Etter at jernbanereformen ble vedtatt, har både antallet direktører og lønnsnivået deres skutt i været. Aller best tjener Bane Nor-sjefen. Dette skriver Fri fagbevegelse. Avisa fortsetter:
«I dag er det 27 direktørstillinger i de fire nye virksomhetene, mens det var elleve før – ni i Jernbaneverket og to i NSB med ansvar for oppgavene som nå er skilt ut, får Dagsavisen opplyst.
Økonomisk sett har toppsjefen i Bane Nor, Gorm Frimannslund, kommet best ut av det. Han har en lønn på nær 2,8 millioner kroner. Det er 1,2 millioner kroner mer enn hva Elisabeth Enger hadde da hun ledet Jernbaneverket.
Totalt omfatter konsernledelsen i Bane Nor ti personer, én mer enn det var i Jernbaneverkets ledelse. Selv den dårligst betalte av dem har en lønn som er høyere enn den Enger hadde.
• Petter Eiken, konserndirektør eiendom, er nest best betalt med nær 2,6 millioner kroner.
• Deretter følger Helga Nes, konserndirektør utbygging, med drøyt 2,1 millioner.
• Vibeke Aarnes, konserndirektør infrastruktur, må nøye seg med i underkant av 1,9 millioner. Det er likevel over en halv million mer enn hva direktør infrastruktur i Jernbaneverket hadde.
Også flere av de andre konserndirektørene i Bane Nor tjener omtrent så mye mer enn det tilsvarende sjefer i Jernbaneverket gjorde.»
For noen få er det tydeligvis svært lukrativ bisniss å være med på ødeleggelsen av det norske jernbanesystemet. Nå gjennomføres dette av Solberg-regjeringa, men Arbeiderpartiet har lagt grunnlaget.
Les Halvor Fjermeros:
Jernbanereformen – en studie i Arbeiderpartiets tåketale om privatisering
Les også Erik Plahte: