«LO gir 10 millioner til Dagsavisen og 9 millioner til Klassekampen Men da må de to avisene styrke samarbeidet med ANB,» skriver Journalisten.
ANB er et nyhetsbyrå som eies av Amedia, Norges nest største mediekonsern. (Journalisten skriver at ANB er «eid av LO Media og avisene», men Proff oppgir at byrået eies 100% av Amedia.)
Klassekampen har fått 9 millioner kroner for å gjennomføre et treårig arbeidslivsprosjekt. Sjefredaktør Bjørgulv Braanen sier til Journalisten at midlene ble utløst etter innspill fra avisen. Pengene skal han bruke på å opprette lokalkontor på Vestlandet og i Nord-Norge, trolig i Bergen og Tromsø.
LO har via tre særforbund allerede en sterk stilling på eiersida i Klassekampen. Fagforbundet 15%, Industri og Energi 5% og El og It 1,05%. Opptrer de samlet er de den største eiergruppa i avisa med 21,05% mot partiet Rødt 20,18%.
Det er bare å gratulere; Klassekampen naturligvis, som sikkert vil styrke seg på dette, og LO som skaffer seg økt medieinnflytelse for en svært billig penge.
Nå vil jo enhver redaktør hevde at eiere og store bidragsytere ikke har noen som helst innflytelse på avisas redaksjonelle linje. Men her i Italia har vi et ordtak som sier Chi paga la pasta decide il menu – Den som betaler regninga avgjør menyen. Og det er vel ikke et helt ukjent fenomen nord for Alpene heller? Unntaket måtte være Rødt, som bare har eierandel, men ingen innflytelse.
Skal bli artig å følge med på hva økt samarbeid med Amedias nyhetsbyrå vil ha å si.
—
PS: Hvis eierne skulle synes at avisnavnet er en belastning og skulle ønske å kvitte seg med det, så melder jeg meg som kjøper.