Fra vondt til verre med F-35

0
Fortsatt mange og store problemer med F-35. Foto: Shutterstock

Av Daniel Ducrocq.

Det blåser fortsatt friskt rundt F35s tekniske problemer, skriver mediekanalen BFM Buisness i en artikkel publisert 15.02.21. BFM Business viser til en rapport som ble levert til USAs kongress av The Office of the Director, Operational Test and Evaluation (DOT&E). 

Rapporten fra DOT&E påpeker ti svakheter (»deficiences») klassifisert i kategori 1 av US Air Force, det vil si svakheter som kan »forårsake død eller alvorlige skader, tap eller skade av våpensystem, og begrense på en kritisk måte evnen til å forberede kamp eller stanse produksjon». Det tok to år for  produsenten å rette opp tre svakheter klassifisert i kategori 1.

Ifølge Flight Global har produsenten Lockheed Martin løst to tekniske problemer i 2019, men nye ble oppdaget i fjor, og 871 gjenstår.

En annen analytiker av våpensystemet Bloomberg, avslører alarmerende problemer med flyets motorer. Varmeutviklingen forårsaker sprekker, noe som krever omfattende reparasjon av motorer. Som følge av dette, advarte Pentagone forsvarsdepartementet om at i verste fall »kan 20% av USAs F-35 stå uten motor frem til 2025».

Fakturaen vokser i takt med problemene og nærmer seg 1000 milliarder dollar.

Hele kampflyprosjektet har fått kallenavnet »trillion-programmet»

Den norske regjeringens bestilling av F35 er budsjettert med 71,5 milliarder i 2017-kroner. Alt tyder på at regningen vil vokse med tiden.

Vi husker daværende forsvarsminister Eriksen Søreide som undertegnet kontrakten med tusj på skroget av en F-35, et kampfly som flere våpenanalytikere allerede advarte mot å anskaffe. Ansvarlige for valg av F-35, i regjeringen og på Stortinget, vil neppe bli konfrontert av norske journalister med de kommende galopperende kostnadene. Så lenge kampflyet er produsert i USA, er alt i skjønneste orden i norske medier.

Daniel Ducrocq

Forrige artikkelFNs spesialrapportør fordømmer USAs «ødeleggende» og «illegale» sanksjoner mot Venezuela
Neste artikkel– Den første betingelsen for europeisk samarbeid er gjensidig respekt