Trump driver høyt spill i handelskrigen mot Kina

0
General Motors har over 40 prosent av sitt globale salg i Kina. Her Chevolet.

Donald Trump har sagt at det er lett å vinne en handelskrig mot Kina. En sak er at han tvitrer sånt som dette, men hvis han tror det også, så står han foran en bratt læringskurve.

Kina er verdens største handelsmakt og USA er sjøl svært avhengig av importen fra Kina. Alle de store korporasjonene i USA vil få smertelige tap dersom USA setter en toll på 10 eller 25 prosent på produkter fra Kina.

Apple er for eksempel fullstendig avhengig av produksjonen i Kina til sine aller mest populære produkter. Siste regnskapsår fikk Apple 20 prosent av sine inntekter eller 44,7 milliarder dollar fra Kina.

iPhones produseres i Kina av Taiwan-selskapet Foxconn. Derfor har toppsjefen i Apple, Tim Cook, tatt kontakt med Trump og tryglet om et unntak fra importavgiften. Han skal ha fått forsikringer om dette fra Trump-administrasjonen. Men hvis Apple får det, så står de andre i kø: Nike, Levi Strauss, GM, Goodyear og lista bare fortsetter…
General Motors selger mer enn 4 millioner biler i Kina og bare 3 millioner i USA. Salget i Kina er over 40 prosent av GMs globale salg.

Starbucks, KFC, McDonald’s, Sheraton, Hilton osv gjør titalls milliarder i omsetning i Kina hvert år.

Det er sant at USA kan ramme Kina på en del områder. Kina er for eksempel avhengig av import av datachips fra USA. Uten denne importen vil Kinas industri lide. Men de vil også produsentene i USA. Dessuten vil et slikt tiltak, hvis det skulle bli satt i verk spore Kina ytterligere til å bli maksimalt uavhengig av denne importen innen 2025 da «Made in China» er hovedparolen.

Trump startet med å legge importavgifter på kinesiske produkter til en sum av 50 milliarder. Nå har han erklært at neste runde vil legge ytterligere 200 milliarder i avgifter på Kina-importen, skrev Financial Times 19. juni 2018.  Det er helt opplagt at Kina kommer til å svare i samme skala og det er rimelig å anta at Kina vil tåle smerte bedre enn USA dersom dette blir langvarig.

Dette er en handelskrig mellom de to største økonomiene i verden, og der er helt opplagt at hvis den trappes opp i full skala, vil den ramme hele verden.
En effekt Trump kanskje ikke har tatt inn i sitt regnestykke, hvis han har noe sånt, er at Kina etter dette vil skynde seg med å bli mye mindre avhengig av import fra USA. Blant annet sier flyindustrien nå at Kina vil gå forbi USA som verdens største sivile flymarked i 2022, to år tidligere enn man hadde trodd. Boeing sier at Kina vil importere sivile fly for 1.100 milliarder dollar innen 2037. Hvis USA tukler med dette, vil Kina både øke hastigheten i sitt eget flyprogram og kjøpe vesentlig mer europeiske fly.

Og til slutt har Kina naturligvis den «nulære muligheten igjen», nemlig å dumpe sine 1.100 milliarder i USAs statsobligasjoner. Dette vil eventuelt ramme Kina, men det vil ramme USA hardere.

Forrige artikkelValg i Tyrkia: Erdoğan erklærer seier. Opposisjonen: Juks!
Neste artikkelMigrasjon, økonomi, utenrikspolitikk: Full splittelse i EU
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).