Renasjonaliserer viktig britisk privatisert togstrekning

1
Kilde: Virgin
Halvor Fjermeros

Av Halvor Fjermeros.

Transportministeren i det konservative partiets regjering gikk 16. mai 2018 til det skritt å avslutte kontrakten med de private operatørene Virgin og Stagecoach på den prestisjetunge London-Edinburgh-linja etter økonomisk mislighold.

Den private anbudskontrakten på 3,3 mrd. pund, mer enn 30 mrd kroner, mellom de kjente togselskapene Virgin Trains og Stagecoach ble inngått i 2015 og var ment å vare til 2023. Men etter tap i to milliarderklassen (200 millioner pund), måtte transportminister Chris Grayling meddele parlamentet i London at kontrakten vil bli avsluttet med virkning fra 24. juni. Den bli tatt tilbake i offentlig drift i noe ministeren kaller «en midlertidig renasjonalisering». Etter planen skal den nye driftsformen vare i tre år og Grayling kaller den «et offentlig-privat samarbeid» fordi de har fått et privat selskap til å påta seg drift under regjeringas kontroll. I realiteten er dette en renasjonalisering som kan åpne for en permanent løsning av offentlig drift av østkystlinja London-Edinburgh.

En rekke britiske aviser melder om dette oppsiktsvekkende skrittet, deriblant The Independent.

Anbudskontrakten på strekningen, hvor Stagecoach eier 90 %, ble stoppet fordi selskapet ikke klarte å betale inn kontraktsfestet beløp til statskassa etter langvarige tap på linja. Dette er tredje gang i løpet av et tiår at denne linja har blitt renasjonalisert pga private operatørers mislighold av kontraktene. Men tory-statsråden stiller ingen krav til at operatørene ikke får lov til å delta i nye anbudskonkurranser.

Financial Times’ tittel om denne viktige strekningen lyder «Flaggskip-østkystlinja renasjonalisert». Det understreker prestisjenederlaget for de konservatives privatiseringspolitikk for den britiske jernbanen som ble satt i gang under statsminister John Major aller først på 1990-tallet. Britisk togpolitikk har siden tjent som inspirasjon for all verdens privatiseringsivrige regjering. Det inkluderer også det britiske arbeiderpartiet under Tony Blairs tiårige periode som statsminister. Den nåværende Labour-lederen Jeremy Corbyn har derimot gått til valg på full nasjonalisering av samtlige private togstrekninger. Corbyns skygge-finansminister John McDonnell var da heller ikke sein med å twitre at han var fornøyd med at transportministeren hadde begynt å sette Labours manifest ut i livet.

Jernbanefagforeningen RMT har lenge krevd renasjonalisering og lederen Mick Cash krever nå slutt på stadig nye bail out-operasjoner, dvs kausjonering for private firmaer med offentlige midler. Han kaller redningspakkene «en farse» og sier at offentligheten nå må lære at disse privatselskapene som han kaller «cowboys» ikke er i stand til å drive togtrafikk.

 


Denne artikkelen ble først publisert på bloggen til Halvor Fjermeros.

Les også:

Privatisert britisk tog renasjonaliseres

KampanjeStøtt oss

Start diskusjonen på forum.steigan.no

Historisk kommentararkiv

1 kommentar

  1. […] Britisk jernbane ble privatisert under den konservative statsminister John Major i 1993–94, og siden har de konkurranseutsatte strekningene vært forfulgt av konkurser og skandaler, forsinkelser og kaos under både sosialdemokratiske og konservative regjeringer.  Kontrakten med private operatører på visse toglinjer har vært misligholdt, noe som har tvunget Theresa Mays konservative regjering til å renasjonalisere viktige strekninger slik det skjedde med London-Edinburgh i mai i år. […]

Legg igjen en kommentar til GoAhead-tog blant «vinnerne» i britisk togforsinkelseskaos | steigan.no Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.