allerede et viktigere marked for tyskerne enn hva nabolandet Frankrike er, og om litt vil Kina også passere USA og bli Tysklands største eksportmarked. Kina er det eneste av de større landa i verden som lyktes i å ha vekst i koronaåret 2020. Dette har økt landets betydning for tyske eksportører. I 2019 var eksporten til Kina fra Tyskland lavere enn for de to konkurrentene, men i 2020 passerte Frankrike som tysk eksportmarked, og nå står USA for tur til å bli passert. Dette går fram av offisiell tysk statistikk, skriver IwKoeln.de. Det offisielle kinesiske nyhetsbyrået Global Times skriver at dette faktisk skjedde allerede i andre kvartal i 2020. Fra april til juni nådde tysk eksport til Kina opp i 23 milliarder euro, mens eksporten til USA falt til 20 milliarder euro.

I juni 2020 hadde omfanget av handel mellom Tyskland og vestlige land som USA og Storbritannia falt, mens handelen med Kina har gått opp. Under koronapandemien har Kina i økende grad blitt en viktig drivkraft for den tyske økonomien til å komme ut av skyggen til pandemien. Når det gjelder transport, har antallet godstog mellom Kina og Europa økt 36 prosent fra året før i første halvdel av 2020.

Tyskland er Kinas største handelspartner i EU (EU), og Kina har vært Tysklands viktigste handelspartner i fire år på rad. I 2019 utgjorde den totale bilaterale handelen mellom Kina og Tyskland en tredjedel av den totale handelen mellom Kina og EU-land.

Politiske virkninger

Tyskland er den største økonomien i EU og tysk industri, som riktignok har hatt en god del problemer de siste åra, har lenge vært det økonomiske lokomotivet i EU. Nå går lokomotivene i økende grad fram og tillbake mellom Tyskland og Kina og virkeligjør i stadig økende gra de visjonene president Xi Jinping la fram i Duisburg i Tyskland i mars 2014 hahan foreslo opprettelsen av Silk Road Economic Belt, eller det økonomiske silkeveibeltet. Det ble presentert som en handelsvei fra Kina til Duisburg i Tyskland med jernbane som viktigste transportmiddel. Seinere har dette blitt den økonomiske hovedstrategien for Kinas økonomiske samarbeid med omverdenen. Men det startet altså med Tyskland.

Vi kan allerede nå slå fast at dette får politiske ringvirkninger. Det skjer et handelspolitisk jordskred i tysk økonomi i retning Kina, og det later ikke til at det er noe USA kan gjøre med dette. Og med koronastagnasjonen vil Tyskland trenge det kinesiske markedet mer enn noensinne.

Forrige artikkelBlind tillit er samfunnets superlim
Neste artikkelDet svenske Läkaruppropet: – Vaksiner bare risikogrupper – ikke unge og friske
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).