Kina vil ta 70 prosent av markedet for elbilbatterier innen tre år

0

Den 11. juni 2018 meldte batterigiganten Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) i Shenzhen at de hadde klart å reise én milliard i kapital for å finansiere sine ambisiøse ekspansjonsplaner. Takket være de nye fabrikkene de planlegger vil Kina innen 2021 produsere 70 prosent av batteriene til verdens elektriske kjøretøyer ifølge markedsrapporter.

Kina er allerede uten utfordrer verdens største bilprodusent, nå tar de sikte på å dominere markedet for elektriske kjøretøyer og batteriene deres.

Etter hvert som elbil-produksjonen øker og bruk av elektromotorer også tar over innen annen form for teknologi øker også etterspørselen etter og behovet for batterier. Markedet for lithium-ion-batterier var i 2017 på rundt 30 milliarder dollar. Det forventes å bli på 140 milliarder i 2026. Det er en vekst på over 18 prosent i året.

Det er derfor naturligvis et globalt kappløp om å dominere dette lukrative markedet, en kamp som Kina ser ut til å vinne ifølge Wall Street Journal. Det handler om hele verdikjeden fra malmen til sluttproduktene.

EU har oppfattet utfordingen og støtter blant annet et forsknings- og utviklingssenter for lithium-batterier i Sverige. Det er selskapet Northvolt i Västerås som har investert 100 millioner euro i dette, og de er blitt delfinansiert av EU.

Typisk nok er ikke USA en gang på pallen i konkurransen om dette markedet. Per i dag domineres det av Japan, Sør-Korea og Kina.

Kinesiske CATL har investert i det finske firmaet Valmet Automotive Oy for å få adgang til det europeiske markedet. De har kjøpt seg inn i den kanadiske nikkelprodusenten Glencore plc for å sikre seg kobolt, som er en vesentlig komponent i batteriproduksjonen og de har opprettet sitt eget forsknings- og utviklingssenter.

De største kjente forekomstene av lithium i verden finnes i Chile, Kina er på annenplass. Så følger Australia og Argentina. Og deretter er det svært langt ned til femteplassen.

Energi og energibærere er helt grunnleggende for all moderne produksjon. Kontrollerer du energikildene, har du stor kontroll over mye annet også, slik petrodollaren og Saudi-Arabia har vist oss.

Nå skjer det altså ting på batterimarkedet som også vil få store konsekvenser. Samtidig med dette ser det ut til at Kina og India sammen kanskje vil bryte OPECs makt over oljemarkedet. De to mest folkerike statene i verden er så store kjøpere av olje at dersom de danner et kjøperkartell, vil de kunne sette reglene og prisene i markedet. Og nå ser det ut til at det er akkurat det som skjer. Det har vært samtaler på høyt plan mellom de to landene for å etablere en kjøperklubb på oljemarkedet, skriver oilprice.com.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.