Elektriske «sparkesykler», ikke bare plagsomme, de er heller ikke miljøvennlige

0
Ai, så trendy. Men grønt, tja. Foto: Shutterstock

De elektriske «sparkesyklene» som plutselig dukket opp over alt har vist seg å være farlige for andre trafikanter og ikke er de miljøvennlige heller.

En studie fra North Carolina State University viser at de riktignok er mer miljøvennlige enn de fleste biler, men sammenliknet med mange andre alternativer kommer de slett ikke så godt ut.

Som i alle andre sammnehenger er det nødvendig å se på livsløpet til et transportmiddel for å få vite om det er miljøvennlig eller ei, og der kommer de elektriske «sparkesyklene» heller dårlig ut.

Dette er en skjematisk framstilling av livsløpet til en sparkesykkel.

Studien slår fast at «sparkesyklene» har et utslipp på 200 gram CO2 per mile, mens en gjennomsnittlig bil har et utslipp på 400 gram, basert på en livsløpsanalyse. De «vinner» altså over bilen, men for de aller fleste er det ikke bilen som er alternativet til «sparkesykkelen», men det er å spasere, bruke sykkel, ta bussen eller annen kollektivtransport. Og i forhold til disse alternativene faller «sparkesykkelen» gjennom.

Produksjonen av materialene og batteriene utgjør halvparten av fotavtrykket til elsparkesyklene, mens innhenting og distribusjon utgjør nesten like mye. De «miljøvennlige» sparkesyklene samles jo inn ved hjelp av biler.

En undersøkelse fra Kentucky i USA viser at den gjennomsnittlige levetiden til syklene bare var 28 dager om høsten. Voi i Sverige har opplyst at de har målt to til tre måneder levetid på sine sykler om høsten.

Bare i Stockholm alene betyr det at tusenvis av sykler skrotes i løpet av 2019, melder det svenske nettstedet Breakit.

Disse «sparkesyklene» er tydeligvis bare enda en «hype» som selges inn som veldig «urbant» og «miljøvennlig» uten at noen egentlig har gjort verken beregninger eller samfunnsmessige konsekvensanalyser.

KampanjeStøtt oss

Start diskusjonen på forum.steigan.no