Finansfyrste Nicolai Tangen fester grepet om Sørlandets Kunstmuseum

0
Foto: Fædrelandsvennen

Av Øyvind Andresen

Hedgefondforvalter og kunstsamler Nicolai Tangen har sørget for ansettelsen av en ny direktør ved Sørlandets Kunstmuseum (SKUM) fra april, melder Klassekampen 4/3.  Den nye direktøren heter Reidar Fuglestad og forlater stillingen som sjef for Dyreparken i Kristiansand. Han blir Norges best betalte museumsleder med lønn på nesten tre millioner årlig: 1,2 millioner skal skattebetalerne dekke mens Tangen betaler resten av lønna.

Nicolai Tangen som opererer fra skatteparadis, har «donert» en kunstsamling på over tusen bilder til SKUM som skal utstilles i et nytt bygg på Silokaia i Kristiansand. Det nye bygget vil koste minst 500 millioner, og Tangen vil bidra med 20 millioner av disse. Det skal stå ferdig i 2020. 

Foto: Fædrelandsvennen

Spekulant Tangen opererer fra skatteparadis

Nicolai Tangen er opprinnelig fra Kristiansand. Han er nå en av Storbritannias rikeste menn. Han er direktør for hedgefondet AKO Capital som er registrert med en rekke bankboksselskaper i skatteparadiset Caymanøyene; nærmere bestemt i Ugland House, «Skammens hus» som Obama kalte det.  Hedgefond er finansielle instrumenter utelukkende basert på spekulasjon.

Nicolai Tangen personlig har innkassert nær svimlende 4 milliarder kroner på AKO Capital siden 2005  som har base i London City. Han har grunnlagt AKO Foundation som lever på overskuddene fra sitt hedgefond.

AKO Foundation står formelt sett står som eiere av samlingen selv om SKUM er gitt «evigvarende disposisjonsrett over Tangensamlingen».

Tangen bestemmer

SKUM mottar hvert år 15 millioner i offentlig støtte. AKO kunststiftelse har to av åtte styreplasser i museet. Men det er ingen tvil om at det er Nicolai Tangen som helt og holdent bestemmer premissene og utviklingen av museet. Han hadde et avgjørende ord med for å kåre vinneren i arkitektkonkurransen,  og han utpekte den nye direktøren. Han har makta fordi han besitter en enorm sum giftige penger. Her er det ikke snakk om samarbeid, men diktat.

Det gode borgerskapet på Sørlandet ligger langflate for Tangen som de kaller «velgjøreren». Men i praksis er det skattebetalerne som er «velgjørere» overfor Tangens prosjekt.

Dessverre har hyllesten av Tangen smitta over på en del av kunstnerne, blant annet representantene for billedkunstnere i Agder  (Se Fvn 24/2.)

Kanskje de er noe mer betenkte nå etter ny utnevnelsen av den nye direktøren? Sjefen over Julius blir nå sjefen over modernistisk kunst. Som forfatter og musiker Terje Dragseth sier (Fvn 3/3):

Jeg trodde først dette var en joke! Det er så talentløs og så arrogant overfor kunstfaget at jeg ikke har ord. Kunstformidling krever selvsagt fagkompetanse, ikke av den typen man får av å selge innesperrede dyr som underholdning. ……. Det er enda en bekreftelse på at Kristiansand holder på å bli en fornøyelsespark.

Les mer:

Først publisert på Øyvind Andresens blogg

Forrige artikkelSalute to the 8th of March – The International Women’s Day
Neste artikkelCIA kan ta over mobilen, TVen og bilen din
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).