Et tog til Teheran

0
Togforbindelsen mellom Kina og Iran blir åpnet

Et tog ankommer til en stasjon, javel, hvor mer dagligdags kan det være? Men akkurat dette toget og akkurat denne ankomsten var kanskje en større verdensbegivenhet enn man skulle tro. 15. februar ankom et lastetog til Teheran etter en reise på 10.399 kilometer (eller fem ganger Oslo–Roma).

Toget er det første konkrete eksemplet på det som kalles den nye silkeveien mellom Kina og Iran. Iran (eller Persia) var som kjent et uhyre viktig bindeledd mellom Kina og Europa på den gamle silkeveien.

Kinas president XI Jinping har proklamert den nye silkeveien og det økonomiske beltet som Kinas nye utviklingsstrategi for Kina, Sentral-Asia og Europa. Silkeveien økonomiske belte er et prosjekt som Xi Jinping lanserte i 2013, og han la det fram under sitt besøk i Tyskland tidligere i 2014, da han skisserte visjonen av et utviklingsprosjekt fra den gamle keiserhovedstaden Xian i Shaanxi-provinsen til Duisburg i Tyskland. De planlagte investeringene på dette prosjektet er på svimlende 130.000 milliarder yuan – eller tjuefem norske oljefond, for dem som foretrekker en kjent målestokk. Det er utvilsomt det største infrastrukturprosjektet som noen gang er planlagt.

Hvis det da blir så stort. For et så svært prosjekt har mange snublesteiner foran seg, ikke minst politiske og strategiske konflikter. Sanksjonene mot Iran var en slik snublestein, men nå er den ryddet av veien, i hvert fall for øyeblikket. Og ikke før var sanksjonene opphevet, så satte Kina ny fart i samarbeidet med Iran. 19. januar 2016 var president Xi på sitt første besøk i Iran, og under møtet ble det undertegnet en rekke avtaler om økt samarbeid og handel.

Toget med 32 lastevogner som la ut fra Yiwu i Kina 28. januar, var et praktisk symbol på denne utviklinga. Det er ikke sikkert veien over land er så mye mer lønnsom enn sjøveien, skriver The Diplomat, men den er 30 dager raskere enn sjøveien fra Shanghai til Bander Abbas, og den er uavhengig av det strategisk viktige, og lett kontrollerbare Malakkastredet.

Togankomsten kan også stå som en start på et strategisk samarbeid mellom Kina og Iran, som også vil omfatte Russland. Kina og Russland ønsker å gjøre Iran til et fullverdig medlem av Shanghai Cooperation Organization (SCO), og ironisk nok er det USAs sanksjoner mot Russland som har satt fart på denne utviklinga.

 

 

Forrige artikkel– 2015 verste året siden finanskrisa
Neste artikkelTren de China a Irán ya en camino
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).