Havna i Chancay, 60 kilometer nord for den peruanske hovedstaden Lima, vil bli «portalen fra Sør-Amerika til Asia», sa Mario de las Casas, leder for institusjonelle anliggender i COSCO Shipping, et kinesisk statseid selskap som er majoritetseier i prosjektet. Det er nyhetsbyrået AP som skriver dette.
De las Casas sa at prosjektet på 1,3 milliarder dollar vil tilby en direkterute til Kina med en reisetidsreduksjon for skip på 10 dager. COSCO-tjenestemenn sier at skip som reiser fra Sør-Amerika til Kina normalt tar mer enn 45 dager med stopp i Mellom-Amerika, Mexico eller USA.
Chancay tilbyr en djupvannshavn, og vil være i stand til å håndtere containerskip som ikke kan legge til kai andre steder i Sør-Amerika.
De las Casas sa at havna er en del av Kinas belte- og veiinitiativ. «Kina har investert i infrastruktur og logistikk over hele verden i årevis. Det er havner i Hellas, i Spania, i Afrika, over hele verden.»
Isaac B. Kardon, en senior stipendiat ved Carnegie Endowment for International Peace – som har forsket på Kinas maritime anliggender – estimerte at i juli 2020 var det minst 95 havner i verden drevet helt eller delvis av kinesisk kapital.
Kardon, tidligere adjunkt ved U.S. Naval War Colleges China Maritime Studies Institute, sa «Chancay er en strategisk investering for COSCO, Kinas største og mest globalt konkurransedyktige statseide rederi.»
«Dette langsiktige prosjektet reflekterer en samordnet kinesisk strategi for å utvide sitt maritime handels- og logistikkfotavtrykk til alle de viktigste maritime punktene på kloden,» sa han.
Dette globale spillet om verdens havner fra kinesiske firmaers side vekker bekymring blant amerikanske tjenestemenn, skriver AP.
Suth China Morning Post viser havneutbygginga i Peru med video:
Kina dominerer frakten på de sju hav
Sju av de ti travleste konteinerhavnene i verden ligger i Kina.
I tillegg bygger altså Kina strategisk viktige havner over hele verden.
Det vestlige hegemoniet er ikke på hell. Det er slutt, det er over. Det tar bare litt tid å se korthuset falle i langsom kino.
Voice of America skrev i 2021:
Den kinesiske regjeringen har ikke en offisiell plattform som oppsummerer de samlede dataene for Kinas oversjøiske havneprosjekter, men offentlig tilgjengelig informasjon viser at Beijing nå har fotfeste i minst 100 havner i 63 land.
Ifølge data publisert på COSCOs offisielle nettside, har gruppen fra juni i år operert og administrert 357 terminaler i 36 havner rundt om i verden. Havneporteføljen har strukket seg fra Sørøst-Asia til Midtøsten, Europa og Middelhavet.
I tillegg sier China Merchants Group, en annen stor havneutvikler og operatør i Kina, på sin nettside at selskapet fullførte «equity-oppkjøp av åtte høykvalitetshavner i Europa, Midtøsten og Karibia i fjor alene, og utvidet gruppens globale havneprosjekter til 27 land, 68 havner.»