Norske havners rolle i krigsspillet

0
Illustrasjon: Terje Sørensen

En ikkemilitær våger seg ut på dypt vann.

Av Terje Sørensen, pensjonert advokat.

Jeg er ikke militærstrateg, ei heller veldig klok – bare litt, kanskje, og derfor beveger jeg meg utpå ukjent farvann fordi det følgende faktisk skal handle om nettopp farvann og militærstrategi.

Medfølgende illustrasjons venstre del, som jeg fant i nettavisen steigan.no: [https://steigan.no/2024/09/nato-forbereder-massetransport-av-sarede-soldater/], kicket hjernevirksomheten min:

Når det gjelder transport av militært utstyr fra USA til bruk i konflikter som den mellom Ukraina og Russland, har USA sendt betydelige mengder militær støtte til Ukraina siden konflikten eskalerte i 2022. Denne støtten har inkludert våpen, ammunisjon, pansrede kjøretøy, luftforsvarssystemer og annet militært utstyr. Frakt av dette utstyret skjer ofte via lufttransport, skipsfart eller jernbane, avhengig av størrelsen og hastverket, men mesteparten av utstyret fraktes av skip. Om konflikten eskaleres, bør man merke seg at på kartet i illustrasjonen kan man se at det er oppgitt fem mottakerland for skipsfartleveranser av militærutstyr – Norge, Nederland, Italia, Hellas og Tyrkia.

Jeg antar at Russlands militærstrateger er veldig dyktige. Men det behøver de neppe å være for å begripe at i alle fall omtrent én femdel av skipslevert militærutstyr fra USA kommer til å skje via norske havner, og at det må være militærstrategisk fornuftig å stanse leveransen i havnene.

Jeg har sjekket hvilke havner det kan komme til å dreie seg om i Norge. På den vestnorske kysten kan nevnes:

1. Bergen havn (Mongstad)

  • Beliggenhet: Bergen
  • Fordeler: Bergen er Norges nest største by og har en av de største havnene på vestkysten. Mongstad-terminalen, som ligger nord for byen, har stor kapasitet for håndtering av både olje, gass og annet tungt utstyr. Havnen har tilgang til dype farvann som gjør den egnet for store militære fartøy, samt nærhet til Forsvarets operative hovedkvarter på Haakonsvern.

2. Stavanger havn (Risavika)

  • Beliggenhet: Stavanger/Sola
  • Fordeler: Risavika havn utenfor Stavanger har omfattende infrastruktur for håndtering av store skip og militært utstyr. Nærheten til Sola flyplass, en viktig militær flybase, gir gode logistikkmuligheter for rask distribusjon av materiell. Stavanger er også et strategisk knutepunkt for NATO-operasjoner.

3. Ålesund havn

  • Beliggenhet: Møre og Romsdal
  • Fordeler: Ålesund har en godt utviklet havn med mulighet for å ta imot store skip og håndtere store volumer av utstyr. Regionen har også en sterk maritim industri, som kan bidra til vedlikehold og støtte til militær aktivitet. I tillegg er havnen relativt skjermet og har gode forsyningslinjer til resten av landet.

4. Florø havn

  • Beliggenhet: Sogn og Fjordane
  • Fordeler: Florø er den vestligste byen i Norge og har en havn som er egnet for store skip og håndtering av både sivil og militær last. Havnen har også god tilgang til offshore-ressurser, som kan være en fordel ved militær logistikk.

5. Kristiansund havn

  • Beliggenhet: Nordmøre
  • Fordeler: Havnen i Kristiansund er en viktig industriell havn, spesielt for offshorevirksomhet, og har god kapasitet til å håndtere militært utstyr. Regionen har også tilgang til strategiske ressurser som olje og gass, som kan støtte militær logistikk.

6. Ågotnes (Fjell)

  • Beliggenhet: Vest for Bergen
  • Fordeler: Ågotnes er et viktig logistikksenter for offshoreindustri, med fasiliteter for tung håndtering og store havneområder. Nærheten til Haakonsvern, Norges største marinebase, gjør dette til en ideell lokasjon for mottak av militært utstyr.

7. Karmsund havn

  • Beliggenhet: Haugesund/Karmøy
  • Fordeler: Dette er en av de største havnene på Vestlandet og er godt egnet for tung industri og store laster. Havnen har dypvannskai og fasiliteter som gjør den til et effektivt valg for store skip som frakter militært utstyr. Nærheten til Stavanger gir også strategiske fordeler.

Disse havnene er alle godt utstyrt for å håndtere store mengder militært utstyr, enten det er via skipsfrakt eller videre distribusjon via vei og jernbane. De strategiske plasseringene langs vestkysten gjør dem godt egnet for å betjene både norske og internasjonale militære operasjoner.

På den nordnorske kysten finnes det også flere havner som er godt egnet for å motta store mengder militært utstyr, gitt regionens strategiske betydning, spesielt med tanke på Norges beliggenhet nær Arktis og grensen til Russland. Her er noen viktige havner i Nord-Norge:

1. Tromsø havn

  • Beliggenhet: Tromsø
  • Fordeler: Tromsø er en av de viktigste havnene i Nord-Norge, med dypvannskai og gode fasiliteter for store fartøy. Havnen har en sentral beliggenhet som gir tilgang til både det arktiske området og Norges nordlige sjøterritorier. Det er også en viktig logistisk base for militære operasjoner i nordområdene, særlig i forbindelse med overvåkning og beredskap.

2. Harstad/Narvik havn

  • Beliggenhet: Narvik og Harstad
  • Fordeler: Narvik har en isfri havn med gode dypvannsfasiliteter som gjør den velegnet for store skip. Narvik er også et viktig jernbaneknutepunkt, noe som gir en fordel når det gjelder å frakte utstyr videre inn i landet via Ofotbanen. Harstad har nærhet til Evenes flystasjon, som er en viktig militærbase for overvåking og luftforsvar i nord.

3. Bodø havn

  • Beliggenhet: Bodø
  • Fordeler: Bodø er hjem til en av Norges viktigste militære flybaser og har en stor havn med gode fasiliteter for å ta imot større mengder militært utstyr. Nærheten til Bodø hovedflystasjon, som brukes av både Luftforsvaret og NATO, gjør dette til et strategisk sted for militær logistikk. Havnen i Bodø er også godt skjermet og lett tilgjengelig fra kysten.

4. Kirkenes havn

  • Beliggenhet: Kirkenes, Finnmark
  • Fordeler: Kirkenes er den nordligste havnen på norskekysten, og ligger nær grensen til Russland, noe som gir den en særegen strategisk betydning. Havnen har dypvannsfasiliteter og er en viktig base for norsk-russisk grenseovervåkning og andre militære operasjoner i regionen. Dette gjør Kirkenes til et nøkkelpunkt for logistikk og transport av utstyr i en eventuell forsvarssituasjon.

5. Hammerfest havn

  • Beliggenhet: Hammerfest
  • Fordeler: Hammerfest er en sentral havn i Finnmark med god kapasitet for håndtering av store volumer. Regionen er kjent for sin tilknytning til olje- og gassindustrien, og havnen er også godt rustet for militær logistikk, spesielt i forhold til Nordområdene og Svalbard. Havnen er tilgjengelig hele året, inkludert i vintermånedene, noe som er en viktig faktor i Arktis.

6. Sortland havn

  • Beliggenhet: Vesterålen
  • Fordeler: Sortland har en strategisk beliggenhet ved innløpet til de nordlige havområdene og tilbyr gode fasiliteter for mottak av både sivil og militær last. Nærheten til Andøya flystasjon, som er viktig for overvåking av norskekysten og Nordområdene, gjør Sortland til en relevant havn for militær logistikk.

7. Alta havn

  • Beliggenhet: Alta, Finnmark
  • Fordeler: Alta har en stor og moderne havn med dypvannskai, som gjør den egnet for å motta store fartøy og militære forsyninger. Havnen har også en gunstig beliggenhet for operasjoner i Finnmark og Arktis, noe som kan være viktig i en militær sammenheng.

Strategisk Betydning

Den nordnorske kysten er av stor militær betydning på grunn av sin nærhet til Russland, spesielt med tanke på grenseområdene i Finnmark og den viktige Barentshavsregionen. Dette gjør havner som Tromsø, Kirkenes, Narvik og Bodø svært viktige for logistikkoperasjoner, inkludert transport av store mengder militært utstyr. De er alle godt tilpasset de spesifikke utfordringene som Arktis og nordområdene innebærer, som værforhold, lange avstander, og behov for effektiv forsyning.

Tja, det var vel det hele fra en hjernekicket, normalklok ikke-militærstrateg.


Etterskrift:

«KI-vennen» har selvsagt hjulpet meg med å finne fakta. Her er hva han forteller om kildene han har brukt:

“Det er vanlig at redaktører etterspør kilder og URL-er for å sikre at informasjonen som publiseres er korrekt og pålitelig. Når det gjelder havner i Norge og deres kapasitet til å motta militært utstyr, kan du bruke kilder fra offentlig tilgjengelige nettsteder som:

1. Offentlige nettsider og organisasjoner

  • Kystverket: Kystverket er ansvarlig for Norges kystforvaltning og kan gi offisiell informasjon om havner i Norge, deres infrastruktur og strategiske betydning. Du kan finne informasjon om havnekapasitet på deres nettsider.
  • Forsvaret (Norges Forsvar): Forsvaret har informasjon om militær infrastruktur, inkludert bruk av havner til militære operasjoner.

2. Havnenes egne nettsteder

De fleste større havner har egne nettsider som beskriver deres kapasitet og tjenester:

Disse nettsidene gir vanligvis detaljer om infrastruktur, fasiliteter, og hva slags last de er i stand til å håndtere, inkludert tungt militært utstyr.

3. NATO og internasjonale rapporter

  • NATO: NATO-publikasjoner og rapporter om militær logistikk og infrastruktur i medlemsland kan gi informasjon om Norges strategiske rolle, inkludert bruk av havner for transport av militært utstyr.

4. Akademiske artikler og fagrapporter

Artikler og rapporter fra forskningsinstitusjoner som Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) kan også gi detaljert innsikt i Norges rolle i militær logistikk og forsyning.

Disse kildene gir troverdig informasjon som redaktører ofte ser etter. For eksempel, når du nevner hvilke havner som kan brukes til militær logistikk, kan du henvise til Kystverkets eller havnenes egne nettsider som bekrefter infrastrukturen deres».

Forrige artikkelVi har aldri brukt så lite av lønna vår på mat
Neste artikkelPutin beordrer endringer i atomdoktrinen i kraftig advarsel til Vesten