Coca-Cola suspenderer sin reklame på Facebook i minst 30 dager

0
Foto: Shutterstock

Den mulitnasjonale drikkevareprodusenten Coca-Cola har bestemt seg for å droppe all sin reklame på Facebook i minst 30 dager for å presse Facebook til å innføre enda strengere sensur mot såkalt hatprat, skriver BBC.

Coca-Colas toppsjef James Quincey sa at «det er ingen plass for rasisme i verden, og det er ingen plass for rasisme i sosiale medier.» Han krevde at de sosiale plattformene må ta større ansvar for det innholdet de formidler.

Det var Coca-Cola og Unilever som først truet med å trekke sine annonser fra Facebook fordi plattformen etter deres mening «ikke har gjort nok for å hindre hatprat.» Det førte til at aksjene til Facebook falt med 45 milliarder dollar i verdi og toppsjefen Mark Zuckerberg falt fra tredje til fjerde plass på oversikten over verdens rikeste personer.

Zuckerberg reagerte med å innføre strengere sensur. I et brev til offentligheten skriver Zuckerberg at Facebook allerede er veldig flinke til å sensurere det de kaller hatprat, men at de skal bli enda bedre:

… we want to do more to prohibit the kind of divisive and inflammatory language that has been used to sow discord.

Det går også fram av brevet at dette handler om presidentvalget i USA, og Zuckerberg lover å gjennomføre den største informasjonskampanjen før et valg i amerikansk historie. Og han lover også «å merke skadelig innhold».

Men det var ikke nok for Coca-Cola. De opprettholder sin 30 dager lange annonseboikott. 90 selskaper har inntil nå sluttet seg til boikottkampanjen. Blant dem er Dockers, Honda, Levi’s, Mozilla, North Face, Unilever og Verizon.

Største eier i Coca-Cola er Berkshire Hathaway, altså Warren Buffett, som igjen er nært alliert med og gjør investeringer for Bill & Melinda Gates Foudation Fund. Denne kampanjen skjer ikke uten at den har full støtte fra Buffett. Unilever skal også boikotte Twitter. Alle disse selskapene har «de vanlige mistenkte» og særlig Vanguard og BlackRock som store aksjonærer.

Facebook har falt 8,3 prosent på børsene i USA og Twitter 7,4 prosent. Det er nokså opplagt at Coca-Cola og Warren Buffett vil få det som de vil. Det blir mye mer sensur i sosiale medier, og som kjent krever det høy moral å selge strikk i metervis. Det er ikke det innlegg eller det bilde som ikke vil bli stemplet som «hatefullt» og dumpet i minnehullet, hvis sensorene finner det opportunt. Det behøver ikke å ha noe som helst med rasisme eller hat å gjøre. Det holder at det er «splittende, oppildnende eller egnet til å så uenighet», som det heter i brevet fra Zuckerberg.

Dette lover godt for sensormarkedet. Det er jobber å få for dem som vil jobbe for å renske sosiale medier for uønsket, oppildnende og splittende innhold.


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

Forrige artikkelMillioner av barn i Jemen på randen av sult
Neste artikkelPrøver USA og Tyrkia å lage en «kurdisk føderasjon» i Syria og Irak?