Den moderne slavetrafikken

8
"Moderne" slaveri i landbruket i Europa

Hvis man tror at slaveriet er avskaffet en gang for alle, er det på tide å endre oppfatning. Risikoen for moderne slaveri har steget i nesten tre fjerdedeler av de 28 medlemslandene i EU i løpet av det siste året, avslører en årlig studie fra Verisk Maplecroft.

Kartet viser hvor faren for moderne slaveri har økt

Ifølge den andre utgaven av Modern Slavery Index (MSI) er det fem EU-land som har den høyeste risikoen: Romania, Hellas, Italia, Kypros og Bulgaria – land som er migrantenes inngangsport til Europa, og der de står i størst fare for å bli grovt utnyttet.

Slaverisituasjonen i Romania er forverret mer enn noe annet land i verden siste år, men også fra Italia rapporteres det om en markant forverring. De to landene har de verste rapporterte bruddene i EU, inkludert alvorlige former for tvangsarbeid, slik som tvangsarbeid og menneskehandel. Det er spesielt utnytting av migranter som fører til økt fare for slaveri i Europa.

Den internasjonale organisasjonen for migrasjon anslår at over 100 000 innvandrere har kommet inn i Europa sjøveien i 2017; 85% av dem har kommet til Italia. Ankomster til Hellas (129) har falt dramatisk siden 2016-undertegningen av flyktningavtalen mellom EU og Tyrkia, men landet er fortsatt et mål for menneskehandel.

Ifølge Verisk Maplecroft er de nye innvandrerne i de primære ankomstlandene en viktig kilde for økt slaveri i flere sektorer, for eksempel landbruk, bygg og anlegg og tjenester.
Verisk Maplecroft frykter at risikoen for at det moderne slaveriet forverres i Italia i løpet av det kommende året, særlig innen landbruket.

«Innvandrerkrisen har økt risikoen for at slaveriforhold forekommer i selskapenes forsyningskjeder i hele Europa,” sier Sam Haynes, analytiker hos Verisk Maplecroft.

Slaveriliknende forhold i transportbransjen

Asbjørn Wahl i For velferdsstaten skriver at Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) har avdekket alarmerende arbeidsforhold i Europa. Resultatet av undersøkelsen ble publisert i en rapport med tittelen «Moderne slaveri i moderne Europa». Wahl skriver:

Her er en liste over en del av de forholdene som ble avdekket gjennom ETFs prosjekt (prosenttallene i parentes angir andelen av sjåfører som var omfattet av de ulike forholdene):

* Sjåførene tilbringer fra 3 til 12 uker i vertslandet før de kan returnere til hjemlandet (60%).
* Det overveldende flertall av sjåfører bor i bilens førerhus, inkludert i helgene (95%), og 80% av sjåførene tilbereder også sin mat der.
* Det er stor mangel på parkerings- og rasteplasser, og sjåførene mangler penger for å kunne bruke dem som finnes. Dermed har de stort sett heller ingen tilgang til toalett-fasiliteter.
* Storparten (70-75%) av en svært lav ‘lønn’ betales i form av diettsatser (€40 pr dag). Dermed sparer arbeidsgiveren skatter og avgifter, mens arbeidstakerne mister sosialforsikring.
* 60% av sjåførene ble betalt per km kjørt (€10 per 100 km), og ikke per time.
* En fjerdedel av sjåførene fikk ikke feriepenger.
* Den gjennomsnittlige daglige arbeidstid lå på 11,5 timer, ukentlig på 57,5 timer.
* 4 av 5 sjåfører fikk ikke betalt for lasting og lossing.
* 60% av sjåførene kuttet ofte de påbudte 45 minutters pause etter maks. 4,5 timers kjøring.

Etablering av postkasse-selskaper i lavkostland utgjør et hovedproblem. ETF konstaterte at transportselskaper gjennom slik organisering var i stand til å redusere lønns- og sosiale utgifter med opptil 90-95%.

«Moderne» saveri i landbruket i Europa

En kriminell næringskjede

Menneskesmuglinga gjennom Afrika til Europa er en kriminell næringskjede fra start til mål. Den drives av nigeriansk mafia, narkobander, nordafrikanske terroristorganisasjoner, inkludert Den islamske staten i Libya og av italiensk og annen europeisk mafia. Menneskesmuglerne tjener tusenvis av dollar per hode, og tar i noen tilfeller tar betaling i form av organer. Det er jihadister og narkobander som skattlegger denne virksomheten underveis. Mafiaene forsyner seg av migrantstrømmen og gjør folk til slaver, økonomisk eller seksuelt. Og de store selskapene som får et arbeidsmarked der fagorganisering og reguleringer ikke lenger finnes, og hvor prisen på arbeidskrafta kan presses til bunns.

Slaveriindeksen viser at om ikke de store selskapene utnytter slavearbeid direkte, så kan slaveri inngå i næringskjeden deres, og når arbeid, som kunne ha vært utført som redelig, legalt arbeid, blir utført av moderne slaver, så raserer det lønns- og arbeidsforhold i hele sektorer. Og det tjener også de store selskapene på.

 

KampanjeStøtt oss

8 KOMMENTARER

  1. Dette er dessverre ikke noe nytt. Enkelte av, spesielt utenlandske sjåfører, som kjører varer fra utlandet til Norge har kummerlige forhold. Jeg har sett det på nært hold mange ganger. Og de kjører for selskaper som underbyr norske transportører. Ikke bare er det umenneskelig, men det er jo trafikkfarlig også. Dette burde det ryddes opp i internasjonalt.

  2. det blir vanskelig å rydde opp i.det er ennå ingen som har vunnet valg på å fortelle velgerene at de skal gå ned i levestandard.
    det er det det handler om.
    med så mye arbeidsledige folk,er det alltid mange som på grunn av sin situasjon MÅ velge å arbeide under slike forhold.
    jeg har skrevet det flere plasser ,hva som er en logisk utgang av at det i europa er, og vil bli hundrer av tusner som vil jobbe hvor som helst for nesten hva som helst.det er tull å tro at enkelte land vil kunne skjerme seg når de står å banker på døren dag etter dag år etter år.
    tiden med å kunne låne seg til velferd går raskt mot slutten,og da vil vi måtte betale det det koster.
    jeg tror det vil resultere i at alle uten spesielle evner og utdannelse vil bli erstattet av de som arbeider mer,har kortere ferie,godtar lavere lønn, kort sagt en reversering av det fagforeninger har arbeidet frem siden de startet.
    folk kan gjerne få kalle meg hva som helst,men dette er realiteten,verden har ikke lenger råd til å ta seg slike friheter.

  3. «Menneskesmuglinga gjennom Afrika til Europa er en kriminell næringskjede fra start til mål. Den drives av nigeriansk mafia, narkobander, nordafrikanske terroristorganisasjoner, inkludert Den islamske staten i Libya og av italiensk og annen europeisk mafia».
    Jeg tror man må plusse på USA og Israelske interesser. Ihvertfall trafikken nordover på det afrikanske kontinentet. Ut ifra de dokumentarene jeg har sett. Her ser man den samme typen dyre toyotaspickuper som de utstyrte IS med tidligere.

  4. Svært mange av de tingene vi importerer (elektronikk, tropisk frukt, tomater, kaffe, te, klær, møbler etc…) er helt eller delvis framstilt av arbeidere som lever i sterkt slaveliknende tilstander, eller sogar i rent slaveri. At det er lov i Norge å selge varer i butikkene som man bør vite at er framstilt ved bruk av slaver eller under forhold som på liknende vis krenker grunnleggende menneskerettigheter, er mer enn jeg begriper.

    I tillegg har vi ofre for sex-trafficking på gatene og i leiligheter i alle våre storbyer. Det virker ikke som om det er noen så veldig prioritert oppgave for politiet å redde ofrene for denne uhyrlige mafiavirksomheten.

    Det er flere slaver i verden i dag enn noen gang tidligere i historien. Senere tiders mennesker (om vi ikke utrydder oss selv) vil ha god grunn til å dømme oss.

Legg igjen en kommentar til Al-Nusra finansieres med menneskesmugling | steigan.no Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.