Ifølge en gravende journalistjobb som er utført av Sunday Times og Bureau of Investigative Journalism betalte Pentagon et britisk PR-firma over en halv milliard dollar for å lage falske terroristvideoer i Irak som ledd i en enorm propagandakampanje.
Advarsel: Dette er sånt som snille norske reformister tror ikke forekommer i virkeligheten, og som de derfor umiddelbart forkaster som konspirasjonsteorier. For å bevare uskylden bør de slutte å lese her.
PR-firmaet Bell Pottinger fabrikerte korte videoer som ble produsert slik at de skulle forestille originaler fra arabiske nyhetsnettverk, og videoer med lav kvalitet slik at de kunne gå for å være tatt opp av jihadistgrupper. Beslutningene om denne kampanjen gikk fra general David Petraeus, som da var øverstkommanderende i Irak, og i enkelte tilfeller direkte fra Det hvite hus, når ikke en gang Petraeus kunne signere på beslutningen.
Bell Pottinger har jobbet for Chiles Augusto Pinochet og regjeringa i Saudi Arabia. Det var de som lagde kampanjen for Margaret Thatcher som slo ut Labour i valgkampen.
Bureau of Investigative Journalism har en omfattende framstilling av PR-operasjonen for Pentagon på sine nettsider.
Det handlet om å lage falske nyheter, skape «falsk flagg»-bevigenheter og i det hele tatt prøve å påvirke opinionen gjennom smart psykologisk krigføring.
The Pentagon gave a controversial UK PR firm over half a billion dollars to run a top secret propaganda programme in Iraq, the Bureau of Investigative Journalism can reveal.
Bell Pottinger’s output included short TV segments made in the style of Arabic news networks and fake insurgent videos which could be used to track the people who watched them, according to a former employee.
The agency’s staff worked alongside high-ranking US military officers in their Baghdad Camp Victory headquarters as the insurgency raged outside.
Bell Pottinger’s former chairman Lord Tim Bell confirmed to the Sunday Times, which worked with the Bureau on this story, that his firm had worked on a “covert” military operation “covered by various secrecy agreements.”
Arbeidet besto i å produserer tre typer produkter. For det første var en TV-reklame rettet mot al Qaida, for det andre var det falske nyhetsinnslag som skulle gi inntrykk av å være fra en «arabisk nyhetskanal». Bell Pottinger sendte ut filmteam som lagde opptak i lav oppløsningsom skulle gi inntrykk av å handle om en al Qaida-aksjon og så redigerte de dem som om det skulle være et nyhetsinnslag. Videoene fikk arabisk tale og ble distribuert til TV-stasjoner i regionen. Opphavet i USA ble skjult. Til dels lagde også PR-firmaet avisartikler på vegne av Pentagon, artikler som skulle gi inntrykk av å komme fra uavhengige arabiske kilder.
Falsk flagg
The third and most sensitive programme described by Wells was the production of fake al Qaeda propaganda films. He told the Bureau how the videos were made. He was given precise instructions: “We need to make this style of video and we’ve got to use al Qaeda’s footage,” he was told. “We need it to be 10 minutes long, and it needs to be in this file format, and we need to encode it in this manner.” US marines would take the CDs on patrol and drop them in the chaos when they raided targets. Wells said: “If they’re raiding a house and they’re going to make a mess of it looking for stuff anyway, they’d just drop an odd CD there.”
Bell Pottinger jobber angivelig ikke for Pentagon lenger, men denne avsløringa peker direkte videre mot den psykologiske krigføringa CIA og Pentagon driver i og omkring Syria. Nå er det PR-byrået Purpose Inc som driver kampanjen for de såkalte White Helmets, som ikke er noe annet enn al Qaida med sminke. Både de og The Syria Campaign framstilles som nøyrale og upartiske, men er i virkeligheten en del av den totale krigføringa.
Det er vel snart på tide å våkne opp og innse at når USA har brukte hundrevis av milliarder dollar på å føre krig i mange land i 25 år etter murens fall, så har en del av milliardene ikke vært brukt på tradisjonelle våpen, men på avansert psykologisk krigføring. Denne krigføringa via reklamebyråer og NGOer har til hensikt å vinne opinionen for mer krig. Og det er vel anvendte penger – det virker.