Markant fall i elbilmarkedet

0
Fallet i elbilmarkedet begynte for et år siden.

Financial Times advarer mot «blodbad» i elbilmarkedet i USA.

Carlos Tavares, administrerende direktør i Chryslers morselskap Stellantis, advarte mot et «kappløp mot bunnen» blant elbilprodusenter etter at konkurrenten Ford annonserte at de ville kutte produksjonen og permittere arbeidere som lager deres elektriske F-150 Lightning-lastebil.

«Hvis du går og kutter prisene uten å ta hensyn til virkeligheten av kostnadene dine, vil du få et blodbad. Jeg prøver å unngå et kappløp mot bunnen,» sa Tavares på et Amsterdam-arrangement fredag, hvor han også avduket Stellantis’ nye storplattform batterisystem.

Tavares’ kommentarer faller sammen med en nedgang i elbilmarkedet som tvinger produsenter til å trekke tilbake på angrepet av investeringer i den nye bilteknologien. I fjor kjempet amerikanske bilprodusenter for å ta igjen markedslederen Tesla, og brukte milliarder på nye EV-linjer. Men salget avtar og fortjenesten får også en smell. Spesielt er det at ikke en eneste av de fire fremste bilprodusentene i USA, som består av Detroits tre store sammen med Toyota, stiller opp med en Super Bowl-annonse for første gang siden 2001.

Ford har innrømmet produksjonen av elektriske kjøretøy hos dem taper penger, med anslagsvis 4,5 milliarder dollar i fjor. GM reduserte produksjonsmålet for elbiler i oktober i fjor.

Det er en massiv overproduksjon av elbiler i forhold til etterspørselen. I 2023 økte lagrene av usolgte elbiler i USA med 506% i forhold til året før.

Hertz, som er et av de største bilutleieselskapene i verden, kvitter seg med 20.000 elbiler i sin USA-flåte. Dette skriver tyske Handelsblatt.

EV Bloodbath Continues. Tesla Stock Set for Disappointing Record.

El-bussene tålte ikke kulda

Aftenposten skriver:

De siste ukene har snø og kulde ført til store problemer for busspassasjerene i Oslo. Årsaken er at de elektriske bussene som brukes i hovedstaden ikke takler vinterværet.

Tusenvis av avganger er blitt innstilt, og passasjerer er blitt stående i snø og kulde på holdeplasser rundt i byen.

Nå viser det seg at Ruter, som har det overordnede ansvaret for kollektivtrafikken i Oslo-området, ble advart på forhånd.

Teknisk Ukeblad (TU) har fått innsyn i en rapport som advarte mot en for rask teknologiendring i kollektivtrafikken.

«For store endringer for raskt kan skape store forstyrrelser», skriver Roland Berger Strategy Consultants i en risikovurdering utført på oppdrag for Ruter i 2015, ifølge nettstedet.

I 2016 vedtok Solberg-regjeringa at nye bensin- og dieselbiler skal fases ut i 2025.

Det blir sikkert fint.

Hva kan gå galt?

Forrige artikkelI Aftenpostens verden – virkeligheten snudd på hodet
Neste artikkelRussland rykker langsomt fram på alle frontavsnitt – Ukraina trekker seg tilbake