Adonis: Vold og Islam, bokanmeldelse

9
Roald Aune
Roald Aune

Denne boka kommer i kjølvannet av Hege Storhaugs Islam, den 11. landeplage. Det
er derfor naturlig å sammenligne disse to bøkene. Storhaug driver med religionskritikk og maner fram spøkelser i vår egen bakgård med eksempler som er riktige nok. Men hun feiler der den avgjørende krysningen skal finne sted, om islam kan ha noen form for gjennomslag i Norge. Smitteeffekten er påfallende ikke eksisterende. For øvrig er hennes kritikk av religionen viktig nok, selv om hennes skille mellom profetens Mekka og Medina tid tillegges for stor vekt. Koranen har flere forfattere som bare har det til felles at ingen har hatt kontakt med profeten, en opplagt oppdiktet skikkelse.

Bokanmeldelse
Adonis: Vold og Islam, Solum forlag 2016

Boka Vold og islam er en dialog mellom den syriske forfatteren Adonis og den marokkanske forfatterenadonis vold og islam Houria Abdelouahed. Den starter med et oppgjør med den arabiske våren som de kaller en krig som ikke var rettet mot tyranniet men selv ble et tyranni. Når de ser til Syria så sier Adonis at en revolusjon som vil være en forandring kan ikke ødelegge sitt eget land slik det har skjedd i Syria. Homs og Aleppo er byer ødelagt av opprørernes Breivik-bomber.
Adonis sier «Går det an å snakke om en arabisk revolusjon, hvis kvinnen fortsatt skal være fange av sharia? Vendingen mot religionen gjorde denne våren til et helvete. Hele bevegelsen er blitt forklart ideologisk og utnyttet til ideologiske formål.»

Her ser vi det store gapet i vurderingen av krigen i Syria mellom Adonis og de lokale norske ekspertene som har piplet fram fra diverse fakultet og institutter. Vi hører fra dem aldri kritikk mot religionen islam og en vurdering av hva den betyr for krigen i Syria. Da har bare ett utgangspunkt som også er deres konklusjon: Assad er ondskapen og må fjernes. Andre former for analyser eller vurderinger forekommer ikke. Adonis linjer opp stagnasjonen innen islam i boka, det er en religion som er forsteinet og en klamp om foten for alle som lever i muslimske land. En tanke som er fremmed for de ekspertene NRK bruker til å vurdere krigen i Syria.

Forskjellen mellom Al Qaida og IS er forsvinnende liten. Adonis: «……den arabiske våren har ikke har noe med revolusjonen eller folkenes frigjøring å gjøre. Den er like gjennomsyret av obskurantisme som et hvilket som helst diktatorisk regime. Den er verre og mer blodtørstig enn alle de diktatoriske regimene i den arabiske verden. Daesh og Al Nusra, for bare å nevne to grupper, er like grusomme, om ikke verre. Dessuten har de arabiske rgimene vist at de bare var dukker i hendene på utenlandske makter, ubetydelige og bevisstløse marionetter i et spill de ikke overskuer. «
Dette er forfriskende lesing, noen minutter i denne boka gir mer innsikt enn timer med de samme gjentagelsene av våre hjemlige midt-østen eksperter.

For øvrig gir boka et godt innblikk i voldsgrunnlaget i islam, noe som uttrykkes grundig i dag med alvorlige negative konsekvenser for folk i den arabiske verden. Boka går til tekster i koranen for å underbygge dette. Det er ingen «mainstream islam» (den såkalte moderate varianten) slik vi hører fra lokale apologeter, islam er i seg selv en forsteinet poltisk og religiøs bevegelse, og det er særlig der forfatterne går in på den historiske betingelsen for at islam ble til en politisk bevegelse boka er særs interessant. Islam er undertrykking, islam er en folkefiendtlig religion til tross for at forfatterne kunne skrive av humane passasjer i bibelen. Men det tjente ikke det arabiske riket som var på frammarsj mens koranen ble skrevet,  ekspansjonens ideologi var en krigsreligion, politisk islam.

Boka anbefales sterkt som motvekt til fordummelsen vi blir utsatt for. Den har et lett språk og bruker enkle ord som likevel blir sterke når forfatterne skildrer brutaliteten i islam. Islam er ikke bare en religion, islam er en politisk bevegelse som har være en forbannelse for menneskeheten.

Roald Aune

KampanjeStøtt oss

9 KOMMENTARER

1. Jeg har ikke lest boka, og ser heller ingen grunn til å gjøre det. Ut fra beskrivelsen framstår det som en polemisk og grunnløst kategorisk «oppgjør med islam», hvor idealistiske, anti-marxistiske, forklaringer på den arabiske verdens tilstand gjøres gjeldende, noe det finns mange andre eksempler på.

Standarden settes i påstanden om profeten Mohammed som en «opplagt oppdiktet skikkelse». Dette som her legges til grunn som «opplagt», er på ingen måte opplagt for flere framtredende, ikke-muslimske, historikere som har tidlig islamsk historie som sitt spesialfelt, for eksempel Princeton-professor Patricia Crone:

«For Patricia Crone, a single Greek text written at around the time of Muhammad’s death provides «irrefutable proof» that he was a historical figure. There is also, she says, «exceptionally good» evidence that Muhammad was an Arab political leader and prophet»

• Hvis det ikke finns grunnlag for påstanden i boka, lurer jeg på hvor anmelderens påstand om at profeten Mohammed var en «opplagt oppdiktet skikkelse» kommer fra, og hva det i så fall kan fortelle om kvaliteten på denne anmeldelsen.

2. Jeg syns dette var en særdeles tynn bokmelding. Jeg ble lite klok på hva slags bok dette er. Det lille utdraget antar jeg for alle lesere av Steigan-bloggen er den rene selvfølgelighet. Innledningsvis kobler Aune boka opp mot Hege Storhaugs brannfakkel som jeg akkurat er i ferd med å avslutte, og han gir vel den boka en anbefaling så langt det kan aksepteres på et venstreside-forum. Men jeg forstår ikke hva som knytter disse to bøkene sammen, utover temavalget da. Islam: Den 11. landeplage har for meg vært skjellsettende lesning. Storhaug går i mine øyne klar av angrepene fra det politisk korrekte kommentariatet med milevid klaring og framstår som ekstremt godt informert og svært viktig, som en sann humanist med engasjement for menneskeverdet og sann respekt for enkeltmennesker. Faktisk trodde jeg at jeg var rimelig oppdatert på islam og islam og politikk, men Hege Storhaugs bok har utvidet horisonten min (og gitt meg bakoversveis i samme slengen…). Boka Aune anmelder ble jeg ikke nysgjerrig på etter å ha lest dette.

3. Bokmeldinga er litt tynn. Anmelderen burde gitt en mer korrekt beskrivelse av de to som fører dialogen. Adonis (Ali Ahmad Said Esber) er en meget kjent syrisk poet og essayist fra den arabiske verden. Samtalepartneren, Houria Abdelouahed, er psykoanalytiker. Hennes bakgrunn i psykoanalysen preger en del av spørsmålene.
    Flere fatwaer er utstedt mot Adonis. Han har vært på kant med regimet i Syria mange ganger. Siden 1985 har han bodd i eksil i Paris. I tillegg til en rekke priser (Bjørnsonprisen i 2007), har hans navn ofte blitt nevnt i forbindelse med Nobelprisen i litteratur.
    Boka er delt inn i 9 dialoger. I den første dialogen om «Den arabiske våren» som nevnes i omtalen her, hevder Adonis at den var mislykket fordi det aldri fantes et program for frigjøring. Man ville bare kaste regimets ledere. Han er også meget kritisk til den vestlige imperialismen og måten Vesten inngår allianser med arabiske despoter på. Jeg synes boka var lærerik og interessant.

4. Storhaug og HRS sitt problem er jo at de i forsvinnende liten grad berører hvordan klasseskiller skaper «muslimghettoer» i europeiske storbyer hvor reaksjonære krefter får altfor mye makt. Og «no og»-soner fins ikke bare i Europa, fenomenet er heller ikke ukjent i svarte og latin-amerikanske ghettoer i USA. Det er de samme sosiale mekanismene som ligger bak; det er klassesamfunnet sine mekanismer. Når det er sagt; det vil være helt feil å avvise at Storhaug har noen poenger. Hun er bl a konsekvent på å omtale reaksjonær islam og islamisme som et høyreekstremt fenomen som står i veien for sosial frigjøring i muslimske miljøer. Her har hun rett.

5. Pål:
    Tilslutter du deg Aunes påstander:
    «Islam er ikke bare en mainstream religion, men en politisk bevegelse som har vært en forbannelse for menneskeheten.»