Katastrofale tap på østfronten

Tyske etterretningskretser regner med at tapene på østfronten i Ukraina er langt høyere enn det som er kommet fram til nå. I følge Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) antar de at så mange som 50.000 soldater og sivile kan være drept. Det er nesten ti ganger så mange som det man har regnet med til nå. I følge etterretningskildene lyver begge parter på tapene sine. Etter store slag kan de melde om en håndfull drepte, mens det virkelige tallet kan være noen titall. På sikkerhetskonferansen i München oppga Petro Porosjenko at tallet på drepte soldater var 1200 og 5400 sivile.

militære tap i ukraina

(Artikkelen finnes her: Sicherheitskreise: Bis zu 50.000 Tote.)

Ei gruppe hackere som kaller seg CyberBerkut hevder å ha brutt seg inn i datamaskinene til Ukrainas statsadvokat. De har lagt fram dokumenter fra dette som angivelig viser at Ukrainas sikkerhetstjeneste (SBU) har lagt ned forbud overfor Forsvarsdepartementet mot å rapportere tap. De har også lagt fram dokumenter som angivelig skal vise at ukrainske styrker skal å skutt sine egne for å hindre omfattende flukt fra kampene.

I følge Newsweek har Ukrainas nasjonalforsamling, Verkhovna Rada, vedtatt med stort flertall å tillate kommandanter å skyte desertører og å bruke vold mot soldater som viser slapphet i tjenesten eller drikker alkohol.

Forsvarsdepartementet i Kiev har nylig gjort kjent at i underkant av 7500 folk står tiltalt for å ha forsøkt å unndra seg militærtjeneste.

Den ukrainske presidentrådgiveren Yury Biryukov sier at det er store problemer med mobiliseringa i Vest-Ukraina. I følge ham var det 57% av de potensielle soldatene som ikke møtte opp på registreringskontorene i Ivano-Frankovsk, mens 32% flyktet fra Ukraina. Han nevnte at myndighetene i Ternopol nektet å hjelpe til med mobiliseringa.

Det har vært en lang rekke kvinnedemonstrasjoner (mødre, søstre, koner, kjærester) mot mobiliseringa. Den ukraiske avisa Korrespondent skriver 28.01.2015 at i den fjerde mobiliseringa er det bare 6% som har meldt seg frivillig. Avisa siterer talsmannen Oleg Boyko fra det ukrainske forsvaret som sier at det pågår en masseflukt av unge menn til utlandet – særlig til Russland.

Hvis tallene på drepte som blir oppgitt fra tysk etterretning er noe i nærheten av det virkelige tallet, så viser det for det første at krigen i Øst-Ukraina er forferdelig for innbyggerne på begge sider. Og sjøl om tapene blir holdt hemmelig, så vet folk det når de ikke får høre noe fra en sønn eller kjæreste. Tap i et så uhyggelig format kan ikke holdes hemmelig. Og da er det ikke det minste rart at folk deserterer i hopetall.

Europeisk motstand mot krigen

Den tidligere franske presidenten Nicolas Sarkozy, som prøver å gjøre come-back i fransk politikk, sa på landsmøtet i partiet UMP 7.02.2015:

Vi er del av en felles sivilisasjon med Russland. … USAs interesser overfor Russland er ikke i samsvar med Europas og Russlands interesser … Vi ønsker ikke en ny kald krig mellom Europa og Russland. … Krim har valgt Russland, og vi kan ikke klandre dem for å gjøre det. … Vi må finne en mulighet for å opprette en fredsbevarende styrke som kan beskytte de russisktalende i Ukraina.

Ukraina må finne sin rolle som bru mellom Russland og Europa. Ukraina kan ikke bli en del av Den europeiske unionen.

Det tysk-franske fredsinitiativet som Angela Merkel sto i spissen for, er også et uttrykk for at EU desperat forsøker å finne en annen vei enn den aggressive kursen som USA har fulgt siden kuppet i februar 2014. Da USAs viseutenriksminister Victoria Nuland kom med sin herostratisk berømte uttalelse «Fuck the EU!», så var det et uttrykk for et amerikansk raseri over at EU ikke ville være med på USAs planer. Det samme kom også til overflaten da visepresident Joe Biden sa at EU ikke ønsket sanksjoner og at USA måtte true dem til å være med.

På Kypros har president Nicos Anastasiades sagt at Russlands militære styrker er velkomne til å bruke en flybase på øya. (1) Og det er kjent at minst åtte EU-land er motstandere av sanksjonspolitikken overfor Russland, nemlig Østerrike, Ungarn, Italia, Kypros, Slovakia, Frankrike, Tsjekkia og Hellas.

Og nå er det i ferd med å gå opp for europeiske ledere at den økonomiske krigen svært fort kan komme til å bli en virkelig krig – og det har økt motstanden mot USAs opptrapping enda større.

Men NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg, som samtlige norske medier regner til «venstresida», framstår som en 100% hauk, ikke fullt så vulgær som sin forgjenger Anders Fogh-Rasmussen, men politisk helt på linje. Det er han som fronter oppbygginga av en aggressiv NATO-styrke på 30.000 soldater med brodd mot Russland.

Dette er vel også en del av forklaringa på at norsk politisk opinion virker nærmest bevisstløs og lobotomert når det gjelder krigen i Ukraina. Krigspartiet i USA har fått med seg «hele Norges Jens» på laget, og da følger resten som en saueflokk.

 

(1)

Den kypriotiske presidenten forsikrer nå sine allierte om at det ikke var slik han mente det.

 

 

 

  49 kommentarer til “Katastrofale tap på østfronten

  1. Ola Henriksen
    9. februar 2015 klokka 09:13

    Uinteressante fakta for vestlige medier og Stoltenberg som «leder» Nato.
    Her er det bakmenn som har bestemt seg for krig.

  2. Roger
    9. februar 2015 klokka 10:40

    Obama-administrasjonen kjører en knallhard linje mot Russland og ser ut til å være hell-bent på å starte tredje verdenskrig. Historisk sett har det også vært demokratene som tar USA inn i kriger. Resultatet av den amerikanske vanvidds-politikken ser ut til være en splittelse mellom USA og Europa, og at Europa ikke har noe valg, men vil knytte seg tettere opp mot Russland.

    Obama-administrasjonens arroganse river verden fra hverandre. De amerikanske sanksjonene er stupide fordi de rammer Europa, og ikke USA. Sanksjonene ruinerer europeiske bønder.

    Putin er en ekspert sjakkspiller. Han trapper opp presset i Ukraina for å fremtvinge et skille mellom USA og Europa. Han visste at Vesten var svake og ikke ville sende inn bakkestyrker. Det var en strålende strategi som faktisk bærer frukt. Det faktum at utenriksminister John Kerry har vært nødt til å fornekte at det er en splittelse mellom det amerikanske og det europeiske syn på Russland beviser dette. Politikerne benekter bare ting som er sant. Politikerne trenger ikke å benekte ting som ikke er sant.

    Europa vil innser de trenger Russland som en viktig handelspartner i råvaresektoren, for eksempel ved kjøp av energi og salg av matvarer. Splittelsen mellom USA og Europa er uunngåelig som følge av USAs hjernedøde utenrikspolitikk.

    • Pål Steigan
      9. februar 2015 klokka 13:33

      Bra poeng: Ikke tro noenting før det er offisielt benektet.

      • Tom Lund
        10. februar 2015 klokka 19:05

        Synes dette var ett utrolig dårlig poeng. Europa og USA hjelper bare russerne til å komme like langt ned i gjørma økonomisk som Hellas før de blir lekekamerater. Å mene at putin er ett geni, må være kvalifisert til en Nobel pris i dumhet. Russland er igjen den største trusselen mot verdensfreden, og hele Europa. Sitt ikke og tro at meningsmålingene for anuthing er like rosenrøde i Europa som i Russland. I Europa kan folk selv bestemme hva de vil mene. Her i Europa blir de ikke fengslet for dette. De som tror Europa vil bli nærmere Russland enn USA, må sve i en egen bane rundt Jupiter. Håper de aldri kommer ut av den banen igjen.

        • Pål Steigan
          10. februar 2015 klokka 19:15

          Du bruker ikke argumenter, bare sinne. Det overbeviser ingen.

          • Tom Lund
            10. februar 2015 klokka 19:33

            Jeg bruker ikke sinne og er aldeles ikke sint. Argumentet mitt var og er at det ikke hadde vært noen krig hadde ikke russerne og deres terrorister startet den. Så enkelt.

          • KarlBlogger
            10. februar 2015 klokka 22:00

            Du som sier selv du er kommunist så kunne jeg tenke meg å spørre deg noen spørsmål sett fra dit ideologiske ståsted.
            Har Russland styrker i Ukraina? eller har de som det sies «umyndig gjort» soldater ved at de må signere «ferieseddel» før de blir sent til Ukraina?
            Er det ut fra din oppfattning slikt at Russland har «truet» med bruk av atomvåpen i Ukraina?
            Vil det være rettferdig å gi Ukraina tilatelse til å produsere nye atomvåpen (de lagde jo i sin tid de fleste som russland har)? (altså gå tilbake på avtalen fra desember 94)

          • Pål Steigan
            11. februar 2015 klokka 05:55

            Nå er jo ikke Russland kommunistisk. Putin er vel ideologisk nokså på linje med Merkel. Men mine svar er:
            – Det er ikke dokumentert at Russland har regulære styrker i Ukraina. Det er til og med benektet av Ukrainas militære ledelse. http://steigan.no/2015/02/02/ukrainas-generalsstabssjef-det-er-ikke-regulaere-russiske-styrker-i-ukraina/
            – Jeg har sagt svært lenge at jeg ikke tror på Russlands forsikringer om at det ikke finnes russiske militære eksperter inne i Ukraina. Det er nokså åpenbart at det ikke er sant.
            – Jeg har ikke sett at Russland har truet med å bruke kjernefysiske våpen noe sted, ei heller i Ukraina. Og jeg har ikke sett noen offisielle vestlige talsmenn som har påstått at de har gjort det heller.
            – Jeg kan ikke se at noen er tjent med at juntaen i Kiev får tilgang på atomvåpen. De har folk som er gærne nok til å ville bruke dem.

    • KarlBlogger
      10. februar 2015 klokka 18:05

      Hvilke frukter har dette gitt Russland?

    • Tom Lund
      10. februar 2015 klokka 18:38

      Ingen land i Europa trenger Russland. Isoler dem bak jernteppet igjen

      • Kjell Risstubben
        24. mai 2015 klokka 10:02

        Mr. Tom Lund: Ut fra dine skriverier her inne på «Steigan blogger» er det bare å innrømme at han (Pål Steigan altså) ligger flere divisjoner over deg hva politisk tenkning angår. Det at du skriver «Ingen land trenger Russland» vil jeg mildt sagt kalle for skriverier på linje med en amøbe..

        • jostein Bjoerkmo2
          24. mai 2016 klokka 12:59

          Tiltredes. Jeg lurte også på om trollet hadde to nick her? Karl Blogger har jeg ikke sett før og virker like dum

  3. Magne
    9. februar 2015 klokka 13:11

    Steigan: Dette er vel også en del av forklaringa på at norsk politisk opinion virker nærmest bevisstløs og lobotomert når det gjelder krigen i Ukraina. Krigspartiet i USA har fått med seg «hele Norges Jens» på laget, og da følger resten som en saueflokk.

    Dette er en god beskrivelse. I Norge ser vi for tiden en samlet presse som logrer for State Department, NATO og de største neo-con haukene i Washington med John McCain i spissen.

    Et godt eksempel er dagens kommentar i Bergens Tidende ført i pennen av politisk redaktør Frank Rossavik, som alltid tilhører de mest ekstreme: Mor Europas tålmodighet. Angela Merkel som vel for tiden viser seg fra en av sine bedre sider blir her angrepet for å være for ettergivende overfor Putins aggresjon. Ensidigheten og hykleriet er skremmende.

    http://www.bt.no/meninger/kommentar/rossavik/Mor-Europas-talmodighet-3298009.html

    • Pål Steigan
      9. februar 2015 klokka 13:26

      Enig. Kombinasjonen av Hillary Clinton i Det hvite hus og Stoltenberg i NATO blir vel at vi får verdenskrig for kvinner og barn til jubel fra venstresida.

  4. Nina Kvalheim
    9. februar 2015 klokka 15:56

    Veldig bra skrevet, Pål Steigan! Som vanlig, forresten!

    • Pål Steigan
      9. februar 2015 klokka 16:32

      Takk, Nina!

  5. 9. februar 2015 klokka 19:48

    Naturligtvis ljuger de krigförande. Särskilt verkar Kiev-styrkorna ha använt en taktik som gör att de egna förlusterna blir stora: de kör fram med stora fordonskolonner som Novo-ryssarna skjuter sönder och samman. (Verkar påminna något om finska vinterkriget, där sovjetiska styrkor ryckte fram i kolonner längs vägarna, medan finnarna stod vid sidan av vägen och sköt.) Man får anta att Ryssland levererar högkvalitativa underrättelsedata till Novo-ryssarna så de vet vart de skall rikta kanoner och raketartilleri. Det innebär att ukrainska värnpliktiga massakreras i stora mängder – och det förklarar varför Kiev har så svårt att få tag på nya soldater till sin armé. Om det bara berodde av soldaterna själva skulle kanske kriget redan vara över. Men det är ju andra som styr.

    Men en annan reflexion. Enligt marxismen är ju staten ett organ för att sköta borgarklassens gemensamma affärer. Bråket med Ryssland är inte någon god affär för den europeiska borgarklassen. Är krisen och sanktionerna ens en god affär för huvuddelen av de nordamerikanska kapitalisterna? Vissa grupper gynnas ju, som rustningsindustrin, men de andra? Kan det finnas situationer när den borgerliga staten agerar på ett sätt som skadar den egna borgarklassen (‘självskadebeteende’), och varför gör den så?

    Och kan det vara så att den listige spelaren Putin räknar med att kapitalisterna i väst kommer att ge upp och vara villiga att sälja sina varor extra billigt för att få komma in på den ryska marknaden igen?

  6. oddwkris
    10. februar 2015 klokka 10:47

    Russisk militærøvelse på Krim dagen før møtet i Minsk. Snakk om Russisk agresjon. http://www.fvn.no/nyheter/utenriks/utenriks_ntb/Russisk-militarovelse-pa-Krim-2758245.html

    Blodet flyter av russiske hender. På tide at Steigan kanskje får opp øynene for hva som skjer i Ukraina?

    • Erling Grape
      10. februar 2015 klokka 15:55

      Uff, ja, fy og fy!
      Helle 600 russiske soldater deltar i øvelsen på Krim. Sammen med de 2000 andre russiske soldatene som øver i Sør-Russland (i følge din egen kilde), står disse nå klar til å marsjere inn i Ukraina og helt inn til Kiev.
      Det eneste som kan stoppe disse russiske styrkene er den vennligsinnede norske Telemarkbataljonen.

      • oddwkris
        10. februar 2015 klokka 16:47

        Så du mener timingen på øvelsen er perfekt. Kanskje like perfekt som timingen på øvelsen Russland hadde i forkant av Krim?

        • Pål Steigan
          10. februar 2015 klokka 16:59

          NATO har varslet rullerende øvelser tett opp mot Russlands grense flere steder og USA er inne med «rådgivere» og leiesoldater. Det er ikke spesielt merkelig at også Russland har øvelser på eget territorium.

          • oddwkris
            10. februar 2015 klokka 17:02

            Men Pål. Ser du ikke at tidspunktet er veldig merkelig og sett fra mitt ståsted uheldig. Jeg minner også om at etter vinter OL for ett år siden begynte Russland en tilsvarende «øvelse» nær Krim-halvøya. Vi vet i ettertid at Russiske soldater kom fra øvelsen til Krim for å være med på opprøret. Det har selv Putin bekreftet i ettertid.

          • Pål Steigan
            10. februar 2015 klokka 17:20

            At Russland var på tå hev i forbindelse med OL er ikke merkelig. Flere terroristgrupper hadde truet med å ødelegge OL, og prins Bandar fra Saudi Arabia gikk så langt som til å vifte med jihadister overfor Putin. Nei, Putin var ekstremt opptatt av å gjøre OL til en suksess. Det var en av grunnene til at han ikke fulgte med i timen med det som skjedde i Kiev. CIA forberedte kuppe i ly av OL.

          • oddwkris
            10. februar 2015 klokka 17:32

            Ja, en stor suksess var OL. Arbeidere som ikke fikk lønn og verdenshistoriens dyreste vinter OL. Like dyrt som alle andre vinter OL til sammen. Flott å se at Steigan synes OL var en suksess. På linje med fotball VM i Brasil var det en skandale. OL var en like stor suksess for Putin som OL i 36 var for Hitler.

          • KarlBlogger
            10. februar 2015 klokka 17:58

            Altså USA har vel ikke hatt noen militørøvelser. Du må da tenke på NATO styrker som startet øvelsene etter agresjonen i Ukraina var et faktum. Nå øver jo ikke Russland i grensetraktene de har i såfall bommet på grensene for de er jo inne i Ukraina. Ser ikke annet en masse Russiske flagg på militære kjøretøy. Og så har du jo nedrusting avtalen som Russland, USA og Ukraina har tegnet i 94. Da skjønner jeg ikke annet en at Russland har forpliktet seg i avtalen om å hjelpe ukraina med å slå ned opprørere og følge opp de signerte avtaler.

          • Pål Steigan
            11. februar 2015 klokka 06:05

            Det er ikke påvist regulære russiske styrker i Ukraina. De øvelsene NATO har kritisert har foregått på russisk side av grensa.

          • Tom Lund
            10. februar 2015 klokka 19:07

            Russland rReagerte voldsomt mot at Norge skulle ha øvelse nær den russiske grensen i Finnmark, men selv sperret de av og varslet at de skulle ha skarpe øvelser i ett stort område nær Finnmark der oppe. Er man russer og tror at man er en reinkarnasjon av Tsaren, kan man oppføre seg slik.

          • Pål Steigan
            10. februar 2015 klokka 19:16

            Dette er en del av den gjensidige opptrappinga. Vi har kald krig igjen.

        • Erling Grape
          10. februar 2015 klokka 17:03

          Det er klart at timingen er perfekt. Jeg ser for meg Russlands invasjonshær marsjere i takt retning Kiev. Da er det godt at de brave norske soldatene i Telemarksbataljonen har kort vei til slagmarken. De har jo øvd like i nærheten og kan nesten sies å være kjentfolk i distriktet.

          • oddwkris
            10. februar 2015 klokka 17:10

            Ja, fascistene marsjerer igjen i Europa. Denne gang ledet av Putin. Hele opprøret i Donbas ble satt i gang av en håndfull høgre ekstremister fra Russland med Igor Girkin i spissen.

  7. Erling Grape
    10. februar 2015 klokka 17:44

    @oddwkris
    Nå må ikke du bli banal.
    Ja, visst marsjerer fascistene i Ukraina, også på separatistenes side. Dog er det ikke fascister som styrer retningen på opprøret i Øst-Ukraina. De har heller ingen egne bataljoner eller hærenheter slik de har på Kiev-regjeringa sin side hvor fascister og nazister danner egne bataljoner samt at deres ledere er tildelt høyere embeter og gitt plass i regjering.

    Krigen i Øst-Ukraina er først og fremst en borgerkrig hvor Vesten spiller på det ene laget og Russland på det andre. Dersom du f.eks. kaller Putin en fascist, så spiller du deg selv ut over sidelinja. Men en nasjonalist går det sikkert an å kalle han.
    Men ser du på bakgrunnen for denne krigen, så må du også sette dette inn i et geopolitisk perspektiv hvor NATO og EU eter seg inn i Russlands underliv. Russland føler seg truet (historisk sett neppe uten grunn) og Putin har som mål å gjenopprette Russlands ære etter ydmykelsen under Jeltsin.

    Ukraina må finne sin rolle som mellomledd mellom Vest-Europa og Russland og ikke agere som USA, NATO og EUs forlengede arm. Det gjør de ikke gjennom de valg dagens Kiev-makthavere har gjort, hvor de ser på befolkningen i Øst-Ukraina som undermennesker som skal fratas sitt språk, sitt levebrød og knuses. Kort fortalt er dette bakgrunnen for det som skjer i Ukraina.

    Det er en politisk løsning som må til. Til og med EU-ledere som Merkel og Hollande virker til å ha innsett dette. Opposisjonen mot EUs politikk så langt møter voksende motstand. Til og med i USA kommer det fram stadig mer kritiske røster.

    • Tom Lund
      10. februar 2015 klokka 18:44

      Det er vel ikke flere fascister i Kiev eller Ukrainia enn i Norge eller andre vestlige land. I følge noen her er jo alle land som ikke er kommunistiske fascister. Da blir det mange fascister i verden.

      • Pål Steigan
        10. februar 2015 klokka 19:12

        Vi snakker her om tilhengere at Hitler og Goebbels og Bandera. De sitter i nøkkelposisjoner og har egen hird.

        • Tom Lund
          10. februar 2015 klokka 19:28

          Men vi har jo like mange tilhengere av disse i Norge, men Norge er vel ikke fascistisk for det?

  8. oddwkris
    10. februar 2015 klokka 18:38

    Kjære deg. Jeg har bekjente (Russere) fra Donbas. Disse kjenner seg ikke igjen i din beskrivelse av språk diskriminering. Det gjør heller ikke landsider i sin rapport. I denne rapporten står det blant annet:

    «Europarådets Venezia-kommisjon (Council of Europe Venice Commission 2011) var sterkt kritiske til den nye loven. OSSEs
    høykommissær for nasjonale minoriteter beskrev situasjonen med den nye loven som dypt splittende for det ukrainske samfunnet. Det russiske språket ble favorisert, og incentivene for å lære og å bruke ukrainsk i store deler av landet, ble fjernet. Dette kunne potensielt undergrave Ukrainas enhet og integritet, ifølge OSSE (OSCE HCNM 2012).»

    Men det er klart at du har helt sikkert bedre kjennskap til dette enn UD.

    Det jeg er enig med deg i er at Ukraina må finne sin plass mellom vest Europa og Russland. Men Russland kappet dessverre av det ene snøret. Maidan var ikke et opprør for eller i mot Russland, men et folkelig opprør der folket ville ha en tilnærming til Europa og ikke bare til Russland.

    Jeg mener å ha dekning for å kalle Putin fascist. Merker oss også Russlands økonomiske støtte til Le Pen.

    • Erling Grape
      10. februar 2015 klokka 20:17

      «Det russiske språket ble favorisert, og incentivene for å lære og å bruke ukrainsk i store deler av landet, ble fjernet. Dette kunne potensielt undergrave Ukrainas enhet og integritet, ifølge OSSE (OSCE HCNM 2012).»
      Du må gjerne henvise til OSCE HNM 2012. Men meg bekjent så har det vært et maktskifte i Ukraina etter den tid. Forhåpentlig har det ikke gått deg hus forbi?

      • oddwkris
        10. februar 2015 klokka 20:44

        Det OSCE henviser til er Viktor Janukovytsj sin regjeringstid da han innførte lover som favoriserte det Russiske språket og som iflg. OSCE kunne være med å undergrave Ukrainas enhet og integritet.

    • Pål Steigan
      11. februar 2015 klokka 06:03

      OSSE er neppe noen nøytral instans i dette spørsmålet, så deres uttalelser må oppfattes som partsinnlegg.
      Maidan var finansiert og støttet av USAs ambassade, Polens ambassade og ambassadene til Storbritannia og Nederland, av CIA, Soros, Chatham House, Secret Service og Konrad Adenauer Stiftung (De facto tysk etterretning) og dessuten av noen av de rikeste oligarkene i Ukraina. Maidan spilte på folkelig misnøye, men var en klassisk fargerevolusjon. Og den endte med å gi fascister og nazister en betydelig maktposisjon som deres likesinnende ikke har i noe annet land. USA støttet statskuppet i februar i fjor, forøvrig helt i strid med EUs planer, og det var særlig det som har utløst den voldsspiralen vi har sett siden.

  9. Tom Lund
    10. februar 2015 klokka 18:49

    Skjønner ikke at noen kan støtte terroristene i Øst Ukrainia og Russland, som hver dag bryter alle former for menneskerettigheter, terroriserer sitt eget folk, fordriver gamle, kvinner og barn vekk fra egne hjem. Og dette sitter det en gjeng lavpanna folk i Norge og støtter og applauderer for? Ikke rart at Norge gikk hardt ut mot kommunismen, når man ser hva det blei av det rasket som ble tilbake.

    • Pål Steigan
      10. februar 2015 klokka 19:13

      Det er fem millioner mennesker i Donbass som blir behandla som dyr av «sin» regjering. Kutt ut skjellsordene dine, ellers må jeg blokkere deg.

  10. KarlBlogger
    10. februar 2015 klokka 18:49

    Bra blogg men kommentarene slettes jo

    • Pål Steigan
      10. februar 2015 klokka 19:14

      Takk, nei, jeg må gjennomgå dem.

      • KarlBlogger
        10. februar 2015 klokka 19:20

        Tor nok det er flere omkommne en det er rapportert og det sies i Russland at man skaker om opp i mot eller over 10000 soldater som ikke var i Ukraina har kommet hjem i «200» transport. Selvfølgelig kan eller vil noen bekrefte eller avkrefte det.

        • Tom Lund
          10. februar 2015 klokka 19:31

          Ukrainia oppgir vel kun de sivile og Ukrainske militære tapene, siden det ikke finnes russere der. Resten av regnskapet får vel Putin forklare……

      • Tom Lund
        10. februar 2015 klokka 19:31

        Nei, det stemmer ikke Steigan. Du sletter kommentarer….

  11. Fredrik
    10. februar 2015 klokka 23:38

    Hei Oddwkris.
    Jeg har noen spørsmål til deg:
    1. Denne bloggen hevder at USA har puttet inn 5 milliarder dollar på å destabilisere Ukraina. Er du uenig i det?
    2. At maktovertakelsen var et statskupp regisert av CIA. Er du enig i det?
    3. At denne konflikten i bunn og grunn er en stomaktskonflikt mellom USA og Russland. Er du enig i det?
    4. Du sier at Putin er en fascist. Hva er din definisjon av en fascist?

  12. Ukraina
    20. mai 2015 klokka 12:01

    Hva er dine tanker omkring Budapest avtalen fra 1994 og det den sier om Ukrainas territoriale integritet? Da spesielt sett i lys av hvordan Krim ikke lenger er en del av Ukraina

    • Pål Steigan
      20. mai 2015 klokka 12:31

      Takk for spørsmål. Jeg har ikke lest Budapest-avtalen, så for å svare deg, må jeg nesten gjøre det. Som jeg har sagt og skrevet flere ganger, så kritiserer jeg Russlands anneksjon av Krim. Men de som har støttet løsrivelsen av Kosovo fra Serbia (noe jeg også var imot) har et problem, fordi de to tilfellene folkerettslig sett er ganske like.

Legg inn en kommentar