Privatisert britisk tog renasjonaliseres

4
Halvor Fjermeros
Halvor Fjermeros

Av Halvor Fjermeros

Det private togsselskapet Southern Rail i England vil trolig miste retten å operere lokaltrafikken inn mot London pga mislighold av avtale. Langvarige streiker fra to fagforeninger er viktigste årsak til at den konservative regjeringa trolig må gå til en midlertidig renasjonalisering.

Siden i fjor høst har det vært streiker ved det sørengelske selskapets linjer og stasjoner, anført av lokomotivførerforbundet Aslef og jernbaneforbundet RMT (Rail, Maritime and Transport Workers Union). Nå er misnøyen med de private selskapet så stor, både blant reisende og det generelle publikum, at tory-regjeringa er tvunget til å gripe inn. Det skriver flere engelske aviser.

Tvinger fram privatiseringstilbaketog

Selv om det understrekes at det er snakk om en midlertidig tilbaketrekking av et løyve for å drive strekningene Southers Rail har blitt tildelt, er det liten tvil om at det er faglige aksjoner som er hovedårsaken til at regjeringa nå er tvunget til å handle. Riktig nok benekter regjeringskilder at det skal skje en renasjonalisering. Men det er sannsynligvis fordi dette er et så følsomt politisk spørsmål. En retrett fra myndighetene vil være en innrømmelse overfor opposisjonspartiet Labours leder Jeremy Corbyn, og ikke minst av  at fagforeningene har vunnet fram. Dette bekrefter den konservative avisa The Daily Telegraph.

Tory-regjeringas dilemma er at 300.000 reisende har blitt berørt av forsinkelser som både skyldes generelt mislighold av driftsansvaret, men også at det private selskapet har villet kvitte seg med togpersonell for å spare penger. Dette har ført til langvarige streiker, noe som har ført til at TUC, britisk LO har tatt initiativ til forhandlinger med selskapet og regjeringa. Parallelt med streikene har det vært en støtteaksjon av fagorganiserte og andre, Action for Rail , som har drevet opplysnings- og støttearbeid for de streikende.

Dyreste tog i Europa

Den omstridte privatiseringa av togene i Storbritannia skjedde under John Majors statsministertid først på 1990-tallet. Siden har det vært mange tumulter rundt et togtilbud under sterk kritikk. I 2002 ble British Rail, tilsvarende det som het Jernbaneverket i Norge inntil nyttår i år, tatt tilbake til nasjonal kontroll etter at de private hadde misbrukt sine sjanser til å drive forsvarlig. Men kun en gang tidligere, i 2009, har et privat selskap blitt suspendert fra en kontrakt. Så hvis det samme skjer med Southern Rail nå, er det et stort nederlag for privatiseringslinja.

I tillegg kommer de stadig økende prisene på britiske tog. Det har ikke bare gjort dem dyrest i Europa. Billettprisene har steget mer enn det dobbelte av britisk lønnsnivå, og billettene koster opp til seks ganger mer enn på europeiske tog.

 

Først publisert på bloggen til Halvor Fjermeros

KampanjeStøtt oss

4 KOMMENTARER

  1. «Nesten alle steder i Europa ligger innenfor en 24 timers togreise fra London, men å få bestilt rimelige billetter er fremdeles en utfordring fordi togselskapene stadig mislykkes i å samkjøre bestillingssystemene sine. Det er blitt overlatt til geniale aktivister og amatører, som Mark Smith, den legendariske «Mannen på sete 61», å stikke hull på mytene og tilby oppdatert og detaljert veiledning om globale togreiser. Mark er en tidligere togbillettekspert, og nettstedet hans, http://www.seat61.com, er stedet å oppsøke for å få objektive uformelle råd om globale togreiser. På grunn av hans ekspertise og entusiasme har nettstedet hans mer enn en halv million besøkende i måneden. På lignende vis har den talentfulle gjengen på Loco2 travel, et internettselskap jeg har investert i, satt seg som mål å legge til rette for at man kan bestille billetter til reiser over hele Europa med ett klikk, for på den måten å gjøre det like raskt og enkelt å bestille togreiser som billigbilletter med fly.»

  2. […] Dette ville ha betydd en enorm delseier i fagforeningenes kamp for å nasjonalisere jernbanen igjen, noe tory-regjeringa for enhver pris vil unngå. Men de har vært hardt presset for å gripe inn overfor et selskap som har den lavest punktlighet i landet. Pga uregelmessigheter, kanseleringer og streiker har de fått talløse klager og erstatningssaker fra publikum, omtalt nylig i artikkelen Privatisert britisk tog renasjonaliseres. […]

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.