US Air Force innrømte nettopp at F-35 Stealth Fighter prosjektet har mislykkes

0

US Air Forces toppoffiser vil at man skal utvikle en rimelig, lett jagerfly som skal erstatte hundrevis av gamle F-16-flyene fra den kalde krigen og komplettere en liten flåte med sofistikerte – men kostbare og upålitelige – stealth jagere.

Dette skriver redaksjonsmedlem David Axe i magasinet Forbes. Han fortsetter:

Resultatet ville bli en høy-lav blanding av dyre «femte generasjon» F-22 og F-35 og billige «femte generasjon-minus» jetfly, forklarte stabssjef generalsekretær Charles Brown Jr.

Charles Brown Jr

Hvis den planen høres kjent ut, er det fordi luftvåpenet for en generasjon siden lanserte utvikling av en rimelig, lett jagerfly som skulle erstatte hundrevis av gamle F-16 fra den kalde krigen og komplettere en liten fremtidig flåte av sofistikerte – men kostbare og upålitelige – stealth jagere.

Men etter over 20 år med FoU ble den lette erstatningsfighteren tyngre og dyrere da Luftforsvaret og hovedentreprenøren Lockheed Martin LMT stappet inn stadig mer ny teknologi.

Ja, vi snakker om F-35. Det 25-tonn stealth krigsflyet har blitt selve problemet det skulle løse. Og nå trenger USA en ny fighter for å løse det F-35 problemet, sier tjenestemenn.

Med en stykkpris på rundt 100 millioner dollar per fly, inkludert motor, er F-35 dyrt. Mens den er usynlig på radar og full av høyteknologiske sensorer, er den også vedlikeholdsintensiv, full av virus og upålitelig. “F-35 er ikke et billig, lett jagerfly,” sa Dan Ward, tidligere programleder for luftvåpenet og forfatter av populære forretningsbøker, inkludert The Simplicity Cycle.

F-35 er en Ferrari, sa Brown til reportere sist onsdag. «Du kjører ikke Ferrari til jobb hver dag, du kjører den bare på søndager.

«Jeg vil moderere hvor mye vi bruker disse flyene,» sa Brown.

Derav behovet for en ny billig fighter for å redusere utgiftene i den daglige driften. I dag oppfyller Luftforsvarets omtrent 1000 F-16 dette behovet. Men luftforsvaret har ikke kjøpt en ny F-16 fra Lockheed siden 2001. F-16-ene er gamle.

I sitt siste intervju før han forlot sin stilling i januar, lanserte Will Roper, Luftforsvarets øverste oppkjøpsansvarlige, ideen om nye F-16-ordrer. Men Brown skjøt øyeblikkelig ned ideen og sa at han ikke vil ha flere av de klassiske flyene.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon er et amerikansk flerrolle-kampfly. Flyet ble konstruert av General Dynamics som et forholdsvis lite og forholdsvis billig jagerfly, men har siden hatt stor suksess i roller mot både luft og bakkemål. Wikipedia

17-tonns, non-stealthy (ikke-usynlige) F-16 er for vanskelig å oppgradere med den nyeste programvaren, forklarte Brown. I stedet for å bestille ferske F-16-er, sa han, at Luftforsvaret skulle iverksette et «blanke ark design» for et nytt billig jagerfly.

Browns kommentarer er en stilltiende aksept av at F-35 har mislyktes. Som unnfanget på 1990-tallet, skulle programmet produsere tusenvis av jagere for å erstatte nesten alle de eksisterende taktiske krigsflyene i beholdningen til Air Force, Navy og Marine Corps.

Luftforsvaret alene ønsket nesten 1800 F-35s å erstatte aldrende F-16 og A-10 og utgjøre den enkle delen av en mix av enkle og avanserte jagerfly. F-22 utgjør den avanserte delen.

Men luftforsvaret og Lockheed bakte inn feil i hele F-35 konseptet. «De prøvde å få F-35 til å gjøre for mye,» sa Dan Grazier, en analytiker som er med i et revisjonsprosjekt iverksatt av regjeringen.

Det finnes en versjon med små vinger for landbasert drift, en storving-versjon for marinens katapult-utstyrte hangarskip, og for de små dekk-angreps-skipene Marines tar av i har vi en vertikal landingsmodell med en vertikalrettet motor for bedre løftekraft.

Kompleksiteten økte kostnadene. Stigende kostnader førte til forsinkelser. Forsinkelser ga utviklere mer tid til å legge til enda mer kompleksitet i designet. Disse tilleggene tilførte mer kostnad. Disse kostnadene resulterte i flere forsinkelser… og så videre.

Femten år etter F-35s første flytur har Luftforsvaret bare 250 av jetflyene. Nå signaliserer tjenesten mulige kutt i programmet. Det er ikke uten grunn at Brown har begynt å karakterisere F-35 som en utstillings, high-end fighter i klassen til F-22. Luftforsvaret avsluttet produksjonen av F-22 etter bare 195 eksemplarer.

«F-35 nærmer seg et veiskille,» sa Grazier.

«Hvis vi skal dra i avtrekkeren om et nytt jagerfly, er dette sannsynligvis tiden for det,» sa Grazier. Luftforsvaret kunne da avslutte F-35-produksjonen etter bare noen få hundre eksempler og omdirigere flere titalls milliarder dollar til et nytt jagerprogram.

Men det er et åpent spørsmål om luftvåpenet noen gang vil lykkes med å utvikle en lett, billig jagerfly. Det nye billig-jet kan lide samme skjebne som den siste billig-jet F-35 – og stadig øke vekt, kompleksitet og kostnad helt til det blir, vel, en kostbar jet.

Hvis det skjer, som har skjedd tidligere, kan enhver fremtidig stabssjef i Air Force fortelle reportere – for eksempel i år 2041 – at den nye F-36 er en Ferrari, og at du ikke kjører din Ferrari til jobb hver dag. 

Oversatt, bearbeidet og noe forkortet av: J Bjoerkmo for Derimot.no.

Og ikke glem at Norge har bestilt 52 slike vanvittig dyre kalkuner. I 2017 antok regjeringa at prislappen ville bli på 71,5 milliarder kroner og levetidskostnadene 268 milliarder. Dette er et sløseri uten sidestykke som både de blå og de «rødgrønne» er ansvarlige for. For Lockheed Martin har det derimot vært ekstremt profitabelt.

Forrige artikkelSanksjonene mot Nord Stream 2 rammer ikke Russland, men Tyskland og EU
Neste artikkelHvordan kraftbransjen bløffer om strømprisen