I serien av krav fra transaktivister har nå turen kommet til produsenter av sanitetsbind og tamponger, produkter som er laget for å fange opp blod under menstruasjonen.
Kun hunnkjønn har menstruasjon
Kun voksne hunkjønn produserer egg. Dette gjelder både pattedyr, og en rekke andre dyr. Allerede mens hun er i mors liv, har jentefostrene alle sine egg.
Eggløsningen begynner i puberteten. Eggløsning forekommer jevnt over hver 28.dag ved at eggstokkene slipper ut et eller flere egg, og dette fester seg i kvinnens livmorvegg. Ubefruktede egg blir støtt ut, og det forekommer blødning fra stedet der egget satt fast. Dette er menstruasjon. Menstruasjonsjonssyklusen er en fysiologisk syklus, som er styrt av kjønnshormoner. Kun kvinner, altså personer med XX- kromosomer produserer egg. Menn, altså personer med XY-kromosom produserer sæd.
Proctor & Gamble bøyer seg for transaktivister – symbolet for hunnkjønn fjernes
Proctor & Gamble selger produkter knyttet til menstruasjon under varemerket Always. Denne merkevaren omsetter for over en milliard amerikanske dollar i året. Nå har Proctor & Gamble bestemt seg for å fjerne symbolet for hunkjønn fra sin emballasje på sanitetsbind og tamponger, for å være «inkluderende», fordi transaktivister krever det. I følge transideologi kan også «menn» menstruere, det vil si kvinner som har bestemt seg for at de «egentlig» er menn. Det kan være kvinner som injiserer seg med testosteron, men som ikke har fått operert vekk kjønnsorganer, eggstokker og livmor. Disse kvinnene er juridisk sett menn, all den tid lovverket i en rekke vestlige land, også Norge, tillater at de som ønsker det, juridisk sett kan «bli» det motsatte kjønn uten å gjøre noen fysiske endringer. Dette gjøres ved å fylle ut et skjema som sendes inn til Skatteetaten. Loven tillater at en kan «skifte kjønn» så mange ganger en vil.
Jus kan ikke diktere eller eliminere biologi, så eggløsning og dermed påfølgende menstruasjon går sin gang, med mindre egget har blitt befruktet.
Transideologi innføres i skole og barnehage
«Menn har også mensen» er i tråd med ideologien til den norske organisasjonen FRI som leverer «Rosa Kompetanse«, et undervisningsopplegg om «kjønns- og seksualitetsmangfold», til barnehager og skoler. FRI har under 3000 medlemmer, et budsjett på tosifret antall millioner og 10-12 ansatte.
Transaktivister bruker ofte Twitter målrettet
Det skal ikke mange slike twitrende transaktivister til før næringslivet etterkommer deres krav. Denne lobbyen representerer en mikroskopisk minoritet, men mobiliserer og kjører harde kampanjer.
At Proctor & Gamble dropper det universelle symbolet for hunkjønn, som representerer nær 100% av deres kjøpere, fra sine pakker kan bli dyrt for dem, det kommer oppfordringer til å boikotte produktene deres på sosiale medier.
Forfatter og rettighetsforkjemper Julie Bindel, sier til The Mail on Sunday:
«Å fjerne symbolet for kvinne fra emballasje for sanitetsbind er i å fornekte kvinners eksistens. Vi går nå mot total eliminering av kvinnens biologi. Kvinners symbol har blitt brukt av feminister i tiår. Dette er ren feighet og dydssignalisering fra disse store bedriftene som kapitulerer overfor trans-agendaen»
Maya Forstater, advokat og forkjemper for kvinners rettigheter mistet jobben i en tenketank fordi hun påpekte at såkalte «transkvinner», altså menn som påstår at de «identifiserer seg som kvinner» faktisk ikke ér kvinner. Hun twitret:
«Venus-tegnet i biologi brukes til å representere det kvinnelige kjønn (du vet, de ENESTE menneskene som noensinne vil trenge disse produktene). Det representerer ikke kjønnsidentitet. «
Symbolet for hunkjønn brukes av mange kvinneorganisasjoner.
Menn med menstruasjon som fetisj
En marginal gruppe av de som kjøper sanitetsbind og tamponger er menn som fetisjiserer menstruasjon. «Opplærings»-videoen nedenunder har 1.3 millioner treff.