Trump driver høyt spill i handelskrigen mot Kina

0
General Motors har over 40 prosent av sitt globale salg i Kina. Her Chevolet.

Donald Trump har sagt at det er lett å vinne en handelskrig mot Kina. En sak er at han tvitrer sånt som dette, men hvis han tror det også, så står han foran en bratt læringskurve.

Kina er verdens største handelsmakt og USA er sjøl svært avhengig av importen fra Kina. Alle de store korporasjonene i USA vil få smertelige tap dersom USA setter en toll på 10 eller 25 prosent på produkter fra Kina.

Apple er for eksempel fullstendig avhengig av produksjonen i Kina til sine aller mest populære produkter. Siste regnskapsår fikk Apple 20 prosent av sine inntekter eller 44,7 milliarder dollar fra Kina.

iPhones produseres i Kina av Taiwan-selskapet Foxconn. Derfor har toppsjefen i Apple, Tim Cook, tatt kontakt med Trump og tryglet om et unntak fra importavgiften. Han skal ha fått forsikringer om dette fra Trump-administrasjonen. Men hvis Apple får det, så står de andre i kø: Nike, Levi Strauss, GM, Goodyear og lista bare fortsetter…
General Motors selger mer enn 4 millioner biler i Kina og bare 3 millioner i USA. Salget i Kina er over 40 prosent av GMs globale salg.

Starbucks, KFC, McDonald’s, Sheraton, Hilton osv gjør titalls milliarder i omsetning i Kina hvert år.

Det er sant at USA kan ramme Kina på en del områder. Kina er for eksempel avhengig av import av datachips fra USA. Uten denne importen vil Kinas industri lide. Men de vil også produsentene i USA. Dessuten vil et slikt tiltak, hvis det skulle bli satt i verk spore Kina ytterligere til å bli maksimalt uavhengig av denne importen innen 2025 da «Made in China» er hovedparolen.

Trump startet med å legge importavgifter på kinesiske produkter til en sum av 50 milliarder. Nå har han erklært at neste runde vil legge ytterligere 200 milliarder i avgifter på Kina-importen, skrev Financial Times 19. juni 2018.  Det er helt opplagt at Kina kommer til å svare i samme skala og det er rimelig å anta at Kina vil tåle smerte bedre enn USA dersom dette blir langvarig.

Dette er en handelskrig mellom de to største økonomiene i verden, og der er helt opplagt at hvis den trappes opp i full skala, vil den ramme hele verden.
En effekt Trump kanskje ikke har tatt inn i sitt regnestykke, hvis han har noe sånt, er at Kina etter dette vil skynde seg med å bli mye mindre avhengig av import fra USA. Blant annet sier flyindustrien nå at Kina vil gå forbi USA som verdens største sivile flymarked i 2022, to år tidligere enn man hadde trodd. Boeing sier at Kina vil importere sivile fly for 1.100 milliarder dollar innen 2037. Hvis USA tukler med dette, vil Kina både øke hastigheten i sitt eget flyprogram og kjøpe vesentlig mer europeiske fly.

Og til slutt har Kina naturligvis den «nulære muligheten igjen», nemlig å dumpe sine 1.100 milliarder i USAs statsobligasjoner. Dette vil eventuelt ramme Kina, men det vil ramme USA hardere.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.