Gå-sakte-aksjoner og trussel om lockout i USAs havner

0

29 havner på USAs vestkyst har de siste månedene vært rammet av gå-sakte-aksjoner. Det er de fagorganiserte i International Longshore and Warehouse Union (ILWU) som er misfornøyde med lønns- og arbeidsforhold. Disse havnene håndterer 43,5% av USAs konteinertransport, som representerer 12,5% av USAs BNP:

Aksjonene har allerede ført til problemer for eksporten. Onsdag 4.01.2015 brøt forhandlingene sammen og «arbeidsgiverne» truer med lockout. Retail Industry Leaders Association (RILA), som er organisasjonen til de største industriselskapene, er svært bekymret:

«A west coast port shutdown would be an economic disaster,» said Kelly Kolb, vice president of government affairs for the Retail Industry Leaders Association. “A shutdown would not only impact the hundreds of thousands of jobs working directly in America’s transportation supply chain, but the reality is the entire economy would be impacted as exports sit on docks and imports sit in the harbor waiting for manufacturers to build products and retailers to stock shelves.

“The slowdown is already making life difficult, but a shutdown could derail the economy completely,” said Kolb. “For retailers specifically, a shutdown will have dire consequences for those dependent on spring inventory demand.”

International Longshore and Warehouse Union mener at motparten krisemaksimerer for å tvinge en dårlig avtale ned over hodet på havnearbeiderne:

What the ILWU heard yesterday is a man who makes about one million dollars a year telling the working class that we have more than our share,” said McEllrath. “Intensifying the rhetoric at this stage of bargaining, when we are just a few issues from reaching an agreement, is totally unnecessary and counterproductive.

PMA is leaving ships at sea and claiming there’s no space on the docks, but there are acres of asphalt just waiting for the containers on those ships, and hundreds of longshore workers ready to unload them. … The employers are deliberately worsening the existing congestion crisis to gain the upper hand at the bargaining table.”

Multimilliardæren Warren Buffett har sagt: ‘There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning.’

Det er vel slik de planlegger at det skal gå denne gangen også. De vet jo hvor svake AFL/CIO er når det kommer til stykket.

Forrige artikkelUkraina bruker klasebomber mot sine landsmenn i øst
Neste artikkelHellas og Russland enige om å øke det økonomiske samarbeidet
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).