
Den USA-finansierte organisasjonen White Helmets driver nå (september 2016) en kampanje for full krig mot Syria. Sentralt i kampanjen er å bruke bilder av barns lidelser. Som jeg har pekt på før, er organisasjonen finansiert av USAs utenriksdepartement og har klare forbindelser til al Nusra, altså al Qaida i Syria. Det drives en internasjonal kampanje for at de skal få Nobels fredspris.
NBC News kalte gruppa “Angels on the Front Line.” Washington Post, New York Times og Wall Street Journal har overøst dem med lovprisninger og skrevet om White Helmets’ “selfless, humanitarian role.”
Siden 2015 har organisasjonen drevet en kampanje for «no-fly zone» – flyforbudssone i Syria.
For den som ikke kjenner internasjonal terminologi kan det høres tilforlatelig ut, men enhver som har fulgt krigene i Irak, Jugoslavia og Libya kan det ikke herske noen som helst tvil om hva «flyforbudssone» betyr. Det betyr full krig! Det er å gi fullmakt til USA med vasaller på slep til å bombe et land sønder og sammen. Og konkret i Syria vil det bety krig mellom USA og Russland om luftrommet over Syria, noe som høyst sannsynlig ville bli forspillet til en tredje verdenskrig.
Dette vet naturligvis White Helmets, og det er akkurat derfor de driver denne kampanjen. Og til det formålet bruker de hemningsløst bilder av barn og barns lidelser, slik som på denne kampanjeplakaten.
Kampanjen er veldig profesjonell. Den er antakelig lagt opp av PR-selskaper Purpose Inc, akkurat som kampanjen for å bombe Irak i sin tid var bygd opp rundt det gråtende (og fullstendig løgnaktige) vitnemålet til den unge Nayira. Det var PR-byrået Hill & Knowlton, verdens eldste PR-byrå, som sto for manus, regi, styling og trening av jenta før vitnemålet. Vitnemålet var sånn at kristne pasifister skulle reagere med å støtte krigen mot Irak. Enhver hærfører er klar over hvor viktig fortellerkunstens rolle er i krig.
White Helmet-kampanjen er en slik kampanje. Den retter seg mot våre edleste følelser, instinktet om å beskytte barn, vår empati og vår humanitet. Slike kampanjer har nådd sine mål når de får pasifistiske prester og venstreorienterte anti-imperialister til å rope på amerikansk bombing.
Purpose Inc sier om sine metoder at de tar sikte på:
- Behavior change: shifting individuals’ habits and behaviors
- Perception change: reframing issues to change public opinion, beliefs and narratives
- Policy change: shaping political outcomes and decision-making processes
- Infrastructure change: creating channels and processes that change how change happens
Det handler om å skape og endre narrativer med sikte på å få til de ønskede politiske endringene. Kampanjene til selskapet er ikke fakta-baserte, kritiske eller analytiske. Det hele handler om følelser, narrativer og PR. White Helmets-kampanjen er en slik kampanje. At så White Helmets er al-Qaidas PR-avdeling er ikke så nøye. At kampanjen for flyforbudssone kan lede til krig mellom USA og Russland kommuniseres heller ikke. Folket skal bedras.
«Behavior change: shifting individuals’ habits and behaviors
Perception change: reframing issues to change public opinion, beliefs and narratives
Policy change: shaping political outcomes and decision-making processes
Infrastructure change: creating channels and processes that change how change happens»
Dette er som tatt ut av munnen på PR-industriens far Edvard Bernays, nevø av Sigmund Freud. Siden dengang har de blitt meget dyktigere, men Bernays la fundamentet, som er uforandret.
– The Century of Self: https://www.youtube.com/watch?v=eJ3RzGoQC4s
De har just fått detta pris:
http://rightlivelihoodaward2016.org/syria-civil-defence/
Her var det mye barn!
Hu sa så, brura óg!
Jeg er redd for at du har rett, og at Norge kan havne på ‘feil’ side, mot Russland. Vi må ut av NATO! Og ruste opp oss selv.
Enig, og det letteste, for et slagkraftig forsvar, er at alle som har gjennomført militærtjenesten eller er medlem av en skytterklubb, får ha våpen hjemme, a la våpenloven i Sveits. Da har folk også muligheten til å forsvare seg selv, enten det er mot inntrengere på eiendommen eller hvis myndighetene skulle gå berserk.
The UK Column har denne videoen om the White Helmets.
https://www.youtube.com/watch?v=IVVAmJ-NVN4
[…] Kilde: Steigan.no – (et viktig forum for debatt) […]
https://www.change.org/p/nobel-prize-do-not-give-2016-nobel-peace-prize-to-syrian-white-helmets
[…] mina inlägg ligger några dagar av olika skäl – kommer Pål med en annan artikel i frågan White Helmets använder barn i kampanjen för fullt krig Ett […]
[…] Se også: White Helmets: Bruker barn i kampanje for full krig […]
[…] White Helmets propaganderer for med sine plakat- og internettkampanjer, der de bruker barn i et forsøk på å skape opinion for «flyforbudssone» over […]
Det som vi må håpe på opp i alt dette er et systemskifte i amerikansk utenrikspolitikk. Hvis Clinton vinner presidentvalget så vet vi at dette ikke vil skje. Vinner Trump så vet vi egentlig heller ikke sikkert hva som skjer, men sjansen er der for at det blir en forandring bort fra nåværende linje. Når vi tar områdene fra det tidligere osmanske riket, som ble oppløst etter 1. verdenskrig, så lar disse seg ikke styre etter vestlige prinsipper i dag. Det er dette som USA ikke vil forstå, og som ‘white helmets’ er en av eksponentene for. La dem drive sitt religiøse barbari og ha sine despotiske ledere i fred. De gjorde det i 600 år uten at vesten ble plaget av det.
[…] Helmets propaganderer for med sine plakat- og internettkampanjer, der de bruker barn i et forsøk på å skape opinion for «flyforbudssone» over […]
[…] mot den psykologiske krigføringa CIA og Pentagon driver i og omkring Syria. Nå er det PR-byrået Purpose Inc som driver kampanjen for de såkalte White Helmets, som ikke er noe annet enn al Qaida med sminke. […]
[…] Klassekampen tenker naturligvis på artikkelen jeg skrev under tittelen White helmets: Bruker barn i kampanje for full krig. […]
[…] . White Helmets använder också barn i sin propaganda. Också White Helmets, mottagare av Right Livelihood-priset och kandidat till Nobels fredspris använder barn i sin propaganda, som Pål Steigan skrivit om. White Helmets använder barn i krigskampanjer. […]
[…] En leser peker på at også lederen av al Qaidas PR-avdeling, White Helmets, er blant verdens fremste tenkere. Vi snakker om en uhildet og nøytral kåring […]
[…] Purpose Inc i 2014 og driver kampanjen for White Helmets. Kampanjen har omfattet en propagandaoffensiv der man har brukt bilder av barn for å be om «flyforbudssone» – les full vestlig luftkrig mot Syria. Men da Øst-Aleppo falt var de sporløst […]
[…] company Purpose Inc in 2014, and runs the campaign for the White Helmets. The campaign has involved a propaganda offensiveusing images of children to request«no-fly zone» – read full Western air campaign against Syria. But when East Aleppo fell, they were gone […]
[…] Purpose Inc in 2014, and runs the campaign for the White Helmets. The campaign has involved a propaganda offensive using images of children to request “no-fly zone” – read full Western air campaign against Syria. But when East Aleppo fell, they were gone […]
[…] . White Helmets använder också barn i sin propaganda. Också White Helmets, mottagare av Right Livelihood-priset och kandidat till Nobels fredspris använder barn i sin propaganda. White Helmets använder barn i krigskampanjer. […]
[…] Också White Helmets, mottagare av Right Livelihood-priset och kandidat till Nobels fredspris använder barn i sin propaganda. White Helmets använder barn i krigskampanjer. […]
[…] Purpose Inc i 2014 og driver kampanjen for White Helmets. Kampanjen har omfattet en propagandaoffensiv der man har brukt bilder av barn for å be om «flyforbudssone» – les full vestlig luftkrig mot Syria. Men da Øst-Aleppo falt var de sporløst forsvunnet, noe […]
[…] gjorde at vestlige medier lett fikk slippe unna med å bruke et falsum som White Helmets som sine informanter, og til og med bære denne al-Nusras propagandaavdeling hele veien fram til en […]
[…] og al-Qaida har hele tida villet ha en «flyforbudssone». Til dette har de blant annet brukt «White Helmets», som ikke er noe annet enn al-Qaidas PR-avdeling. Nå ser vi igjen at White Helmets er på plass etter det angivelige gassangrepet i Khan Sheikhoun. […]
[…] noen som helst skrupler med å drepe sivile for å oppnå sine mål. De bruker også PR-avdelinga White Helmets til å regissere situasjoner som skal fungere best mulig for et uinformert og godtroende vestlig […]
[…] Begreper om holocaust og verdenskrig samt polemikk mot Russland og Assad, og dette ville de at vi skulle tro på. Dette føyer seg jo også inn i hvordan Hvite Helmets brukte bilder av barn i en kampanje for full krig i Syria. […]
[…] White Helmets: Bruker barn i kampanje for full krig […]
[…] 27. mars i år har steigan.no en artikkel av Vanessa Beeley med Steigans overskrift «Hvite hjelmer utnytter barn for å «fabrikere samtykke» til «humanitær» krig i Syria. En større vestlig invasjon har likevel ikke vært mulig å få til i Syria, tross den bevisste bildebruken av døde eller skadde barn. Vi kan konstatere at det blir fredeligere i Syria, til fordel for alle, også barn, i samsvar med at De hvite hjelmene fordrives i Syria samtidig som det islamske kalifatet og de vestligstøtta opprørsgruppene knuses militært. Steigan.no har flere viktige artikler om barn brukt i krigspropaganda. Mest kjent er nok den om gutten i ambulansen: Andre artikler er FNs legitimering av barn i krigspropaganda og mer om De hvite hjelmene. […]
[…] Les: White Helmets: Bruker barn i kampanje for full krig […]