Før jernbanereformen tjente sjefen 1,6 millioner. Nå tjener han 2,8 mill. Her er jernbane-millionærene

0
Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund (t.h.) har 2.787.400 kroner i lønn og tjener desidert mest av jernbanetoppene. Her med «sin skaper», samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som selv «bare» har hatt en årslønn på 1,3 millioner kroner det siste året. Foto: Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)

Etter at jernbanereformen ble vedtatt, har både antallet direktører og lønnsnivået deres skutt i været. Aller best tjener Bane Nor-sjefen. Dette skriver Fri fagbevegelse. Avisa fortsetter:

«I dag er det 27 direktørstillinger i de fire nye virksomhetene, mens det var elleve før – ni i Jernbaneverket og to i NSB med ansvar for oppgavene som nå er skilt ut, får Dagsavisen opplyst.

Økonomisk sett har toppsjefen i Bane Nor, Gorm Frimannslund, kommet best ut av det. Han har en lønn på nær 2,8 millioner kroner. Det er 1,2 millioner kroner mer enn hva Elisabeth Enger hadde da hun ledet Jernbaneverket.

Totalt omfatter konsernledelsen i Bane Nor ti personer, én mer enn det var i Jernbaneverkets ledelse. Selv den dårligst betalte av dem har en lønn som er høyere enn den Enger hadde.

• Petter Eiken, konserndirektør eiendom, er nest best betalt med nær 2,6 millioner kroner.

• Deretter følger Helga Nes, konserndirektør utbygging, med drøyt 2,1 millioner.

• Vibeke Aarnes, konserndirektør infrastruktur, må nøye seg med i underkant av 1,9 millioner. Det er likevel over en halv million mer enn hva direktør infrastruktur i Jernbaneverket hadde.

Også flere av de andre konserndirektørene i Bane Nor tjener omtrent så mye mer enn det tilsvarende sjefer i Jernbaneverket gjorde.»

For noen få er det tydeligvis svært lukrativ bisniss å være med på ødeleggelsen av det norske jernbanesystemet. Nå gjennomføres dette av Solberg-regjeringa, men Arbeiderpartiet har lagt grunnlaget.

Les Halvor Fjermeros:

Jernbanereformen – en studie i Arbeiderpartiets tåketale om privatisering

Les også Erik Plahte:

Det stormer rundt jernbanen og NSB

Den virkelige grunnen til jernbanereformen til de blåblå

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.