Beinharde sanksjoner fra USA. Mål: gjøre livet til syrere uutholdelig.

0
Sanksjonene har til hensikt å ødelegge Syria enda mer enn krigen allerede har gjort – og Norge er med. Illustrasjon: Shutterstock.

Av Kari Angelique Jaquesson

Kari Jaquesson i Syria

Det er første Påske i Damaskus etter at terroristen i omkringliggende områder endelig er bekjempet. Det skulle vært ekstra glade feiringer. Men både i Damaskus og resten av landet må folk holde seg hjemme, eller i nærmeste nabolag, for USA innførte ved månedsskifte enda hardere sanksjoner mot det syriske folket. Og det har alvorlige konsekvenser. USA okkuperer de oljerike områdene i landet og nekter samtidig andre å selge olje og gass til landet. De truer med harde konsekvenser mot enhver som vil gi eller selge olje til landet.

Kari Jaquesson på Krak des Chevaliers i Syria i påsken 2019 sammen med guide Antoine og sjåfør Rami.

Den absurde situasjonen er at landet ser seg nødt til å kjøpe olje fra de samme som stjeler den fra dem. Og svartebørshandelen er svært synlig, langs veiene står det oppstilt kanner med bensin som viser at her er det bensin å få kjøpt. Men, som i all svartebørs er prisene ublu.

Dette er én av de utallige køene jeg har sett i Damaskus, på landeveiene mellom Damaskus og Maa’loula, mellom Homs og Tartus, og situasjonen er slik i hele landet:

YouTube player
Filmet av Kari Jaquesson 18.april 2019: Kø bensinstasjonen i al Nasra

Halve lønnen går til transport

«På IT-jobben min tjener jeg 35.000 syriske pund i måneden» forteller Fadi på 23 år meg. «Men for å komme meg til jobb er jeg avhengig av kollektiv transport og det spiser nesten alt jeg tjener. Jeg bruker 16.000 syriske pund i måneden på busstransporten.»
For å spe på lønnen har Fadi en kvelds- og nattjobb på hotell. For å komme seg til den bruker han egen bil. Kun seks av døgnets timer går med til annet enn jobb og transport. Og nå må de som vil ha bensin også sette av tid til å stå i kø.
På grunn av de nye sanksjonene er det rasjonering på drivstoff. Private får kjøpe 20 liter for fem dager, taxibiler får kjøpe 20 liter for to dager som skal tilsvare omtrent 180 kilometer. Fadi bruker to liter bensin tur retur til ekstrajobben han har 5-6 dager i uken,altså minst halvparten av rasjonen.
«En dag stilte jeg meg i kø klokken 6 om morgenen, men klokken 16 var det ikke mer igjen og jeg måtte dra hjem uten bensin. Neste dag ventet jeg fra 12 på dagen til 17.00 neste dag. Da fikk jeg kjøpt.»

Det koster 4500 syriske pund for 20 liter bensin på stasjonene, men på svartebørs kan prisen gå opp til 13.500 for samme mengde. Det er ikke innen økonomisk rekkevidde for en lønnsmottager som Fadi.

Konsekvensene er åpenbare og alvorlige

De alvorlige konsekvensene av sanksjonene er så absolutt synlige. Folk bruker timesvis på å stå i kø, køståingen spiser opp tid som skulle vært brukt på andre ting. Det er også andre konsekvenser som ikke så synlige, men som ikke er til å unngå; stress, irritasjon, kjekling i kø, mange oppgaver som ikke kan bli utført, innskrenket sosialt liv, og en rekke andre konsekvenser som reduserer produktivitet og livskvalitet.
Varetransport lider og er dyrere, dermed blir varene også dyrere

Selv i denne vanskelige situasjonen finnes det galgenhumor og på sosiale medier deler syrere bilder og kommentarer.

Humor til tross, det er et grovt overgrep som begår mot det syriske folket.
Det er vanskelig å se at det såkalte internasjonale samfunnet gjør annet enn å trekke på skuldrene over dette våpenet som nå brukes mot det syriske folket hvis mål er å gjøre livet uutholdelig for syriske barn, kvinner og menn.

Mer enn noen gang trenger du den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her for å være med på å styrke den, eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelKaos efter kriget som inte får nämnas – 9 punkter om striderna i Libyen
Neste artikkelUkraina: Zelenskij vurderer å oppløse parlamentet