Kinas nye «soft power»

0
Fra nyhetssidene til CGTN

Kina har uten tvil verdens sterkest voksende økonomi og er verdens ledende industriland og handelsnasjon. Men man kan ikke akkurat si at Kina briljerer i sin kommunikasjon med omverdenen eller at landet foreløpig har vært noen utfordrer til Hollywoods og USAs kulturelle hegemoni. Dette kan være i ferd med å endre seg.

Det var den israelske kritikken av angivelig «antisemittisme» i den kinesiske TV-kanalen CGTN som ledet oss på sporet av disse endringene.

Kritikken rettet seg mot journalisten Zheng Junfeng og hans program Global Business.

CGTN er en moderne TV-kanal med et preg som likner dens vestlige konkurrenter, og de har ankere på journalister fra mange nasjoner og etniske grupper. De ser nesten ut som om de er plukket ut utfra en «politisk korrekt» casting:

Dette er bare tre av ei lang rekke journalister og ankere på CGTN. Poenget er åpenbart å framstå som globalt orienterte og internasjonale.

Zheng Junfeng og Global Business ser ut til å ha mange interessante innslag, og det gjelder også mange av de andre sektoren av kanalen. Her retter man seg ikke først og fremst mot et innenlandsk kinesisk marked, men mot verden utenfor.

Russiske RT.com har gjort dette lenge. De har også ansatt eller engasjert en rekke vestlige kommentatorer, og de fleste av dem interessante. CGTN og andre kinesiske kanaler kommer sikkert til å gjøre det samme. Og det samme kommer til å skje med kinesisk film og underholdning.

Så norske journalister som opplever at det skjæres ned på budsjettene i norske medier har kanskje et nytt arbeidsmarked i det fjerne Østen?

Forrige artikkelFakta om den store pandemien i Norge
Neste artikkelHvorfor insisterte Faktisk på at det ikke finnes behandlinger mot covid-19?