Mainstream media i USA sparker ansatte – medieindustrien er i krise

0

Medievirksomheten krymper på nasjonalt, statlig og lokalt nivå i USA. Axios kaller det «en skummel, sterk ny virkelighet for tusenvis av journalister».

Kuttene var så omfattende i 2023 at observatører tror at det kanskje ikke blir like mange nedskjæringer i 2024. Men det spørs om de får rett. De økonomiske drivkreftene bak nedskjæringene er så sterke at de neppe avtar med det første.

Forbes’ redaksjonsfagforening startet en tre-dagers walkout torsdag og argumenterte med at ledelsen holdt på å knuse fagforeningene. Konsernsjefen kunngjorde permitteringer senere på ettermiddagen og rammet omtrent 3% av selskapet.

  • Insider kunngjorde at de eliminerte 8% av arbeidsstyrken, måneder etter en fagforeningsstreik på grunn av en kontraktkonflikt med ledelsen.
  • New York Daily News redaksjonelle fagforening gikk fra jobben torsdag for å protestere mot «kroniske kutt» fra eieren, private equity-selskapet Alden Capital.
  • Paramount-sjef Bob Bakish advarte torsdag ansatte om at selskapet planlegger en ny runde med permitteringer.
  • Los Angeles Times planla en en-dagsstreik i flere byer i protest mot planene om 115 nedskjæringer. To toppredaktører sa opp mindre enn to uker etter at utøvende redaktør Kevin Merida trakk seg.
  • Condé Nast så hundrevis av fagorganiserte gå fra jobben tirsdag for å protestere mot hundrevis av tidligere annonserte permitteringer som berører omtrent 5% av de ansatte, eller omtrent 300 personer.
  • Sports Illustrateds nyhetsrom ble rasert av omfattende permitteringer etter at morselskapet, The Arena Group, ikke klarte å foreta en kvartalsvis betaling på 3,75 millioner dollar til gruppa som den lisensierer Sports Illustrated-merket fra.

Flere medieselskaper prøver også å selge noen av sine mest anerkjente merkevarer i et forsøk på å frigjøre penger:

  • BuzzFeed har samtaler om å selge to av sine fremste merker, Complex og Tasty.
  • Red Ventures prøver å dumpe CNET.
  • Paramount har samtaler med flere potensielle kjøpere eller fusjonspartnere, inkludert Warner Bros. Discovery og Skydance Media.

Amerikanernes tillit til mediene er rekordlav

Meningsmålinger som er gjennomført av Gallup viser at tilliten til hovedstrømsmediene i USA faller og faller mens mistilliten bare øker:

Det er heller ikke akkurat rakettvitenskap å slå fast at praktisk talt alle hovedstrømskanalsene sier praktisk talt det samme om det aller meste, så hva skal man med så mange av dem?

Vi har tidligere avslørt at det er de samme vanlige mistenkte som kontrollerer bankene, merkevarene, våpenindustrien og mediene. Paramount, som er nevnt ovenfor, eies for eksempel av Berkshire Hathaway (Warren Buffett), Vanguard, BlackRock og State Street.

Forrige artikkelDen nederlandske regjeringas plan for å bli kvitt bøndene
Neste artikkelDet er nok nå!