Før jernbanereformen tjente sjefen 1,6 millioner. Nå tjener han 2,8 mill. Her er jernbane-millionærene

4
Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund (t.h.) har 2.787.400 kroner i lønn og tjener desidert mest av jernbanetoppene. Her med «sin skaper», samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som selv «bare» har hatt en årslønn på 1,3 millioner kroner det siste året. Foto: Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)

Etter at jernbanereformen ble vedtatt, har både antallet direktører og lønnsnivået deres skutt i været. Aller best tjener Bane Nor-sjefen. Dette skriver Fri fagbevegelse. Avisa fortsetter:

«I dag er det 27 direktørstillinger i de fire nye virksomhetene, mens det var elleve før – ni i Jernbaneverket og to i NSB med ansvar for oppgavene som nå er skilt ut, får Dagsavisen opplyst.

Økonomisk sett har toppsjefen i Bane Nor, Gorm Frimannslund, kommet best ut av det. Han har en lønn på nær 2,8 millioner kroner. Det er 1,2 millioner kroner mer enn hva Elisabeth Enger hadde da hun ledet Jernbaneverket.

Totalt omfatter konsernledelsen i Bane Nor ti personer, én mer enn det var i Jernbaneverkets ledelse. Selv den dårligst betalte av dem har en lønn som er høyere enn den Enger hadde.

• Petter Eiken, konserndirektør eiendom, er nest best betalt med nær 2,6 millioner kroner.

• Deretter følger Helga Nes, konserndirektør utbygging, med drøyt 2,1 millioner.

• Vibeke Aarnes, konserndirektør infrastruktur, må nøye seg med i underkant av 1,9 millioner. Det er likevel over en halv million mer enn hva direktør infrastruktur i Jernbaneverket hadde.

Også flere av de andre konserndirektørene i Bane Nor tjener omtrent så mye mer enn det tilsvarende sjefer i Jernbaneverket gjorde.»

For noen få er det tydeligvis svært lukrativ bisniss å være med på ødeleggelsen av det norske jernbanesystemet. Nå gjennomføres dette av Solberg-regjeringa, men Arbeiderpartiet har lagt grunnlaget.

Les Halvor Fjermeros:

Jernbanereformen – en studie i Arbeiderpartiets tåketale om privatisering

Les også Erik Plahte:

Det stormer rundt jernbanen og NSB

Den virkelige grunnen til jernbanereformen til de blåblå

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. “Poenget med inngruppedemokratiet er at det vil slippe til empati, samarbeid og sosial kontroll. I utgruppa blir slik atferd bare en romantisert moralisme ala FIVH som gir oss dårlig samvittighet. Det er jo slik vi helst vil være. Beskriver dette i boka mi.” - Terje Bongard

    Ja, her kunne trengtes litt sosial kontroll. Ser ut til at disse lederne har mest empati med egen inngruppe, og mindre med pendlerne.

  2. baluba says:

    Hva er det med disse Enger-folkene som klorer til seg toppstiller over alt? De må ha gode forbindelser.

  3. ‘‘Makt korrumperer, og absolutt makt korrumperer absolutt.’’

    • John Dalberg-Acton

    Zionerna

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere

Historisk kommentararkiv

4 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.