Kampanjen mot Freia – hykleri på høyt plan

0

Stadig flere stanser salg av Freia-produkter, skriver VG. En rekke norske selskaper har lørdag sluttet seg til boikotten av Freia og eieren Mondelez. Nå ber Coop om et møte med næringsministeren – snarest.

  • Årsaken til boikotten er at selskapet Mondelez, som eier Freia, er svartelistet av Ukraina fordi selskapet fortsatt har produksjon i Russland.
  • Bare i løpet av lørdag formiddag har hotellkjeden Strawberry, flyselskapet Norwegian, togselskapet SJ, hotellkjeden Classic Norway Hotels, Turistforeningen og Elkjøp sluttet seg til boikotten.
  • Vy, REMA 1000 og Norgesgruppen vurderer også hva de skal gjøre.

Twitter skriver Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforening for folkehelsen:

Sjokoladekjøp som bidrar til russisk krigskasse frister lite. Bra @SAS, SJ Norge og Classic Norway Hotels tar side og slutter å selge Freia sine produkter. Dagligvarebransjen bør vel også følge etter? Ellers må vi som forbrukere ta det ansvaret selv!

Norske godhetsposører har en strålende dag og Kiev har fått demonstrert at bare de blåser i fløyta så hopper man i Oslo.

Ulogisk og meningsløs kampanje

Freia er en liten produksjonsbedrift i Oslo med et par hundre ansatte. Freia har ingen virksomhet i Russland. Det er det eierselskapet Mondelez som har. Oljefondet er en av de store eierne i Mondelez med 9,4 milliarder i aksjer og over 1% av det totale eierskapet.

De største eierne i Mondelez er Vanguard, Blackrock og State Street.

Disse selskapene eier omtrent det som er av merkevarer i USA.

Så skal du være helt konsekvent, så har du her lista over de selskapene du skal boikotte:

Denne oversikten er fra 2017. Det har vært fusjoner og oppkjøp siden da, men den stemmer i all hovedsak med situasjonen i 2023.

Les: Merkevarene, ikke mangfold, men enfold

State Street er dessuten største utenlandske eier i Schibsted som eier VG, og utgjør ei gruppe Wall Street selskaper som har rundt 48% av aksjene i Schibsted.

Les: Wall Street har tatt stadig sterkere kontroll over Schibsted

Så skal du virkelig ramme bakmennene, bør du boikotte storparten av norsk presse. (Det hadde kanskje ikke vært så dumt.)

Tilfeldig svarteliste

Det er de som har lite å tape på en boikott av Freia som gjør det, mener investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

Procter & Gamble, Xiaomi og Yves Rocher er noen av selskapene som fortsatt har virksomhet i Russland.

Norgesgruppen eier SPAR-kjeden som har 530 utsalgssteder i Russland. De vurderte i flere dager å gå inn for boikott av Freia, men landet på å ikke gjøre det.

Hele denne kampanjen er hykleri på høyt plan.

Man har plukket ut en populær norsk merkevare og lagd mediekampenje mot den. Alle dem som vil ha poenger i sosiale medier hiver seg på. En industribedrift og et par hundre arbeidsplasser rammes. Russland rammes ikke. De virkelige eierne av det meste rammes ikke, men det gjennomkorrupte regimet i Kiev har fått demonstrere hvor lett det er å få sentrale folk i Norge til å danse etter deres pipe.

Forrige artikkelTucker Carlson på Twitter – 160 millioner treff på 4 dager
Neste artikkelAmerikansk økonomi – Overraskende motstandsdyktig eller Potemkin-kulisser?