De «nyliberale» og det totalitære

I Sverige har det blusset opp en konflikt omkring Jan Lööfs barnebøker. Forlaget Bonnier Carlsen har nemlig gransket dem og funnet det de mener er ”stereotypa skildringar av andra kulturer”. Nå risikerer bøkene å bli stoppet. Fra før av er Astrid Lindgrens bøker om Pippi Langstrømpe kritisert for å være rasistiske, og RFSL – Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter har utviklet et tilbud for å renske bibliotekene for alt som kan være krenkende. En totalitær vind blåser over vesten, og den maskeres som «progressiv».

Fra Ta fast Fabian

Fra Ta fast Fabian

Tilfellet Jan Lööf

Jan Lööf er en svensk kunstner, forfatter, serietegner og jazzmusiker. Han er kjent for bildebøkene Morfar är sjörövare, Sagan om det röda äpplet, Ta fast Fabian og Skrot-Nisse.

DN Kultur skriver:

En konflikt har blossat upp kring två av Jan Lööfs barnböcker. Förlaget Bonnier Carlsen har granskat dem och hittat ”stereotypa skildringar av andra kulturer”. Nu riskerar böckerna att stoppas.

Det dreier seg om bøkene ”Morfar är sjörövare” og ”Ta fast Fabian” fordi forlaget mener at mange av illustrasjonene inneholder «stereotypa skildringar av andra kulturer».
I den første boka handler det om en liten gutt som er med morfaren på eventyr og møter den onde sjørøveren Omar og gateselgeren Abdullah. Til tross for at den er veldig populær, kommer den ikke til å bli utgitt mer. I diskusjonen om den andre boka, Ta fast Fabian, ble Lööf bedt om å tegne om en del illustrasjoner som forlaget mente var problematiske. Han gjorde et forsøk.

– De hade bland annat synpunkter på jazzmusikerna som uppträder, nån var för utklädd och nån fick inte ha på sig solglasögon när han gick och lade sig. Det dög inte. Så jag gjorde några skisser men till slut insåg jag: det här går inte, det blir för tokigt. Då svarade de med att säga: ”Då lägger vi ner boken.”

Eva Dahlin,som er litterær sjef i Bonnier Carlsen sier at forlaget er påvirket av det hun kaller «stormer i sosiale medier», og sier: 

– Stormarna har påverkat oss, absolut. Det har varit bitvis svåra debatter, men det har varit nyttigt för oss. Vi är många kvinnor i redaktionen och därför har ryggmärgsreflexen kanske varit mer självklar när det kommer till ojämställda skildringar, än för den här typen av frågor.

Angrepene på Lööfs barnebøker er blitt en stor mediesak i Sverige, se for eksempel her og her.

Vi kjenner denne diskusjonen igjen fra Norge med kritikken av Thorbjørn Egners bøker, med kritikken av Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe osv. Men det har aldri tatt av sånn i Norge som det tydeligvis gjør i Sverige.

Bokbålenes tid

Nå brukes altså angivelige «progressive», «feministiske» og «anti-rasistiske» holdninger til å forby, makulere eller stoppe bøker. Men det gjelder å kjenne igjen hva dette er for noe. I 1933 tok det nazistiske tyske propagandaministeriet og Den tyske studentunionen initiativet til en landsomfattende serie av bokbål for å fjerne «u-germanske» bøker. Opptil 25.000 bøker ble brent, og det omfattet blant annet bøker av H. G. Wells, Heinrich Mann, Stefan Zweig, marxistisk og kommunistisk litteratur, pasifistisk litteratur, bøker med liberale holdninger, bøker om seksualitet som «tjente til egoistisk nytelse», pornografi, jødisk litteratur og alt som kunne «undergrave tysk renhet».

Uønskete ideer skulle fjernes gjennom bokbål. Nazistene var ikke de første som gjorde dette. Det berømte store biblioteket i Alexandria inneholdt enorme mengder av oldtidas litteratur, og det ble brent i flere omganger, dels av romerne, som ville fjerne litteratur de så på som skadelig for imperiet, dels av de kristne, som ville fjerne «hedensk litteratur» og dels av muslimene, som ville fjerne litteratur som «ikke var i samsvar med koranen».

Resultatet ble at svært viktige verker gikk tapt for menneskeheten for alltid.

Biblioteket til kalif al-Hakam 2. i Còrdoba i Andalucia skal ha inneholdt noe sånt som 400.000 bind. Mye av det var oversettelser av klassiske greske og romerske verker, oldtidslitteratur. Etterfølgeren al-Masur sørget for å brenne store deler av bøkene fordi de etter hans mening var «i strid med islam».

Under den kinesiske kulturrevolusjonen hersket det en tilsvarende ånd i Kina. Klassiske verker og bøker som var «i strid med kommunismen» ble ødelagt og brent.

Forestillinga om at man løser noe problem ved å fjerne det samtida mener er «uønsket» eller «skadelig» litteratur ble ikke funnet opp av politisk korrekte svenske forleggere. De har en historie bak seg som er gammel som alle haugene, og den er alt annet enn ærerik.

The Birmingham burning i 1948. Bildeteksten sier: In Binghamton, N.Y., Students of St. Patrick’s parochial school collected 2,000 objectionable comic books in a house-to-house canvass, burned them in the school yard.

The Birmingham burning i USA 1948. Bildeteksten sier: In Binghamton, N.Y., Students of St. Patrick’s parochial school collected 2,000 objectionable comic books in a house-to-house canvass, burned them in the school yard.

Mccarthyisme da og nå

I Ray Bradburys roman Fahrenheit 451 har hovedpersonen, Guy Montag, i oppgave å brenne alle forbudte bøker. Bradbury sjøl sa i et intervju i 1956 at dette var inspirert av forfølgelsene av annerledes tenkende under McCarthysmen:

I wrote this book at a time when I was worried about the way things were going in this country four years ago. Too many people were afraid of their shadows; there was a threat of book burning. Many of the books were being taken off the shelves at that time.

I nyere tid er kampanjene mot politisk ukorrekte meninger en gave vi har fått fra USA. McCarthysimen døde aldri, den lå bare litt lavere i terrenget, men ånden dens har overlevd. Under mccarthyismen USA fikk sin Comics Code Authority, som nettopp gikk ut på å verne de uskyldige mot skadelig innhold. Da ble det også gjennomført bokbål. Og tankegangen lever videre i dagens trigger warnings.

I artikkelen Sverige og Fahrenheit 451 har jeg tatt opp hvordan denne farsotten har spredd seg til de svenske bibliotekene, der RFSL – Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter etablert det de kaller hbt-certifiering. Det handler om å renske bibliotekene for det disse sjøloppnevnte sensorene oppfatter som krenkende for en eller annen.

De nyliberale er totalitære

Den internasjonale driveren av dette er det jeg og andre ofte kaller «nyliberalisme», fordi det er den politiske sida av den typen globalisme vi ser i dag. Men i virkeligheten er begrepet misvisende, for verken økonomisk eller politisk er den liberal. Økonomisk handler den om å etablere korporasjonenes diktatur og politisk handler den om å skape et totalovervåket, gjennomkontrollert diktatur, der nasjonalforsamlinger erstattes av overnasjonale ikke-valgte organer.

De angivelig «progressive» som gir seg inn på denne kampanjen mot det de oppfatter som «ukorrekt» og «skadelig» eller «krenkende» er ikke noe annet enn nyttige idioter for en maktelite de ikke en gang forstår rekkevidden av. Og de har ikke tid til det heller, for de bruker tid og engasjement til å forby gamle barnebøker.

 

  34 kommentarer til “De «nyliberale» og det totalitære

  1. Harald Asheim
    11. mai 2016 klokka 10:12

    Det er interessant at «progressive», «feminister» og «anti-rasister» fremmer tiltak som kan sammenliknes med nazistenes bokbål og vel også med jihadistiske angrep på forfattere og journalister. Metodene varierer fra pedagogisk til morderisk, men målsetningen er ideell: «Verne svake sjeler mot farlige synspunkter», og grunnleggende totalitær.

  2. Eivind Reitan
    11. mai 2016 klokka 10:29

    Bra,at denne trend i svensk versjon omtales.
    Det er dog mulig å betrakte «de nye liberalere»som mere enn nyttige idioter.De vet godt hva de promoverer-en verdensorden med dem selv i beskyttet posisjon.Beskyttet av de egentlige makthavere.Det (eneste) som må gjøres,er å beskytte alle verdens minoriteter mot uheldige utslag.Dette er deres moralske ansvar-deres R2P-ansvar for å beskytte.Den jobben gjøres ved sensur-via staten og/eller de private medier.
    De klarer ikke den enkle metode,med å skille Bør fra Er.Eksemplene som nevnes er illustrerende.Og de liberale klarer ikke å gjøre som moralfilosofer gjorde-for lenge siden-Å forklare at Det Gamle Testamentet omhandlet verden slik den var,i all sin brutalitet.Problemene oppstod/oppstår,når noen får makt til å bruke dette som målestokk for hvordan verden skal være.Egntlig helt elementert.Som det også er-at det vi bivåner er de utdannede middelklassers krig,alliert med den globale formuesforvalterelite.Også kalt bank-og finansnæringen.Dette to-eggede tvillingpar har en felles fiende-Populismen ,spesielt i den høyreorinterte nasjonalismens drakt.Folkeforakten lyser av deres ansikter,og jo sterkere lyset blir,jo nærmere kommer vi bokbålene.Det er lite som tyder på at «De rød/grønne» vil slokke disse brannene.Tvert imot.

  3. 11. mai 2016 klokka 11:09

    Det gir absolutt ingen mening å omtale diskusjonen om nyutgivelse eller ikke av gamle barnebøker for totalitarisme, og det er totalt historieløst å koble det til McCarthyisme og enda mer de nazistiske bokbålene.

    Problemstillinga er at bøker som ble skrevet i tidligere tider hadde forståelsesrammer som er mer utvida i dag, og framstår dermed gjerne som stereotype og fordomsfulle for oss, selv om de ikke gjorde det i sin samtid, og forfatterne på ingen måte var prega av nedlatende holdninger, slik det ble sett i samtida. Det kan også reflekteres i begrepsbruk, som ble oppfatta som nøytralt i sin samtid, men hvor begrepene har fått et nedlatende og stigmatiserende begrepsinnhold i dag. Det å lese bøker fra tidligere tider er selvsagt helt uproblematisk, tvert imot viktig, for voksne og eldre barn, som kan evne en slik kontekstualisering. For små barn er det annerledes. Der har vi en problemstilling knytta til at framstillinger som vi i dag kan se var prega av en samtid med begrensa kunnskap, og begrepsbruk som har et nedlatende og diskriminerende innhold i dag, kan bli adoptert av barna direkte, og dermed få negative konsekvenser for barnas omgang med andre barn med en annen kulturbakgrunn. Det er for eksempel ikke greit om barn begynner å kalle mennesker med afrikansk opprinnelse for neger eller hottentott, etter å ha lest uredigerte verk av Torbjørn Egner eller Astrid Lindgren. Jeg tviler veldig sterkt på at noen av disse avdøde storhetene i barnelitteraturen, ville hatt det aller minste imot at bøkene deres ble oppdatert når begrepene de brukte har fått en ny mening, som de på ingen måte ønska å formidle, tvert imot.

    Derfor kan det være riktig å heller bruke nyere litteratur når man leser for de små barna, og enten nyredigere eller la være å nyutgi gamle klassikere i barnelitteraturen, uten at det betyr at man tilskriver forfatterne noen negative motiver som de åpenbart ikke hadde da de skreiv for barn i sin samtid. Tilsvarende vil ganske sikkert en del av barnelitteraturen som skrives i dag framstå på en helt annen måte, og være langt mindre egna, av grunner som vi ikke kan forutse, om femti eller hundre år fram i tid.

    • AnneBrit
      11. mai 2016 klokka 18:41

      Jeg kan forstå at enkelte foreldre har problemer med dette. Jeg var sånn selv. Jeg gadd ikke lese høyt for barna, noe som jeg selv ikke gikk god for. Men da får de vel bare gjøre som jeg gjorde, velge andre bøker.
      Når det gjelder denne frykten for enkelte ord og benevninger, skulle det allikevel være en smal sak å «vaske» boka etter hvert.

      Selv vokste jeg opp på seksti-tallet, og mor mi benyttet alltid anledningen til å forklare meg rare ord som hotten-tott, hva de betydde og konteksten de ble brukt. Det gjorde meg oppmerksom på at ord hele tiden endrer innhold, og at det først blir farlig, når vi ikke lenger forstår det.

    • Erling Grape
      12. mai 2016 klokka 01:23

      Jeg synes du ofte har svært mye å bidra med, Torgeir Salih Holgersen, svært mye. Spesielt på Minervanett har du hatt strålende kommentarer som både vitner om kunnskap og klokskap og som jeg gjerne skulle tatt vare på i en form for kontekstuell (i forhold til angjeldende debatt) samling.
      Her må jeg beklage og si at jeg ikke klarer å følge deg.
      Kanskje du har (vitenskapelig?) dokumentasjon at slik litteratur medfører skade på sarte barnesinn eller er dette bare reinhekla synsing?

    • Bjørn Venstad
      12. mai 2016 klokka 01:47

      Jeg har lest både Egner og Lindgren for mine barn. Du undervurderer mine barn når du mener at de ikke klarer å «vurdere». Hvem er egentlig du når du tar deg rett til å dømme andre mennesker på den måten du gjør?

    • Birgitta
      12. mai 2016 klokka 14:22

      Jeg synes det er merkelig at VI her i vår kultur skal endre på alt ‘gammalt’ , mens gamle ‘hellige’ tekster skal stå uimotsagt som evige sannheter . Hva er dette for noe annet enn kulturimperialisme på sitt verste ??

  4. Puskas
    11. mai 2016 klokka 13:33

    Holgersons kommentar er av eit kaliber som er utruleg å lese. Er det ironi eller alvor?

    • Harald Asheim
      11. mai 2016 klokka 15:18

      Det synes som at Holgersen forsøker å grunngi hvor nødvendig det er å «Verne svake sjeler mot farlige synspunkter»; altså en pedagogisk begrunnelse for sensur. De fleste dikatorer og landsfadere vil nok kunne slutte seg til dette.

      • 11. mai 2016 klokka 22:23

        Jeg prøvde å si at det ikke er lurt å lære barn ord fra barnebøker som ikke var stygge nedsettende ord om andre mennesker da de ble skrevet, men som er det i dag. Og jeg tror ikke Astrid Lingren, med sitt politiske ståsted, ville vært uenig.

        Dette nettstedet er dessverre i ferd med å degenere til en en eurosentrisk-kulturkonservativ sump med artikler som denne, og kommentarfelt deretter. Det er synd, for det var ikke slik det starta, Pål Steigan. Artiklene henta fra denne bloggen, som ble samla i heftet om norsk imperialisme, og som jeg anmeldte til tidskriftet Rødt!, hadde både en vesentlig annerledes politisk tendens og vesentlig høyere kvalitet enn artikler som denne, som det dessverre blir stadig flere av her.

        • Ullern
          12. mai 2016 klokka 01:42

          Hei Torgeir Salig så det Holder-sånn,

          Det blir litt kvalmende å se deg uttale deg på vegne av «Torbjørn Egner eller Astrid Lindgren (…) disse avdøde storhetene i barnelitteraturen», som om du vet at de ville støttet sensur av egne verker. For å si med deg: «Jeg tviler veldig sterkt på» det.

          Nær skremmende å tenke på at du er lærer for «de små barna». – Verre intoleranse for verdens og fortidens realiteter må man forhåpentligvis lete lenge etter.

          Dessuten skriver du som vanlig langt og kjedelig om de snusfornuftige fordomsfullhetene dine. Holdningene er direkte bevissthetsinnskrenkende.

          NRK kaller ikke lenger fargede for «svarte». De kaller dem «brune». Hurra for fremskrittet. – Slik unngår man åpenbart «å degenere til en en eurosentrisk-kulturkonservativ sump».

          Skjønner du virkelig ikke at nytalen med uttbytting av gamle «stygge» ord med «pene» utgjør hvitvasking av historie det er viktig å være klar over? – Det er evt. foreldres oppgave å oppdatere barn om eldre begrepsbruk, ikke forlags eller – grøss – lovgiveres oppgave. Og om noen blir fornærmet over uttrykk som ikke engang er vondt ment får de si fra selv, og evt. saksøke. Det er ikke offentlig ansattes oppgave å vokte at høflighet i mediene overholdes. Heller ikke din.

        • 12. mai 2016 klokka 07:39

          Så fikk du klistret merkelappen «konservativ» på Steigan. Den samme hersketeknikken benyttet Ross Wolf overfor meg for noen år siden, i tillegg til at han omtalte meg som svenske. Jeg var altså svensk, konservativ og permakulturell. Lavere kunne nok neppe noe menneske falle i Wolfs øyne!

          – An exchange with conservative Swedish permaculturalist Øyvind Holmstad on the concept of “civilization”: https://thecharnelhouse.org/2012/06/26/an-exchange-with-conservative-swedish-permaculturalist-oyvind-holmstad-on-the-concept-of-civilization/

        • AF
          12. mai 2016 klokka 11:30

          Torgeir, jeg mener jo at hun må ha blitt litt bløt på sine gamle dager, og derfor antakelig for lett å dra inn på dette sporet via de beste hensikter, for jeg er ikke enig med dere i hvordan dette skal håndteres, men rett skal være rett; Astrid Lindgren selv gikk faktisk inn for/ velsignet omskriving av egen litteratur på akkurat denne måten. Sitat VG 2014:

          «Da den første Pippi-tegnefilmen kom ut i Sverige i 1997, var det med Pippis pappa som «kurre-kurre-dutt-kung». I et intervju med den svenske avisen Expressen var Astrid Lindgren selv klar på hva hun mente.

          – Jeg ble i alle fall glad for at Pippis pappa ikke lenger er negerkonge, for det syntes jeg ikke var så trivelig i ettertid, uttalte den nå avdøde forfatteren.»

          http://www.vg.no/rampelys/film/barnepsykolog-og-spraakprofessor-skeptiske-til-pippi-sensur/a/23306403/

          Nuvel.

          • Ullern
            12. mai 2016 klokka 16:17

            Da er vi oppdatert om hva Astrid Lindgren mente om tegnefilm av Pippi. Det er ikke dermed sagt at hun ville støttet sensur av de eldre bøkene sine. Uansett ville det være opp til henne (elller rettighetsforvaltere) å gjøre endringer – ikke andre.

        • Bjørn Venstad
          13. mai 2016 klokka 00:50

          Interessant resonnement, men jeg ser ikke helt hvor Holgersen vil. Han likte nettstedet da det var anti-imperialistisk sier han. Men det er det da i høyeste grad fortsatt. Men når Steigan bringer til torgs saklige motforestillinger mot enkelte vedtatte sannheter på venstresida, er det plutselig «degenerert». Neida, jeg er heller ikke 100% enig med Steigan i alt, men å bruke et uttrykk som «degenering» er mildt sagt lite saklig. Også vi som kaller oss marxister trenger faktisk motforestillinger, og vi av alle burde ønske dem velkommen. Hvis ikke har vi ikke forstått så mye som et milligram av Marx.

        • Pål Steigan
          13. mai 2016 klokka 08:44

          Jeg har hele tida slåss mot nytale, og det er en viktig del av kampen mot krigen og imperialismen. Se bare hvordan «Killary» bruker «feminismen» som argumentasjon for en krigspolitikk som kan føre oss hele veien til Ragnarokk. Jeg har hele tida vært på linje med Orwell, Huxley og Bradbury i kampen mot «sannhetsministeriet». Når du velger å bruke ord som «degenerere» og «sump» synes jeg du allerede har tapt. Og hvis du først vil fjerne gamle bøker med stygge og nedsettende ord, bør du vel snarest fjerne Bibelen og Koranen.

          • Pål Steigan
            13. mai 2016 klokka 09:07

            Jeg har raskt tatt et overblikk over de siste tre månedenes artikler, og må bare si at det ikke finnes noe saklig grunnlag for den kritikken du kommer med, Torgeir. Jeg tror du skal ha store problemer med å finne medier i Norge som til de grader driver en kontinuerlig kritikk av kapitalismen og imperialismen som nettopp steigan.no.

    • jostein Bjoerkmo2
      12. mai 2016 klokka 14:55

      Har mange ganger lurt på det samme og velger å overse disse kommentarene. Det kan ofte være selvmotsigelser i samme tekst.

  5. Johnny
    11. mai 2016 klokka 14:26

    Dette med å kritisere Astrid Lindgrens barnebøker for å være rasistiske er et godt eksempel på misforstått antirasisme.
    For noen år siden var det var en «kjent person» som skrev følgende:
    «Islam omfavnes respektfullt av hele den norske politikerstand. Høyresiden ønsker seg billig arbeidskraft, ytre venstre ønsker seg et nytt revolusjonært subjekt etter arbeiderklassen. Resten av venstresiden tror det er solidaritet med de fattige å respektere deres religion, mens de i virkeligheten støtter den islamske maktelitens groteske undertrykking av barn, kvinner og homofile.»

  6. AnneBrit
    11. mai 2016 klokka 19:15

    George Carlin sa vel det nødvendige i «Soft Language»
    https://www.youtube.com/watch?v=7n2PW1TqxQk

    Jeg vet den ligger på videolista di, Pål, men da må en leite.

  7. Berit Ch. Nielsen
    11. mai 2016 klokka 20:05

    Veldig skummelt det som skjer nå, foreløpig i Sverige, ikke her ennå: enkelte organisasjoner har fått slik makt at de blir engasjert av enkelte bibliotek for å drive utrensking(les sensur) i svenske folkebibliotek, studenter som forlanger » merking» av litteraturpensum på universitetet om opprivende eller støtende tekster( også i USA).

  8. storhertugen
    11. mai 2016 klokka 21:31

    At samfunnet er på vei inn i en ny mörketid er sikkert.

    DE som ligger bak er på ingen måte nyliberalister, det er de samme partiene og menneskene som har styrt de siste 50 årene som står bak.
    AP; SV, og de andre partiene, unntatt FRP.

    Riktignok kommer dette fra USA, men derfra kom også den selvbetjente bensinstasjonen, det et par år før alle var selvbetjente, i USA er fortsatt hver femte stasjon ikke selvbetjent. I Oregon og New Jersey er selvbetjente stasjoner forbudt…

    • 14. mai 2016 klokka 08:05

      Seinmiddelalderen var ikke ei mørketid men ei blomstringstid hvor de europeiske bystatene var så nært opp til klassisk liberalisme som det er mulig å komme, vel og merke slik klassisk liberalisme er definert av Charles Siegel og ikke møkkaartikkelen på Wikipedia, som forveksler klassisk liberalisme med laissez-faire liberalisme. Charles Siegels bok, som er meget lesverdig og ligger på nettet som fri ebok, tar også for seg seinmiddelalderens bystater som eksempler på ekte klassisk liberalisme.

      http://www.preservenet.com/classicalliberalism/ClassicalLiberalism.html: http://www.preservenet.com/classicalliberalism/ClassicalLiberalism.html

      Middelalderen som mørketid er et propagandapåfunn av opplysningstiden for å forherlige egne idealer.

      – Interview: Douglas Rushkoff by Douglas Rushkoff, Peggy Nelson: lenke til intervju i navnefeltet

      • AnneBrit
        18. mai 2016 klokka 16:50

        Det var det Byzantinske riket som tæret på Europa, når de var borte kom det en ny blomstringstid. Mye takket være at monopolet på å utstede penger opphørte.

  9. Leif Stålhammer
    11. mai 2016 klokka 22:36

    Och vad skall vi göra med Bibeln i synnerhet Gamla Testamentet? Där finns ohyggliga saker . Måste omedelbart HBTQ-certifieras!

  10. 12. mai 2016 klokka 07:22

    «In today’s America, conservatives who actually want to conserve are as rare as liberals who actually want to liberate.» – JMG

    http://thearchdruidreport.blogspot.no/2016/05/a-few-notes-on-burkean-conservatism.html

  11. jms
    12. mai 2016 klokka 15:48

    Det har blitt sagt at veien mot tyranniet er brolagt med gode forsetter.

    At noen brenner barnebøker, er i så måte et varsko. For hva havner på bålet i neste omgang? Bøker som kritiserer religion? Hva med vitenskapelige verker som reduserer en gud som skaper? Her er mye å ta av.

    Personlig tror jeg ikke innvandrere føler seg forulempet over ord og begreper i gamle bøker, der ordene hadde en annen mening.

    Om man i nye opplag endrer på enkelte ord, går vel det greit. Men ved å brenne bøkene begår man et overgrep mot historien, man forsøker å utslette noe, noe som ikke nødvendigvis var ment slik det nå åpenbart kan bli tolket.

    For meg fremstår dette moderne bokbålet mest som utslag av egne fordommer mot dem man er redd blir forulempet. Altså en forestilling om at alle ikke-hvite er svært hårsåre over egen etnisk opprinnelse. Det er i tilfelle en oppfatning som er det rene sprøyt, og faktisk, litt smårasistisk.

    • AnneBrit
      12. mai 2016 klokka 19:07

      «For meg fremstår dette moderne bokbålet mest som utslag av egne fordommer mot dem man er redd blir forulempet.»

      Her tror jeg du treffer spikeren på hodet.

  12. Nils Petter Mikkelsen
    8. desember 2016 klokka 12:21

    Ja, det ser jo ut som de ny-liberale/politisk korrekte har hatt konferanser med de totalitære bak vår rygg og hentet inspirasjon msp å ta livet av den frie tanke. Jeg er ikke sjokkert i det hele tatt, de kommer nok mer av det framover. Når det er igang i Sverige, da er planen på bordet her i landet. Hvordan går det med ‘den offentlige bokombudet’ som var på tale for noen år siden ? Det skulle avgjøre hvilke bøker som skulle tillates utgitt her i landet. KrF var iallfall positiv det.

  13. Maria K
    8. desember 2016 klokka 16:00

    Helt enig.

Legg inn en kommentar