En gammel kjenning sørger for at vi skal mene det riktige om covid-19

0
Bakgrunnsbilde Shutterstock. Innfelt Nayiras vitneprov om kuvøsene i Kuwait.

WHO føler seg tydeligvis ikke sikker på at deres linje og budskap om covid-19 skal vinne tilstrekkelig oppslutning. Derfor har de inngått en omfattende påvirkningsavtale med et av verdens største PR-byråer, nemlig Hill+Knowlton, selskapet som solgte oss Kuwait-krigen gjennom en tvers gjennom løgnaktig, men svært tåredryppende kampanje. Er det ikke betryggende?

Avtalen mellom WHO og Hill+Knowlton Strategies ble inngått 1. mai 2020 og kan lastes ned her. (pdf) Vi skal gjengi hovedinnholdet. Men la oss først dvele ved hvem Hill+Knowlton er. Som sagt var det de som lagde den svært rørende, og fullstendig oppkonstruerte og løgnaktige historien om kuvøsene i Kuwait.

Den falske historien om kuvøsebarna

I 1990 var det ei ung jente som ga et tåredryppende vitnesbyrd om hvordan irakiske soldater hadde tatt seg inn på en fødeavdeling i Kuwait, hadde ødelagt kuvøsene og latt nyfødte, premature barn dø. Hun kalte seg Nayira. Vitnemålet gjorde et enormt inntrykk og det spilte en stor følelsemessig rolle i den første Gulkrigen mot Irak. Problemet var at hele saka var en bløff. Nayira var datter av Kuwaits ambassadør til USA. Hennes vitnemål ble lagd av et PR-firma, og det hun fortalte hadde ingenting med virkeligheten å gjøre.

Nayiras falske vitnemål

Denne historia har alt. Ung, gråtende jente, premature spedbarn, barbariske soldater. Som Frank Zappa ville ha sagt: It is carefully designed to suck the twelve year old listeners into our camp.

Det var PR-byrået Hill & Knowlton, verdens eldste PR-byrå, som sto for manus, regi, styling og trening av jenta før vitnemålet. Vitnemålet var sånn at kristne pasifister skulle reagere med å støtte krigen mot Irak.

Tobakk, fracking og asbest

Hill & Knowlton jobbet for tobakksindustrien for å undergrave forskning som viste skadevirkning med tobakksrøyking og for oljeselskapene for å undergrave kritikk av skadelige virkninger ved fracking. På 1970-tallet etablerte de noe som ble kalt Asbestos Information Association som solgte budskapet om at asbest ikke er helsefarlig, en kampanje som førte til tusener av unødvendige dødsfall.

Så det vi har å gjøre med er et selskap som ikke går av veien for å selge livsfarlige løgner i masseomfang, bare prislappen er riktig. Selskapet eies av WPP plc som har Vanguard og Oljefondet som store eiere. Og Hill & Knowlton er forførere i eliteklassen. Les om deres kompetanse i adferdspsykologi her.

Skjermdump fra H+Ks nettsider

Les også: Kritiske situasjoner og ukritiske medier – fortellingene som dreper

Innholdet i kontrakten med WHO

Dette er en oversettelse av originaldokumentet:

«Oversikt
Det har aldri vært et mer kritisk tidspunkt for å sikre at folkehelsemeldinger blir forstått og resonerer over hele verden. WHO er et vitenskaps- og evidensbasert fyrtårn for slik informasjon. Imidlertid har det vært kritikk og påstander rettet mot mot Verdens helseorganisasjon (WHO), og medieomtale som kan undergrave WHO som en pålitelig
og kritisk informasjonskilde om globale folkehelsespørsmål.

Covid-19 har dominert daglige samtaler, men ikke alle stemmene er like og ikke alle trenger gjennom og blir lyttet til. Å ha en forståelse for de mest overbevisende meldingene vil være en verdifull ressurs, og vi anbefaler å teste ut dette sammen med influencer-analysen.

Mål
Målet med forskningen er å 1) forstå forståelsen av WHO 2) forstå innflytelsesrike stemmer på lignende fagområder.
Vi vil deretter komme med noen anbefalinger for å bidra til å sikre vitenskap og troverdighet fra folkehelsemeldinger fra WHO for å sikre at det etableres tillit til WHOs råd og at deres veiledning om folkehelse følges.

Nedenfor er en anbefalt tilnærming som inkluderer påvirkningsforståelse, meldingstesting og planlegging. Hver seksjon deles ut hver for seg både når det gjelder prosess og budsjett, slik at vi kan skalere arbeidet deretter for å imøtekomme WHOs behov.

Fase 1 – identifikasjon av influencere og budskap
Influencer-forståelse

Ved å bruke vårt proprietære globale analyseverktøy Sherlock +, vil H + K identifisere påvirkere i viktige regioner basert på deres relevans, rekkevidde og engasjement. Influencers har forskjellige styrker og tjener forskjellige formål, og vi vil klassifisere ledende stemmer på etter tre kategorier:
• Makroinfluencere – de med stort antall følgere (1M +), som kjendiser for større forsterkning av WHO-meldinger.
• Mikroinfluencere – de med mindre, men svært engasjerte følgere. som fungerer som pålitelige rådgivere og informerte kilder.
• Skjulte helter – de uten vesentlig følge, men som likevel former og veileder samtaler, for eksempel helseeksperter som ofte vises på nyhetsprogrammer.
Vi vil vurdere de som får dekning og samtaler på følgende områder:
Det vitenskapelige, medisinske og helsemiljøet – for å sikre at de tror på og går inn for rådene som er gitt.
• Media – for å sikre at artiklene blir balansert i en tid med bekymring, panikk og usikkerhet.
• Frivillige organisasjoner – for å sikre grupper av likestilte og lokale grasrotorganisasjoner som støtter WHOs rolle og dens råd
• Det informerte publikum – de som leser alt og bruker egne kanaler og nettverk for å verdsette eller forkaste påstander.
Meldingstesting
Det vil være kritisk å etablere et grunnleggende mål for offentlig bevissthet og oppfatninger av WHO.

For dette formålet anbefaler H + K å gjennomføre en online undersøkelse for å måle bevisstheten om og holdningene til WHO. Undersøkelsespublikummet vil være informerte velgere – definert som enkeltpersoner som stemmer i de fleste eller alle valg, og følger nøye med på politiske spørsmål på tradisjonelle og sosiale medier. Vi vil gjennomføre feltundersøkelser basert på 1000 folk per valgt land og har gitt skalerte budsjettalternativer nedenfor.»

På dette grunnlaget ble det avtalt at påvirkningskampanjen skulle utvikles.

YouTube player

Event 201: Oversvømme mediene…

På den covid-scenario-øvelsen som ble kalt Event 201 var dette med å kontrollere mediene et svært viktig punkt. Denne øvelsen ble organisert av The Johns Hopkins Center for Health Security, World Economic Forum og Bill & Melinda Gates Foundation. I punkt 7 i anbefalingene heter det:

«Regjeringer vil trenge å samarbeide med tradisjonelle og sosiale medieselskaper for å undersøke og utvikle kjappe tilnærminger for å motvirke feilinformasjon. Dette vil kreve å utvikle evnen til å oversvømme medier med rask, nøyaktig og konsekvent informasjon. Offentlige helsemyndigheter bør samarbeide med private selskaper og pålitelige samfunnsledere. slik som ledere av trossamfunn for å fremme faktainformasjon til ansatte og innbyggere. Pålitelige, innflytelsesrike selskaper i privat sektor bør skape kapasitet til raskt og pålitelig å øke offentlig kommunikasjon, håndtere rykter og feilinformasjon og forsterke pålitelig informasjon for å støtte offentlig formidling. Nasjonale offentlige helsebyråer bør jobbe i nært samarbeid med WHO for å skape evnen til raskt å utvikle og publisere konsistente helsemeldinger. For sin del bør medieselskaper forplikte seg til å sikre at autoritative meldinger blir prioritert og at falske meldinger undertrykkes, inkludert ved bruk av teknologi.» (Vår uth. red.)

WHOs kontrakt med Hill & Knowlton er en direkte oppfølging av denne anbefalinga. Og hvis du føler at mediene drukner deg i informasjon og dødsfall og sosial distansering og maskebruk morgen, middag og kveld, så kan du i hvert fall være trygg på at PR-kampanjen er i de mest profesjonelle hendene som finnes. Nylig kunne NRK TV melde at siste døgn hadde 30 mennesker i Kina testet positivt for covid-19. Vi kan legge til at det representerer 0,000002 % av Kinas befolkning. Nyhet? Eller bare dagens dose?

Og hvis du irriterer deg på ordet influencer, så må du bare være klar over at det er et engelsk betegnelse på en som har solgt navnet sitt, ansiktet sitt og ryktet sitt til et PR-byrå for å selge et budskap. Det finnes også andre og mindre hensynsfulle navn på denne typen virksomhet.


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

Forrige artikkelNoen fakta om USAs økonomi
Neste artikkelKina klare for å bryte med USA-dominert banktjeneste
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).