Rasende sjåfører: «Jeg har tjue års ansiennitet, og tjener 11,32 euro i timen»

0
© Ouest-France

Lastebilsjåfører i Frankrike samler seg til kamp. De er blant de berømte «andre-linjearbeiderne» som fortsatte å drive landet under den første nedstengning. Og der er blant dem som fortsatt venter på en lønnskompensasjonen som de er blitt lovet så lenge. Nå er tålmodigheten slutt. Dette skriver avisa Libération.

Denne uka organiserte flere hundre sjåfører blokader på forskjellige steder i det nordvestlige Frankrike, spesielt i nærheten av det regionale transportsenteret Lesquin og Dunkirk (Nord), i Outreau (Pas-de-Calais), men også i Vannes ( Morbihan), hvor CGT også har lansert en aksjon, og i Calvados.

Opération des routiers en colère : immense bouchon au Prat sur la RN166

Les routiers en colère, des bouchons sur les routes du littoral et de la métropole lilloise

Routiers en colère : une double action prévue sur l’A13 lundi 13 décembre

Aksjonene organiseres av FO Transports. Med denne mobiliseringa håper FO å legge press på arbeidsgiverne i ei tid hvor det pågår forhandlinger om lønn. Selv om de ikke aksjonerer for øyeblikket, truer andre fagforeninger som CFDT og CFTC med å gjøre det hvis neste forhandlingsrunde, planlagt til 5. januar, ikke gir noe brukbart resultat.

Når det gjelder framtidsutsiktene, er de svært svake: «Jeg har tjue års ansiennitet, jeg ligger på 11,32 euro i timen», vitner Michel Dufeil, sjåfør i selskapet Stef Chateaubourg, som ligger ikke langt fra Rennes. Men «ikke bare hadde jeg et diplom, men jeg er også ansvarlig for varene mine. Vi henger virkelig etter, legger denne CFDT-delegaten til. Han kjører gjennom Bretagne hver natt. Som mange av sine kolleger må Michel Dufeil stole på bonuser og lønnstillegg (natttimer, tilsvarende timer tatt i betraktning lastebilsjåførers ventetid, ansiennitetssats og reisekostnader).«Jeg ender opp på 2500 euro per måned, men jeg jobber fra 0.30 til 11.00,» forklarer han igjen. Og for å snakke om inflasjon: «I dag, mens aksjonærene putter profitt i lomma, blir vi overkjørt av inflasjonen. Jeg bor 50 kilometer fra arbeidsplassen min, tur-retur er det 100 kilometer. Tenk deg hvor mye av lønna min som går til diesel!»

«Det er mangel på 20.000 sjåfører, men ingenting er gjort for å gi dem ordentlige vilkår,» bemerker Thierry Valentin, generalsekretær i CFDT Transports Grand Nord.

Forrige artikkelStatens eiendommer på vei til Wall Street
Neste artikkelNordisk Covid-erklæring