Global ølindustri og illusjonen om fritt valg

0

Man kan gå på en bar (i den grad det er tillatt i disse tider) og drikke øl fra fem forskjellige land, eller gjerne fem forskjellige kontinenter, og tro at man har hatt et fritt valg. Når regninga gjøres opp vil det kanskje vise seg at kvelden eneleverandør har vært AB InBev, som eier merkevarer som Budweiser, Beck’s, Stella Artois, Leffe, Modelo og Corona.

Verdens bryggeriindustri er nemlig tungt monopolisert. De seks største selskapene kontrollerer nemlig 58,6 prosent av verdensmarkedet. Tre av fem flasker øl som blir solgt i verden kommer fra seks produsenter. Dette går fram av denne oversikten fra Statista.

Felix Richter skriver:

I løpet av de siste to tiårene har selskaper som Anheuser Busch InBev, Heineken eller Carlsberg konsolidert hundrevis av ølmerker under sitt eget tak, noe som har skapt en illusjon av valg for forbrukere rundt om i verden.

Ta for eksempel de fem mest verdifulle ølmerkene ifølge Brand Finance, hvorav fire tilhører AB InBev, som eier verdensberømte merker som Budweiser, Beck’s, Stella Artois, Leffe, Modelo og Corona. Og mens selskapet ble tvunget til å selge den amerikanske virksomheten til de to sistnevnte til Constellation Brands på grunn av antitrust -bekymringer i forbindelse med oppkjøpet av Grupo Modelo, viser det fortsatt hva et bredt spekter av internasjonale merker verdens største bryggerikonsern eier.

Du kan lett gå til en bar, prøve fem forskjellige øl fra fem forskjellige land, nei kontinenter, uten å innse at AB InBev var din eksklusive ølleverandør for kvelden. Og selv om vi har sett en boom i uavhengige håndverksbryggerier i løpet av de siste årene, er produksjonen fortsatt bitteliten i forhold til de nevnte globale aktørene. Ifølge Brewers Association produserte USAs 8.764 operative håndverksbryggerier 23 millioner fat (rundt 27 millioner hektoliter) øl i 2020. AB InBev alene produserte nesten sytten ganger dette ifølge offisielle tall fra selskapet som gjengis av som humlespesialisten BarthHaas. Til sammen utgjorde de seks største bryggegruppene som ble vist i diagrammet omtrent 60 prosent av den globale ølproduksjonen i fjor.

Og gjett hva: Vanguard, en av de vanlige mistenkte, er blant de største eierne i samtlige seks, også de to kinesiske. Og Oljefondet er blant de største eierne i fire av dem!

Fri konkurranse, fritt valg? Glem det. Konkurransens sluttresultat er monopol, og her har vi altså enda en bransje der mangfold i virkeligheten er enfold.

Les også: Merkevarene, ikke mangfold, men enfold

Her ser du hvordan «mangfoldet» i matvarebransjen i virkeligheten er en gigantisk illusjon:

Forrige artikkelJimmy Dore viser fram president Bidens desinformasjon og andre rare uttalelser
Neste artikkelSveriges utenriksminister: – Vi deltar gjerne i forsøket på å avsette Putin