Fiolett er det nye hvitt

0
Hvitt er ute, det skal være fiolett i høst. Foto: Violet

White Helmets i Syria er etter hvert blitt et frynsete kort, særlig etter det angivelige selvmordet til deres stifter og leder, leiesoldaten James Le Mesurier, med bakgrunn i British Secret Service. Derfor er det på tide for regimeskiftekameratene å lansere et nytt PR-redskap, og valget falt på fiolett denne gangen.

Organisasjonen Violet, har naturligvis fiolette uniformer, hva ellers ville man vel velge i Syria? Og de brandes, i likhet med White Helmets, som uselviske, beskjedne folkets tjenere. Og i likhet med White Helmets jobber de bare i områder der terroristene i al-Qaida, eller Hayat Tahrir Al Sham (HTS) har full kontroll. De er også registrert i Tyrkia, slik White Helmets er. Men de hvite hjelmene har mistet sin markedsverdi. De er blitt avslørt for svindel med bistandspenger og den tyske regjeringa har krevd tilbakebetalt 50.000 euro på grunn av dette.

Les: Grunnleggeren av White Helmets stjal penger av kassa

Så inn kommer Violet, som et angivelig friskt pust, men når man har vært noen runder rundt blokka gjenkjenner man det som dårlig ånde fra de samme etterretningsorganisasjonene og de samme PR-byråene. Her er de påståtte verdiene til Violet:

Toppsjefene i Violet er Hisham Dirani. Han holder til i Gaziantep i Tyrkia. Han har nære forbindelser med Storbritannias Department for International Development (DFID), UN Office for Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) ekstremisttilknyttede Assistance Coordination Unit (ACU). Han har jobbet for Qatars Røde halvmåne, som er beskyldt for å smugle våpen inn til terrorister i Syria.

I likhet med White Helmets bruker Violet barn for å samle inn penger til terroristene. Foto: Violet.

Den uavhengige journalisten Vanessa Beeley har skrevet en omfattende artikkel om Violet og deres virksomhet:

Meet the “Violet” Successors to the White Helmets’ Syria Propaganda Throne

Når man har fulgt krigen mot Syria siden begynnelsen og sett de ulike variantene av den imperialistiske propagandaen blir man litt matt og får den følelsen som er uttrykt slik: been there, seen that, bought the t-shirt.


Vil du være med på å utvikle den kritiske og uavhengige journalistikken? Klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelSirkus Novitsjok i gang igjen
Neste artikkelHvor lenge vil Erna Solberg rope ulv?
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).