Markedet for skipsfrakter fra Kina har nådd astronomiske nivåer, skriver fagfolk i bransjen. Det er registrert charterkontrakter på 100.000 dollar per dag, skriver American Skipper.
Constantin Baack, administrerende direktør i MPC Container Ships, sier at de kjøpte et skip for 8 millioner dollar. Den kjøpesummen tar de inn på en eneste frakt, skriver FreightWaves.
Denne grafen sier alt om hvor hett dette markedet er nå:
«Disse faktorene har gjort global containerskip til et sterkt forstyrret, underforsynt selgers marked, der rederier kan ta fire til ti ganger normalprisen for å flytte gods,» sa Philip Damas, administrerende direktør i det maritime konsulentfirmaet Drewry.
«Vi har ikke sett dette innen skipsfart på mer enn 30 år,» sa han og la til at han forventet at de «ekstreme prisene» skulle vare til det kinesiske nyttåret i 2022. Her er noen oppsiktsvekkende tall: spotprisen per container i Kina-USA. Østkystruta – en av verdens travleste containerruter – har klatret over 500% fra ett år siden til $ 20.804 denne uka, sa godssporingsfirmaet Freightos. Det kan sammenlignes med i underkant av $ 11.000 27. juli eller for omtrent en uke siden. Kostnaden fra Kina til USAs vestkyst er litt under $ 20.000, mens den siste Kina-Europa-prisen er nesten $ 14 000, viser Freightos’ data.
Dette skjer altså i et situasjon der verdensøkonomien på ingen måte har kommet seg ut av koronakrisa, og samtidig med at inflasjonen går til værs i USA. Slike fraktrater vil naturligvis drive inflasjonen ytterligere oppover, ikke minst i USA. Shadowstats meldte i juni om en faktisk inflasjon i USA på 9 prosent med kurs rett til værs.