White Helmets: Bruker barn i kampanje for full krig

0
White Helmets (al-Qaida) bruker hele tida barn i propaganda for full krig

Den USA-finansierte organisasjonen White Helmets driver nå (september 2016) en kampanje for full krig mot Syria. Sentralt i kampanjen er å bruke bilder av barns lidelser. Som jeg har pekt på før, er organisasjonen finansiert av USAs utenriksdepartement og har klare forbindelser til al Nusra, altså al Qaida i Syria. Det drives en internasjonal kampanje for at de skal få Nobels fredspris.

NBC News kalte gruppa “Angels on the Front Line.”  Washington Post, New York Times og Wall Street Journal har overøst dem med lovprisninger og skrevet om White Helmets’ “selfless, humanitarian role.”

Siden 2015 har organisasjonen drevet en kampanje for «no-fly zone» – flyforbudssone i Syria.

For den som ikke kjenner internasjonal terminologi kan det høres tilforlatelig ut, men enhver som har fulgt krigene i Irak, Jugoslavia og Libya kan det ikke herske noen som helst tvil om hva «flyforbudssone» betyr. Det betyr full krig! Det er å gi fullmakt til USA med vasaller på slep til å bombe et land sønder og sammen. Og konkret i Syria vil det bety krig mellom USA og Russland om luftrommet over Syria, noe som høyst sannsynlig ville bli forspillet til en tredje verdenskrig.

Dette vet naturligvis White Helmets, og det er akkurat derfor de driver denne kampanjen. Og til det formålet bruker de hemningsløst bilder av barn og barns lidelser, slik som på denne kampanjeplakaten.

Kampanjen er veldig profesjonell. Den er antakelig lagt opp av PR-selskaper Purpose Inc, akkurat som kampanjen for å bombe Irak i sin tid var bygd opp rundt det gråtende (og fullstendig løgnaktige) vitnemålet til den unge Nayira. Det var PR-byrået Hill & Knowlton, verdens eldste PR-byrå, som sto for manus, regi, styling og trening av jenta før vitnemålet. Vitnemålet var sånn at kristne pasifister skulle reagere med å støtte krigen mot Irak. Enhver hærfører er klar over hvor viktig fortellerkunstens rolle er i krig.

White Helmet-kampanjen er en slik kampanje. Den retter seg mot våre edleste følelser, instinktet om å beskytte barn, vår empati og vår humanitet. Slike kampanjer har nådd sine mål når de får pasifistiske prester og venstreorienterte anti-imperialister til å rope på amerikansk bombing.

Purpose Inc sier om sine metoder at de tar sikte på:

  1. Behavior change: shifting individuals’ habits and behaviors
  2. Perception change: reframing issues to change public opinion, beliefs and narratives
  3. Policy change: shaping political outcomes and decision-making processes
  4. Infrastructure change: creating channels and processes that change how change happens

Det handler om å skape og endre narrativer med sikte på å få til de ønskede politiske endringene. Kampanjene til selskapet er ikke fakta-baserte, kritiske eller analytiske. Det hele handler om følelser, narrativer og PR. White Helmets-kampanjen er en slik kampanje. At så White Helmets er al-Qaidas PR-avdeling er ikke så nøye. At kampanjen for flyforbudssone kan lede til krig mellom USA og Russland kommuniseres heller ikke. Folket skal bedras.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.