Fra vondt til verre med F-35

3
Fortsatt mange og store problemer med F-35. Foto: Shutterstock

Av Daniel Ducrocq.

Det blåser fortsatt friskt rundt F35s tekniske problemer, skriver mediekanalen BFM Buisness i en artikkel publisert 15.02.21. BFM Business viser til en rapport som ble levert til USAs kongress av The Office of the Director, Operational Test and Evaluation (DOT&E). 

Rapporten fra DOT&E påpeker ti svakheter (»deficiences») klassifisert i kategori 1 av US Air Force, det vil si svakheter som kan »forårsake død eller alvorlige skader, tap eller skade av våpensystem, og begrense på en kritisk måte evnen til å forberede kamp eller stanse produksjon». Det tok to år for  produsenten å rette opp tre svakheter klassifisert i kategori 1.

Ifølge Flight Global har produsenten Lockheed Martin løst to tekniske problemer i 2019, men nye ble oppdaget i fjor, og 871 gjenstår.

En annen analytiker av våpensystemet Bloomberg, avslører alarmerende problemer med flyets motorer. Varmeutviklingen forårsaker sprekker, noe som krever omfattende reparasjon av motorer. Som følge av dette, advarte Pentagone forsvarsdepartementet om at i verste fall »kan 20% av USAs F-35 stå uten motor frem til 2025».

Fakturaen vokser i takt med problemene og nærmer seg 1000 milliarder dollar.

Hele kampflyprosjektet har fått kallenavnet »trillion-programmet»

Den norske regjeringens bestilling av F35 er budsjettert med 71,5 milliarder i 2017-kroner. Alt tyder på at regningen vil vokse med tiden.

Vi husker daværende forsvarsminister Eriksen Søreide som undertegnet kontrakten med tusj på skroget av en F-35, et kampfly som flere våpenanalytikere allerede advarte mot å anskaffe. Ansvarlige for valg av F-35, i regjeringen og på Stortinget, vil neppe bli konfrontert av norske journalister med de kommende galopperende kostnadene. Så lenge kampflyet er produsert i USA, er alt i skjønneste orden i norske medier.

Daniel Ducrocq

KampanjeStøtt oss

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


Kommentarer

  1. Avatar for Slangen Slangen says:

    Den norske innkjøpssjefen var Espen Barth Eide tidl WEF-president, no APs ‘klimasjef’. Dette sjarmtrollet skal vinne valkampen for AP med krig mot plantenæringa co2.
    F35-flyet flyg som ei feit gås og likar seg best i hangaren.

    Jens Stoltenberg gjennomførte kjøpet til ein verdi som nærmar seg eitt hundre milliardar kroner, som inkluderer kjøpet av stillinga som NATO-sjef.

    Militær etterretning i USA varsla NATO i slutten av november 2019 om ein koronaepidemi i Kina, ein månad før Kina oppdaga angrepet og gjekk i full militær mobilisering. Sjølv om han varsla søster i FHI, trudde vel alle at viruset skulle halde seg innafor Kinas grenser, slik som i tidlegare bioangrep.

  2. Avatar for energo energo says:

    Jeg gjengir her mine to tilsvar på Derimot.no på denne saken:

    Rapporten fra DOT&E påpeker ti svakheter (»deficiences») klassifisert i kategori 1 av US Air Force, det vil si svakheter som kan »forårsake død eller alvorlige skader, tap eller skade av våpensystem, og begrense på en kritisk måte evnen til å forberede kamp eller stanse produksjon.

    Her er det på plass med en presisering. Kategori 1-mangler er inndelt i to grupper: Gruppe A, som innebærer fare for tap av liv og fly og gruppe B, som betyr at flyet ikke kan utføre sine primærfunksjoner. Alle de ni Kategori 1-manglene tilhører Gruppe B, og hadde pr desember 2019 såkalte «workarounds».

    The program reports that none of the category 1 deficiencies is a safety of flight concern and all of them have operational workarounds. In 2019, the program split the category 1 deficiencies into two groups. Group A are deficiencies that may cause death, severe injury, severe occupational illness, or major loss or damage to equipment and has no workaround. The program has none of these deficiencies currently. Group B are deficiencies that may critically restrict the combat readiness capabilities or may result in adequate performance but not be able to accomplish the primary or alternate missions. All of the 9 category 1 deficiencies are in group B.

    https://www.gao.gov/assets/710/706815.pdf

  3. Avatar for energo energo says:

    De fleste manglene er relatert til software og er definert som «low priority». Det er også slik at mange ikke er egentlige mangler, men forslag til forbedringer (enhancements) basert på input fra piloter og testmiljøet. Disse blir fremdeles kategorisert som mangler fordi det ikke finnes et eget system for å loggføre forbedringer fra testmiljøene.

    En må også ta i betrakning at disse test-rapportene er avviksrapporter. De påpeker mangler og er ment å være kritiske av natur. Å publisere slike rapporter er vanlig i USA, men ikke i andre land. Derfor får man aldri noe reelt innblikk i alle problemene som behefter andre kampfly, bortsett fra et og annet drypp i media. Denne åpenheten er altså unik.

    Når det gjelder kostnader så er prislappen for utbedringer eller reparasjoner bakt inn i programmet. Det er altså forventede kostnader og er beregnet til omtrent 2 milliarder dollar, noe som representerer omtrent en halv prosent av den totale anskaffelseskostnaden. Med andre ord: Fordi det skal produseres et enormt antall F-35-fly – over 3000 er planen – er kostnaden pr. flymaskin liten. Riktgnok økte denne kostnaden i årene før 2013, da programmet hadde sine største utfordringer, men siden har prognosene vært stabile.

    Approximately 100 new deficiency reports were written in 2020 and about as many were resolved and adjudicated,” Lockheed said. The company, however, added that the deficiencies were “low priority”.
    “There are currently no CAT 1A (risk to life or limb) and 10 open CAT 1B (mission impacts) deficiency reports,” Lockheed said.
    “Nine of these have closure resolution plans, with seven already delivered to the government awaiting action. The other is currently being reviewed by the [Joint Program Office],» it added.
    “In fact, many deficiency reports document opportunities for improvement from pilots and maintainers for consideration above and beyond contractual obligations,» the company said.
    “These are called enhancements and are documented as deficiency reports, because there is no other program or process in place to record this feedback from the test sites.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere