PR-firmaet som ga oss White Helmets driver PR-kampanjen for koronadiktaturet for FN

0
Fra nettsida til Purpose Inc

Den globale PR-kampanjen for lockdowns, maskebruk, sosial distansering og koronapass har vært så profesjonell, så knallhard og så ensidig at det åpenbart har stått profesjonelle krefter bak. Vi har tidligere avslørt at det famøse PR-firmaet Hill + Knowlton, som ga verden kampanjen for tobakksindustrien, kampanjen for asbestindustrien og kampanjen for Irak-krigen, bare for å nevne litt av deres CV, tegnet 1. mai 2020 en kontrakt med WHO for å drive deres globale PR-kampanje.

Les: En gammel kjenning sørger for at vi skal mene det riktige om covid-19

I kontrakten med WHO heter det:

Det har aldri vært et mer kritisk tidspunkt for å sikre at folkehelsemeldinger blir forstått og gir gjenklang over hele verden. WHO er et vitenskaps- og evidensbasert fyrtårn for slik informasjon. Imidlertid har det vært kritikk og påstander rettet mot mot Verdens helseorganisasjon (WHO), og medieomtale som kan undergrave WHO som en pålitelig og kritisk informasjonskilde om globale folkehelsespørsmål.

H+K tok på seg oppgaven med å spre budskapet og motvirke kritikk mot WHOs linje blant annet gjennom å bruke såkalte influencere:

Ved å bruke vårt proprietære globale analyseverktøy Sherlock +, vil H + K identifisere påvirkere i viktige regioner basert på deres relevans, rekkevidde og engasjement. Influencers har forskjellige styrker og tjener forskjellige formål, og vi vil klassifisere ledende stemmer på etter tre kategorier:
• Makroinfluencere – de med stort antall følgere (1M +), som kjendiser for større forsterkning av WHO-meldinger.
• Mikroinfluencere – de med mindre, men svært engasjerte følgere. som fungerer som pålitelige rådgivere og informerte kilder.
• Skjulte helter – de uten vesentlig følge, men som likevel former og veileder samtaler, for eksempel helseeksperter som ofte vises på nyhetsprogrammer.

Det hadde utvilsomt vært interessant å få vite hvem som har vært H+Ks «makroinfluensere, mikroinfluensere og skjulte helter» i Norge, og det lekker vel fram etter hvert.

Enda en gammel kjenning på banen – fra White Helmets til koronapropaganda

Under Irak-krigen betalte Pentagon et britisk PR-firma over en halv milliard dollar for å lage falske terroristvideoer i Irak som ledd i en enorm propagandakampanje. Dette ble lekket av Sunday Times og Bureau of Investigative Journalism, altså mainstream.

PR-firmaet Bell Pottinger fabrikerte korte videoer som ble produsert slik at de skulle forestille originaler fra arabiske nyhetsnettverk, og videoer med lav kvalitet slik at de kunne gå for å være tatt opp av jihadistgrupper. Beslutningene om denne kampanjen gikk fra general David Petraeus, som da var øverstkommanderende i Irak, og i enkelte tilfeller direkte fra Det hvite hus, når ikke en gang Petraeus kunne signere på beslutningen.

Men Bell Pottinger ble brukt opp, i forbindelse med Syria-krigen har det vært PR-byrået Purpose Inc som har drevet kampanjen for de såkalte White Helmets, som ikke er noe annet enn al Qaida med sminke. Både de og The Syria Campaign framstilles som nøytrale og upartiske, men er i virkeligheten en del av den totale krigføringa. Dette er vel kjent for lesere av steigan.no. Vi har en stor samling avsløringer av White Helmets.

Manualen fra reklamebyrået Purpose Inc og deres The Syria Campaign om hvordan vestlige journalister skulle møte kritikk av White Helmets kan lastes ned her.) Motstandere skulle diskrediteres, delegitimeres, kalles russiske troll og hva det nå måtte være.

I forbindelse med koronakampanjen har Purpose Inc fått en ny jobb: De driver psykologisk krigføring for FN.

Prosjektet kalles Verified og omtaler seg sjøl slik: Fighting misinformation on COVID-19 by flooding the internet with science, solutions and solidarity.

De gjør ingen hemmelighet av at deres jobb har vært å drive kampanje for å endre folks adferd og delegitimere kritikk og bekjempe informasjon som kunne undergrave narrativet:

Under omtalen av kampanjen Pause skriver de at dette var en kampanje for adverdsendring som tok i bruk mer enn 50 påvirkere og over 200 organisasjoner over hele veredn for å få folk til å stanse før de deler innhold på nettet.

For å bekjempe såkalt «feilinformasjon» utviklet Purpose en samarbeidsstrategi som de omtaler slik:

Feilinformasjon om COVID-19 er et globalt problem som spenner over store byer til avsidesliggende landsbyer og krever massedeltakelse for å bekjempe spredningen. For å takle dette, trengte Purpose en samarbeidsstrategi som gjorde det mulig for oss å nå og engasjere alle målgrupper til tross for deres beliggenhet eller kultur med klare handlingsfremmende oppfordringer for deltakelse. For å nå våre målgrupper på uventede steder, sikret Purpose over 250 samarbeidsavtaler over hele verden.

Vi møtte publikum i hverdagen deres ved å bruke kultur til å presse frem kjernebudskapet bak Pause-kampanjen. Kampanjen har mottatt betydelig influenserengasjement fra over 50 høyprofilerte stemmer, inkludert Chelsea Clinton, Malala og Neil Patrick Harris.

TikTok-samarbeid

TikTok er den raskest voksende sosiale medieplattformen i verden, med det store flertallet av brukerne under 24 år. Inspirert av ideen om å «møte folk der de er» og å levere Pause-meldinger til en yngre demografi, artikulerte vi en ukelang kampanje i samarbeid med TikTok Brasil. Kampanjen inneholdt en TikTok-utfordring, og tre liv med spesialister på desinformasjon og faktasjekking.

Pressedekning

Verified har nådd milliarder av mennesker over hele verden via sterke samarbeid med kringkastings- og sosiale medieselskaper. Dette brede spekteret av mediedekning har utløst samtaler over et bredt spekter av plattformer. Strategien med utbredt, men målrettet mediedekning sørget for at vi bygget profilen til Verified som en troverdig og populær kampanje, samtidig som vi nådde de som var mest sårbare for feilinformasjon.

Maskekampanjen i India

Koordinerte koronainnhold i mainstream media

Purpose skryter av hvordan de sørget for å plassere «riktig» innhold om korona i de største mediene i verden: New York Times, Al Jazeera, EuroNews, DW, France24 osv.

Partner med de største korporasjonene og organisasjonene

På lista over partnerne til Purpose Inc finner vi Bill& Melinda Gates Foundation, Luminate (milliardærene Pierre og Pam Omidyar – eBay), Google, Bloomberg, Rockefeller Foundation, WHO, Unilever, Nike, Tom & Jerry, Amnesty International.

Global propagandakrig

Koronakrisa har vært drevet som en hensynsløs global propagandakrig der ledende forskere og kritikere har vært brakt til taushet eller blitt forsøkt latterliggjort og delegitimert og der det ene budskapet som tjener BigPharma og deres eiere i finansinstitusjoner som BlackRock og State Street har vært pumpet fram 24/ i alle hovedstrømsmedier, som 99% av norske aviser, og ikke minst NRK.

Les: Faktasjekker-industrien er en global kampanje for å slå ned dem som vil avløre sannheten

Faktisk.no og NRK deltar i enda et tvilsomt nettverk

Og de som har solgt krigen mot Syria til ikke minst et vestlig publikum har gjort den samme jobben for å selge BigPharmas koronakampanje.

Forrige artikkelStopp salget av norsk eiendom til skatteparadis!
Neste artikkelGoFundMe tilbakeholdt ni millioner dollar samlet inn til demonstrerende sjåfører i Canada
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).