På tide å reise samvirketanken igjen

0
Kilde: https://www.instagram.com/rekonorge/

Dagligvarekjedene er verken til for forbrukere eller produsenter.

Av Romy Rohmann.

I disse dager sitter dagligvarekjedene og -leverandørene og forhandler om prisjusteringene som skal inntreffe i februar.

Matprisene har gått opp 12 prosent det siste året, alle ledd i kjeden skylder på hverandre. Det vi veit er at prisene har økt på flere innsatsfaktorer, som strøm, emballasje, frakt og råvarer.

Det er vanskelig for oss som forbrukere å se hvor mye av varens pris som går til hvilke ledd, men det vi veit er at bøndene har ikke fått noen lønnsøkning å rope høyt om og eierne av dagligvarekjedene tar ut store overskudd.

Vi har skrevet om hvordan butikkene la skylda for prisøkninga på bøndene i juli på Steigan.no

Det er mulig dere kanskje husker lappene som hang i enkelte butikker i begynnelsen av juli?

Dagens Næringsliv hadde en artikkel om dette 23. oktober bildet under er fra artikkelen som dessverre er bak betalingsmur.

Innkjøpsprisene har økt – men butikkene økte prisen på disse matvarene enda mer

(Bilde, Dagens næringsliv 23.10)

Vi har Coop, men det virker som de ikke gjør jobben sin, og bare følger de andre dagligvarekjedenes prisgalopp uten tanke på sine medlemmer, forbrukerne.

I 2021 utbetalte dagligvarekjeden Coop nærmere 1,3 milliarder kroner i kjøpeutbytte til sine medlemmer dette var drøye ni millioner mer enn for 2020. En kan jo spørre seg om dette egentlig kommer forbrukerne til gode, mulig det hadde vært bedre om Coop ikke var med på å drive opp prisene.

I forbindelse med forhandlingene om prisjusteringene som skal pågår reagerer innkjøpssjef i Coop Tor Helge Gundersen.

Ifølge Gundersen skal Nortura ha varslet ytterligere prisøkninger. Han mener den totale prisstigningen fra samvirket kan komme opp på over 20 prosent i løpet av året.

– Da vi fikk priskravene i vår trodde jeg ikke mine egne ører, så kanskje jeg er blitt immun nå. Men jeg må si at jeg synes dette er utrolig vanskelig, og at det blir komplisert å få til en avtale med alle leverandørene i høst. Kanskje må vi velge alternativer, sier Gundersen i intervjuet.

Gundersen mener også kravet fra Agra-eide Mills er på «godt over» den generelle matvareinflasjonen på 12 prosent.

Det er viktig at vi får mer åpenhet om matprisene, Leder av Bondelaget, Bjørn Gimming gikk ut i VG  22. oktober med følgende beskjed:

Her er det noe som skurrer, sier leder Bjørn Gimming i Bondelaget om de høye matvareprisene. De vil ha regjeringen på banen.

– Vi er åpne om hva man som bonde får, men etter varene har forlatt oss, blir det veldig mye mer lukket, sier leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming.

Matvareprisene har eksplodert det siste året. Prisøkningen er den høyeste på 40 år.

Forskjellen på hva en bonde får for produktet sitt og hva prisen til slutt blir i butikken er stor.

Bønder i Rogaland fikk denne uken 5,13 kroner for én kilo med poteter, i Oslo fikk de 5,10 kroner. Kiloprisen for norske poteter i løsvekt var 18,90 kroner hos Matkroken i Oslo sentrum fredag.

For melk får bonden denne uken 5,08 kroner literen. Hos Coop Prix fredag koster en liter Tine lettmelk 20,50 kroner.

Bondelagslederen mener prisene dagligvarekjedene setter gir lite mening.

Har du mulighet, gjør dine innkjøp rett fra produsent da slipper du alle mellomledd. REKO-ringen er en omsetningskanal for lokalprodusert mat – direkte til deg fra bonde og mathåndverker. På nettsida deres finner du sikkert en nær deg.

https://www.rekonorge.no/

Norsk Bonde- og Småbrukarlag er nominert til Matprisen 2022 som årets salgskanal for det nasjonale REKO-prosjektet.

Begrunnelsen for nominasjonen av REKO-prosjektet lyder: 

“Vi trykker lokalproduserte matvarer til brystet som aldri før. I sentrum for denne utviklingen finner vi fenomenet REKO-ringer, som de siste åra har spredt seg som ild i tørre bagasjerom over hele landet. Tusenvis handler hver uke kortreist mat direkte fra produsent – noe som har dannet grunnlaget for et fantastisk mangfold av produkter, og gitt levebrød til mange produsenter som ikke ville hatt en sjans i det etablerte markedet. REKO-prosjektet i Norsk Bonde- og Småbrukarlag danner, sammen med de mange frivillige, fundamentet for en nasjonal suksesshistorie som har brakt lokal og bærekraftig mat til nye kunder over hele landet på en imponerende skala.” 

Nortura er en av Norges største matprodusenter; et samvirke eid av over 17.100 norske bønder. Nortura har medlemsbutikker og en av dem har planlagt å selge til alle kunder. Dette kunne kanskje være en idé som flere av bøndenes samvirkeorganisasjoner bør etterape.

https://medlem.nortura.no/organisasjon/kontaktinfo/medlemsbutikk/

Forrige artikkelNATO øver på å slippe atombomber i Europa
Neste artikkelEnergibløffen