Ap-leder Støre møtte sine egne – og fikk kjeft

0
Foto: Shutterstock

Frustrerte Ap-medlemmer i Fellesforbundet sto i kø på landsmøtets talerstol for å refse partileder Jonas Gahr Støre etter hans tale. – Du ber om våre stemmer, men da må du være vår stemme, sa Terje Lund fra Sauda. Dette skriver Fri Fagbevegelse, som fortsetter:

Ap må opp på barrikadene
– Er vi som er mot EØS ytre venstre? Er vi ekstremister? Vel, da må vel du være høyreekstremist. Du kommer hit til landsmøtet med hersketeknikker og pisk for å få oss inn i rekkene. Men vi arbeidsfolk er skapt for å stå skulder ved skulder på barrikadene. Når skal Arbeiderpartiet komme opp på barrikadene med oss, spurte Terje Lund – selverklært stolt Ap-medlem fra Sauda.

Terje Lund var ikke alene om å komme med kritikk. Hans lokallagkamerat i Ap, Steffen Høiland, fortalte landsmøtet hvordan han nå nærmest frykta å bli kasta ut når han dro på verftet i Sauda og ba folk stemme Ap.
– Til tider er det Senterpartiets Per Olaf Lundteigen som framstår som arbeidsfolks fremste talsmann. Det burde vært deg, Jonas. Men Ap framstår mer som et støtte-parti for Solberg-regjeringen, sa Høiland.

– EØS har rasert transportnæringen

For norske transportarbeidere har EØS-avtalen vært ødeleggende. Det sier tillitsvalgte fra Transportarbeiderforbundet, som nå er en del av Fellesforbundet. De vil ut av EØS. Dette skriver avisa Dagbladet, som fortsetter:

«- EØS-avtalen har etter EU-utvidelsen i 2004 betydd en veldig negativ utvikling på transportnæringen i Norge. Transporten er internasjonal, det handler om import og eksport, men mye av transporten har forsvunnet fra norske transportselskaper og har gått til østeuropeiske, useriøse transportselskaper som kjører i Norge på helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn hva vi er vant til.
– Ført til sosial dumping
– EØS-avtalen har uten tvil vært negativ for transportbransjen. Så vårt syn på EØS står nok fast blant de fleste transportarbeiderne, sier Roger Moum, som sitter i forbundsstyret i Fellesforbundet.»

EØS-avtalen har ødelagt transportnæringen. Det er ikke sjåførene som ødelegger, selvsagt, de får bare beskjed. Det er bakmennene, de som eier transportselskapene og de som kjøper, som vi må få ordentlige regler for, sier Nina Risinggård.»

Hvorfor må vi ut av EØS?

Boye Ullmann skrev for noen år siden:

De siste ti årene har 220.000 arbeidsinnvandrere i Norge lagt grunnlaget for lønnskonkurranse og eksplosiv vekst i bemanningsbransjen. Hovedproblemet med den frie flyten i EØS er at organisasjonsgraden synker dramatisk. Vi har et visst handlingsrom innenfor EØS. Jeg kan nevne tiltak som allmenngjøring av tariffavtaler, lærlingeklausul ved offentlig oppdrag, solidaransvar, med videre.
Problemet er at den markedsliberale EØS-avtalen er i ferd med å tvinge også norsk fagbevegelse, med stadig lavere organisasjonsgrad, i kne.

Det er derfor ikke å undres over at Jonas Gahr Støre får tyn, også av egne partimedlemmer, for sitt dogmatiske og innbitte forsvar for den samme EØS-avtalen.

Forrige artikkelInnholdet i avtalen mellom Syrias regjering og SDF
Neste artikkelUSAs militære overga Manbij til russiske og syriske styrker