Kina er nå den største importøren av olje fra Midtøsten. Om lag halvparten av Kinas olje kommer fra Den persiske bukta, så Kina spiller en stadig større rolle når oljediktaturene legger opp sine strategier. Kina er nå Saudi Arabias viktigste handelspartner og Kina og Qatar har et tett samarbeid om energi og investeringer.
I mai 2014 gikk Kina forbi USA som den største importøren av Qatars olje.
Det ironiske er at USAs forsøk på å redusere sin import av arabisk olje og gass har bidratt til å øke Kinas relative styrke som oljeimportør fra Gulfen. Og med kjøp av olje og gass følger makt og innflytelse.
I september 2014 sendte Kina for første gang en destroyer til Persiabukta med Irans havneby Bandar Abbas som første havn.
Kina har allerede siden 2012 begynt å inngå olje- og gasskontrakter i yuan renminbi i stedet for dollar, så vi kan trygt si at petro-yuan kommer.
Kartet viser importrutene for olje og gass til Kina. Det viser hvor sårbar denne trafikken er i Hormuz-stredet og Malakkastredet. Noe som igjen forklarer hvorfor Kina også satser på olje- og gass i rørledninger fra Russland og Sentral-Asia.