Amazon øker lobbyvirksomheten i Washington

2
Jeff Bezos, Amazon

Av Ivar Austbø.

Amazon brukte 3,2 millioner dollar på lobbyvirksomhet i Washington i andre kvartal i år – en økning fra 2,9 millioner i årets tre første måneder. Dette melder Reuter.

Nyheten om lobbyvirksomheten kommer ikke lenge etter netthandelgigantens kunngjøring om å kjøpe opp matkjeden Whole Foods for 13,7 milliarder dollar, en sum tilsvarende 115 milliarder norske kroner.

Oppkjøpet har møtt motstand fra politikere, fagforeninger og Amazon-kritikere, og Federal Trade Comission (FTC), et føderalt forvaltningsorgan med ansvar for forbrukervern og konkurranseregulering, undersøker om oppkjøpet er i tråd med konkurranselovgivingen.

Jeff Bezos, Amazon

Amazons markedskontroll

I november 2016 slapp organisasjonen ILSR en rapport der de skrev følgende om Amazons posisjon i markedet:

«I dag abonnerer halvparten av alle amerikanske husholdninger på medlemskapsprogrammet Amazon Prime. Halvparten av alle online shopping-søk starter direkte på Amazon, og Amazon fanger nesten en per to dollar brukt av amerikanere på netthandel. Amazon selger flere bøker, leker, og i neste år, klær og forbrukerelektronikk enn noen forhandler online eller offline, og investerer tungt i dagligvarehandel.

Innenfor detaljhandel har Amazon nå minst like stor markedsmakt som Walmart, og vil bare vokse. Innen fem år vil en femtedel av USAs 3.6 billioner brukt på detaljhandel ha forflyttet seg til på nettet, og Amazon går mot å ta to tredjedeler av denne handelen.»

Ifølge Reuters regner de fleste antitrusteksperter at Federal Trade Commission vil godkjenne den planlagte fusjonen.

Som en del av sin gjennomgang av Amazons avtale om å kjøpe Whole Foods, ser FTC også på påstander om at Amazon villeder kunder om prisavslagene, ifølge en kilde knyttet til undersøkelsen.

Bakgrunnen for denne undersøkelsen er en klage fra forbrukeraktivistene Consumer Watchdog, som så på rundt 1000 produkter på Amazons nettside i juni, og fant at Amazon satte referansepriser, eller listepriser på om lag 46 prosent av dem.

En analyse fant at for 61 prosent av produktene med referansepriser var Amazonas referansepriser høyere enn det hadde solgt det samme produktet de siste 90 dagene, sa Consumer Watchdog i et brev til FTC datert 6. juli.

Amazon, hvis eier Jeff Bezos også kontrollerer The Washington Post har lenge vært i søkelyset for sine oppkjøp, noe også Donald Trump kommenterte under sin valgkamp i 2016 da han sa de hadde «et enormt antitrustproblem». Som president har Trump gått fra å være ydmyk i samarbeidsmøte med Jeff Bezos og andre teknologiledere i midten av juni, til å angripe Washington Post og Amazon i en tweet i slutten av samme måned.

Eierkontroll over mediene

Washington Post omtaler saken, og selv om det ikke er konkrete holdepunkter til å si at deres dekning av Amazon vil korrumperes av at de har samme eier, så er det grunn til å se kritisk på den enorme makten som enkelte aktører som Bezos får. Jeff Bezos er nå registrert som verdens nest rikeste mann, rett i hælene på Bill Gates.

Investeringene til Bezos omfatter blant annet følgende selskaper.

Og apropos eierskap av mediebedrifter i USA; over 90% av mediene eies av seks giganter, General Electric, News Corp, Disney, Viacom, AY&T (som har kjøpt Time Warner) og CBS. Og disse selskapene eies stort sett av de samme finanskorporasjonene som også eier våpenindustrien og storindustrien forøvrig: General Electric , News Corp , Disney , Viacom , AT&T (kjøper Time Warner, men eierskapet i konsernet er de samme usual suspects) og CBS.

Og det er de samme selskapene som eier IT-gigantene.

Kilde: Morningstar

Økonomisk ulikhet handler ikke bare om forskjellig tilgang på varer og tjenester. Det største problemet er muligens at det gir enkeltindivider eller grupperinger uforholdsmessige muligheter til å drive politisk påvirkning og press. Der den vanlige velgers makt gjerne begrenser seg til å gå til stemmeurnene hvert fjerde år, samt lire av seg noen meldinger i de fortsatt eksisterende kommentarfelt, eller på egne sosiale mediekontoer, kan milliardærene kjøpe seg en avis der, og en tv-stasjon der og slik sikre en grad av kontroll over at deres interesser blir noenlunde varetatt.

KampanjeStøtt oss

2 KOMMENTARER

  1. Mediene representerer de vellykkedes korrekte meninger og intet annet!

    «Ironisk nok er det slik at ønsketenkninger og bortforklaringer passer best for de vellykkede, da de kan sole seg i sine korrekte meninger:

    «Jeg synes alle er like gode, se min toleranse, velvilje og raushet. Jeg er ikke en som dyrker perfeksjonisme. Trenger ikke å tråkke ned noen, jeg…»» – «Det biologiske mennesket», Bongard & Røskaft, s. 143

    Eller slik Kunstler uttrykker det: «We’re Good People, Really We Are!»

    Ja, det er enkelt for de med makt, innflytelse, status og rikdom å kunne sole seg i glansen av sine korrekte meninger. For i deres eksistensbobler er det solskinn 365 dager i året!

    Alle som ønsker en karriere innenfor det globaliserte kapitalistiske systemet er livredde for å tråkke utenfor eller stikke hull på eksistensboblene til de rike og innflytelses-rike, for der er det mørkt, kaldt og vått!

    Se ellers fremragende artikkel av Trond Andresen: http://www.kulturverk.com/2017/07/17/et-blodig-fornaermende-innlegg/

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.