CIA + woke = sant

0
Skjermdump og sitat fra CIA-filmen.

Den liksomprogressive woke-kulturen med alle sine identitetsmarkeringer er absolutt ingen trussel mot makthaverne i dagens kapitalisme. Tvert om, storfinansen og etterretningsorganisasjonene elsker den. Dette får vi et talende bilde på i denne rekrutteringsvideoen for å skaffe nye agenter til CIA. Den inneholder et helt knippe av signalmarkører for woke.

«I am a woman of color»
«I am a cisgender millennial»
«I have been diagnosed with
generalized anxiety disorder»
«I am intersectional»

Journalisten Glenn Greenwald kommenterer den på Twitter og skriver:

Det dette også viser er at denne typen politikk – fiksert på kulturell identitet – ikke utgjør noen trussel overfor myndighetsinstitusjoner. Tvert imot, de elsker det. Det er lett å ta i bruk, og den liberale besettelsen rundt disse tingene betyr at folk ikke er fokusert på hvordan makta blir utøvd:

Identitetspolitikk for imperialisme og krig

Denne analysen har Greenwald gjort for lenge siden. I 2015 skrev han om dette i The Intercept:

GCHQ’s Rainbow Lights: Exploiting Social Issues for Militarism and Imperialism: Støtte for vestlig aggresjon og imperialismepolitikk blir nå produsert ved å paradere dem under følelsesmessig manipulerende bannere fra progressive sosiale saker. (GCHQ er Government Communications Headquarters i Storbritannia, britenes hemmelige ttjenester for signaletterretning, vår anm. red.)

I løpet av helgen badet det britiske overvåkingsbyrået GCHQ – det mest ekstremistiske og invaderende i Vesten – det futuristiske hovedkvarteret med regnbuefargede lys «som et symbol på etterretningsbyråets forpliktelse til mangfold» og for å uttrykke solidaritet med «International Day Against Homophobia» , Transfobi og bifobi. ” GCHQs public Affairs-kontor distribuerte stolt det ovennevnte fotografiet til media. Med henvisning til Alan Turing, den fordekte og undertrykte homofile britiske kodebryteren i 2. verdenskrig, som nettopp var hovedtema i en Oscar-nominert spillefilm, feiret statsminister David Camerons kontor GCHQs inspirerende lysshow.

Dette er så veldig rørende. Homofile briter er nå like frie som alle andre til å spionere på mennesker, formidle statspropaganda og ødelegge personvernet på nettet. Uansett hva du måtte mene om all denne onde overvåkingsvirksomheten, hvor hvor mye bedre liker du da ikke GCHQ når de draperer seg i fargene på LGBT-likestilling?

Dette er en skarp illustrasjon av det som har blitt en djupt kynisk, men svært effektiv taktikk. Støtte til institusjoner for militarisme og imperialistisk politikk blir nå framkalt ved å paradere dem under følelsesmessig manipulerende bannere fra progressive sosiale saker.

CIA elsker denne strategien. De utgir nå pressemeldinger som hyller LGBT Pride Month og dets «Agency Network of Gay, Lesbian, Bisexual, and Transgender Officers and Allies (ANGLE)», som «varslet starten på Pride Month ved å åpne en fotoutstilling på CIAs hovedkvarter som viser LGBT-offiserer, allierte ansatte og deres familier. ” Forrige måned opprettet spionbyrået faktisk et rekrutteringstelt på Miami Beach Gay Pride Parade.

Også de multinasjonale korporasjonene elsker woke

Mens klassekampen truer korporasjonenes klasseinteresser er det ingenting ved identitetspolitikken som truer kapitalens dominans. Tvert om: merkevarebygging handler jo om identiteter, så markedsførerne kan fint spille på interessen for identitet når de bygger ut selskapenes posisjoner. Og det ser jo ut som det er nettopp det som har skjedd.

World Economic Forum er en allianse av de 1000 rikeste selskapene i verden og det er helt tydelig at de har sett dette potensialet. På deres møte i Davos 2016 var kjønn og legning hovedtemaer, og USAs visepresident Joe Biden var i Davos spesielt for å snakke om LGBT. Han hadde møter om dette med toppsjefene i Coca cola og Airbnb og han sa til dem at de måtte gå i spissen på dette området. Dette gjorde han ikke fordi han oppfattet dette som en trussel mot systemet, for å si det forsiktig.

Glenn Greenwald skriver 13. april 2021 at tvert om bruker de multinasjonale korporasjonene woke ideologi til å konsolidere sin politiske makt og fremme sine interesser.

Big Corporations Now Deploying Woke Ideology the Way Intelligence Agencies Do: As a Disguise

Først utdyper han temaet fra forrige artikkel:

CIA – innimellom militærkupp, innenlandske desinformasjonskampanjer, planting av falske historier via sine journalistpartnere og dronedrap på amerikanske borgere uten lov og dom – feirer med glede kvinnedagen, fremmer det de kaller Agency Agency of Gay, Lesbian, Bisexual, og Transgender Officers (ANGLE), er vert for aktiviteter for Pride Month, og organiserer arrangementer for å feire Black History Month. FBI gjør det samme.

I Norge har vi sett akkurat det samme, hvordan Det demokratiske partiet i USA har arrangert «Women’s March» i Oslo med totalt ufarlige paroler (Hvem står bak Women’s March?) og fått med seg hele det norske woke-segmentet, eller hvordan USAs og Israels ambassader har engasjert seg tungt i Pride-paradene. Og de store korporasjonene lærer metoden og tar den videre.

Glenn Greenwald skriver:

Store korporasjoner har tydeligvis oppdaget suksessen med denne taktikken – å forskjønne militarismens og imperialismes ansikt ved hjelp av kostymer av sosial rettferdighet – og bruker nå dette som sitt eget våpen . Som et resultat av det blir de stadig mer aggressive i sitt engasjement i høyt politiserte debatter, alltid på siden av de samme sakene med sosial rettferdighet som agenturer for imperialismen og militarismen så effektivt har kooptert.

Store selskaper kaster seg inn i mange andre politiske debatter med stor vigør og kraft – forutsatt at deres synspunkter er i tråd med velstående liberal kultur og rådende sosial rettferdighet (men i likhet med NBA-ledere og stjerner, begrenser de seg til enkle innenlandske årsaker og velregisserte liberale plattheter, mens de standhaftig unngår å kommentere urettferdigheter som kan true deres forretningsinteresser…)

Dette fungerer fordi det småborgerlige sjiktet som har gjort woke til sin sentrale ideologi ikke har noen som helst forståelse av klasser og klassekamp. I deres verden er det verdimarkering i sosiale medier som er det store, og der er etterretningsagentene og korporasjonenes PR-folk som er er eksperter på psykologisk manipulasjon, på hjemmebane. De kan forføre og lede woke-folket akkurat dit de vil, som rottefangeren fra Hameln.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.