Al-Nusra goes to Hollywood

0
Reklame for filmen "For Sama"

Krigsforbrytelser drapert i babyteppe.

Eva Thomassen

Av Eva Thomassen.

«Denne filmen er så sterk at det er vanskelig å ta den innover seg», «gripende og intim krigsdokumentar som aspirerer til klassikerstatus». 

Filmanmeldere verden over har latt seg fascinere av dokumentarfilmen «For Sama», som er laget av Waad al-Kateab og Edward Watts. 

Hun begynte å filme mens hun var student, for å dokumentere studentenes opprør mot Syrias president Bashar al-Assad, og fortsatte å filme mens Aleppo ble angrepet, mens hun forelsket seg og fikk barn med legen Hamza og hvordan det var å ta vare på et barn midt i en krig.

– Den gjør et uforglemmelig inntrykk, sier festivaldirektør Tor Fosse i Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) til VG.

– BIFF var så heldig å få besøk av Edward Watts, den ene av regissørene. Et intimt, ufattelig vondt og vakkert filmbrev fra mor til datter, og et sjeldent vitnesbyrd fra krigen, fortalt fra et kvinnelig perspektiv

Terningkast 6

Filmen ble nominert til Oscar for beste dokumentar i 2019. Den vant britenes Oscar, altså BAFTA, og har fått 70 andre utmerkelser og 46 andre nominasjoner

Øyvor Dalan Vik i Dagens Næringsliv konstaterer at «For Sama» er «den sterkeste blant alle filmene som ikke ble satt opp i Norge på grunn av koronastengte kinoer».

– Jeg mener den er et av de viktigste, filmatiske dokumentene fra krigen i Syria fordi den viser oss både tragedien og håpet, sier Vik til VG.

Aftenpostens anmelder Kjetil Lismoen gir filmen terningkast 6 og kaller den en «gripende og intim krigsdokumentar som aspirerer til klassikerstatus». 

The Guardian kaller filmen «umulig å ignorere» og gir den fem av fem stjerner.

Bakteppet

Det er 10 år siden krigen mot Syria startet. Hva er da bedre enn å bli minnet på at «Assad-regimet» slo ned et fredelig opprør med en film om nettopp «revolusjonen»?

Filmen er egentlig mye sterkere enn VG reklamerer med her. Mye sterkere. VG og resten av det vestlige publikum, medier, Hollywood, filmfolk, presenterer en film for oss produsert av terrorister. Om terrorister. Terrorister fra Al-Nusra. Vi skjønner det bare ikke… Alt de sier og alt de gjør er gjenkjennelig. «Frihet, demokrati og menneskerettigheter». Hvem vil ikke ha det?  De snakker om «revolusjonen». De får priser. Blir intervjuet. Rett og slett er de blitt pop-stjerner

Men, for hvem er filmen vanskelig å ta innover seg? For et hjernevasket publikum i Vesten er dette en feelgood film. For den syriske sivilbefolkningen  i Aleppo og over resten av Syria er filmen en påminnelse om den terroren sivilbefolkningen har gjennomlevd i 10 år. Og, ikke minst krigstypene fra vestlige mediene som bombarderer oss med løgner «For Sama» er en slik løgn. En av en lang rekke løgner om krigen mot Syria. Løgnene om Øst-Aleppo har vært de viktigste for dem som har betalt for dem.

Øst-Aleppo 2016 Bana

Vi husker Bana? Den syv år gamle jenta som twitret løgner formidlet som desperate rop under «bomberegnet fra russiske og syriske bombefly». Etter Øst-Aleppo ble befridd eller «falt» som vi i vesten sa, så vi plutselig Bana på fanget til Erdogan. Vi så henne sammen med Madeleine Albright da de begge mottok pris av Atlantic Council. Vi så Bana på scenen under Oscar utdelingen. Kort sagt overalt ble hun hyllet. Et barn på syv år som ba Trump starte en tredje verdenskrig for å redde det syriske folket. Nå hører vi ikke mer fra Bana. Oppbrukt. At pappaen og mammaen til Bana var med i terrorgruppa Al-Nusra og brukte Bana som maskot og pådriver for at vesten skulle redde «revolusjonen» i Syria, visste vi ikke og vi bryr oss ikke. «Falt Øst-Aleppo falt revolusjonen»- Norske Bendik Sørvik skrev til og med bok hvor tittelen gjenspeilte sorgen: «Den tapte revolusjon». Boka var påbegynt før Øst-Aleppo «falt». Hadde ikke Øst-Aleppo «falt» hadde nok ikke «tapt» vært del av tittelen på boka.  

White Helmets

Vi stiftet bekjentskap med White Helmets for første gang i Øst-Aleppo.  De var vanlige snekkere, lærere, renholdsarbeidere og diverse hverdagshelter som gravde i ruinene etter russiske bombefly. Alltid med hvite hjelmer på. Det var White Helmets varemerke. «Under The Rubble». White Helmets er nå i Idlib og fortsetter med å filme og løpe mot kameraene og ambulanser som alltid står langt unna. Hva gjør White Helmets i disse dager når det ikke sirkler russiske bombefly over idlib. Som den godhjerta sivilomsorgsorganisasjonen de er, har de skiftet ut kjeledressen med smittevernutstyr. Med hvite hjelmer.

«Last men of Aleppo”

En prisbelønt film om heltene fra Aleppo har selvfølgelig funnet vegen til stuene i vesten. Der kan vi i ro og mak beundre innsatsen deres «Under The Rubble» i Øst-Aleppo. Stadig speidende etter russiske bombefly. Alltid klar med kamera og riktig lyssetting «Under The Rubble». Vi ser dem mate katter og fugler når bombeflyene har tatt en pause. Her skal det ikke være tvil om omsorgsevnen til heltene våre. Hvorfor er de helter? De har jo bare på seg en kostyme. Hvem vanner blomster med hjelmen på? Man kan nesten lure på om det er MI6 som står ansvarlige for HMS. Ikke usannsynlig. Den tidligere britiske etterretningsoffiseren James Le Mesurier, er hjernen bak White Helmets. Filmen «Last men of Aleppo» er en løgn. Den også. White Helmets satt på bussen til Idlib sammen med Bana og moren og faren. På samme bussen satt også Sama sammen med moren og faren. Alle «ansatte» i Al-Nusra. Lønnsslippen står det UK/USA på. De etterlot seg  en minelagt bydel hvor til og med leker var stappet med eksplosiver. James Le Mesurier ble forøvrig funnet død på fortauet utenfor huset han bodde i Istanbul i 2020. Visstnok et selvmord. Sannsynligvis samme type selvmord Jeffrey Epstein begikk…

Omran

Lille Omran ble brukt på forsidene i hele verden. Praktisk talt likelydende og samtidig. Da Omran dukket opp senere sammen med foreldrene, var de ikke interessert.

Gutten I den orange ambulansen gikk som «varmt hvetebrød» i vestlige medier. Han var og se på forsiden av absolutt alle aviser.  Hvorfor ble denne videoen laget og hvorfor ble den spredd som ild i tørt gress uten at vi hadde et snev av kilder annet enn White Helmets? Han som ble omtalt som «fotografen» av det ikoniske bildet, «Fotografen» Mahmud Raslan fikk mulighet til å gråte og fortelle en historie om russiske og syriske bombefly prime time i alle store TV-kanaler i vesten. Han hadde funnet Omran «Under The Rubble…«Fotografen» fikk til og med intervjueren på CNN å gråte live under sendingen. Men, hvem var egentlig «fotografen»? Han var en del av terrornettverket Al-Zinki.

Han har tatt en selfie som han har lagt ut på facebook hvor han står sammen med terrorister  som skar hodet av den lille palestinske gutten Abullah Issa, filmet det og la det ut på nettet. Den historien nådde ikke redaksjonen i Vesten.

Etter Øst-Aleppo ble befridd fikk vi sannheten om Omran. Den vi ble presentert for var en løgn. Nok en løgn. Men, sannheten om Omran ble ikke vist på forsidene av mediene i vesten. Ikke som en liten notis en gang.  

«For Sama»

På vaskeseddelen, traileren og i filmanmeldelser kan man ikke få fullrost denne filmen. Det er bortimot det ultimate som filmindustrien kan varte opp med. Det er en rørende historie om en to «revolusjonære» syrere som sammen med andre «revolusjonære» syrere kjemper for «revolusjonen» i Øst-Aleppo. Det er et drama som utspiller seg. Det er en ekte krigsfilm, men også en kjærlighetsfilm. De gifter seg, hun blir gravid, de er lykkelige, far jobber som lege ,mor filmer revolusjonen. Filmen handler om Sama. Et barn født av revolusjonen. En kamp. Kort sagt en ekte feelgoodfilm. «For Sama» er en film om Sama, til Sama og den syriske «revolusjonen».

Familien blir intervjuet over alt. Før filmen, etter filmen, om filmen. Alt handler om den syriske «revolusjonen». Og, med den følger «Assad-regimet» som må styrtes «Under The Rubble». Det er det «revolusjonen» handler. Et folkelig opprør. De snakker på vegne av det syriske folkets kamp for «demokrati og menneskerettigheter».

Filmen får priser overalt. Det finnes knapt priser igjen. Spellemannprisen?

Prime time «Den siste legen»

Hva gjorde «den siste legen» på fritida.

Når man ser store stjerner er man alltid litt nysgjerrig på hvem disse menneskene er. Litt Se og Hør. La oss ta en titt på hvem disse stjernene både foran og bak kameraet er. La oss se på hvordan de levde i Øst-Aleppo. Hvordan revolusjonen så å si artet seg til daglig. Dette er ekte mennesker som filmer seg selv. Det fremstilles som de kjemper for Syria. For det syriske folket i en revolusjon. En revolusjon som får enorm støtte i Vesten. Så enorm at man tror filmer er ekte uten å sjekke ektheten. Vi snakker om Syria. Vi snakker om terror. Vi snakker om Øst-Aleppo. Vi snakker om filmutstyr. Vi snakker om bakmenn. Vi snakker om hvem som finansierer en slik film laget i et området som var styrt av en terrorgruppe som skar hodet av mennesker. Vi snakker om en krigssone. Hvem fraktet filmutstyret ut og inn av Syria? Hvem stod bak og hvem finansierte filminegn i Øst-Aleppo? Det var terrorgruppa Al-Nusra som hadde kontrollen i Øst-Aleppo og det var terrorister som styrte grenseovergangene mot Tyrkia. Så, hvordan kunne helt vanlige mennesker som ville filme en revolusjon stole på terrorgruppene? Hvordan kunne terrorgruppene stole på at det som ble filmet ikke røpet hva som faktisk skjedde i Øst-Aleppo?

Vi har fått høre at far var lege. En hardtarbeidende lege. Som reddet liv «Under The Rubble» etter russiske bombefly.

 La oss se på hva far drev med på fritiden.  Når han ikke var «lege»

Her står han med Sama løftet i været som en maskot. Han står sammen med terrorister i Al-Nusra og andre Al-Qaida affilierte grupper. Sama er drapert i flagget til terrorgruppa Free Syrian Army» Terrorguppa vi er blitt fortalt er en «moderat» opprørsgruppa. Som er å betrakte som Syrias «rettmessige» hær. Flagget «opposisjonen» eller «revolusjonen»  Som Sama er drapert i.

Her er Sama på scenen sammen med terroristen. Abdel-Basset al-Sarout, drept i 2019 og omtalt som et «ikon av revolusjonen», en helt og en frihetskjemper.

Her i samarbeid med terrorister fra terrorgruppa Fastaqim Union/Al-Quaida, hvor de studerer kartet over et boligområde i Øst-Aleppo det planlegges angrep mot.

Propaganda

Syria er utsatt for den største propagandakrigen i historien.

Hackere fra Anonymous har trengt gjennom datasystemene til Storbritannias utenriksdepartement og tatt hundrevis av filer som beskriver landets propagandaprogrammer i  Syria.

I et sikkerhetsbrudd med enorme proporsjoner ser det ut til at hackerne har målrettet hacket filer som angir de økonomiske og operasjonelle forholdene mellom Foreign, Commonwealth and Development Office (FCDO) og et nettverk av private kontraktører som har hatt skjulte medieplattformer i Syria gjennom den ti år lange krigen. I de lekkede dokumentene finnes flere hundre vedlegg som avsløret et propagandanettverk av utrolige dimensjoner.

Alle deler av den syriske opposisjonen ble trent og markedsført av vestlige regjeringsstøttede PR-firmaer, fra  politiske fortellinger til  merkevarebygging, fra det de sa til der de sa det. Disse kontraktørene organiserte også intervjuer for syriske opposisjonsledere i vestlige medier, som BBC og Chanel 4. Målet var å fremme vestens støtte til de «moderate» opprørerne.

«For Sama» er finansiert og laget i samarbeid med Chanel 4. Alt fra kamerautstyret hun brukte i Øst-Aleppo til ferdig produkt. «Den siste legen» brukes som kilde av både Chanel 4, CNN og BBC der han kommer med en ferdigskrevet manus med bønn om hjelp. Den hjelpen trengte Hillary Clinton for å få ønsket om en flyforbudssone over Øst-Aleppo oppfylt. Det fikk hun ikke.

PR-byråder påvirket ikke bare måten media dekket Syria på, men som de lekkede dokumentene avslører, produserte de sine egne propagandistiske pseudonyheter for sending på store TV-nettverk i Midtøsten, inkludert BBC arabisk, Al Jazeera, Al Arabiya, og Orient TV.

Det ble etablert  direkte kontakt med noen av de store regionale og internasjonale nyhetsbyråene. Det ble etablert kontakt med over 1600 vestlige journalister. Samt med «Syria-kjennere» .En liten gruppe av sivile talspersoner for «opposisjonen» fikk trening i å opptre som  troverdige mellommenn mellom regionale og internasjonale telegrambyråer som Al-Jazeera, Al Arabia, Orient, Sky News Arabic og CNN, BBC, BBC Arabic, The Times, The Guardian, FT, NYT, Reuters og andre.

Dette skriver Ben Norton i The Grayzone. 

ARK apparently had operatives on the ground inside Syria at the beginning of the regime-change attempt in 2011, reporting to the UK FCO that “ARK staff are in regular contact with activists and civil society actors whom they initially met during the outbreak of protests in spring 2011.”

Det er grunn til å tro at disse kontraktørene var i Syria allerede da opprøret i mars 2011 startet. Og, hadde etablert et nettverk over hele Syria. Blant annet i samarbeid med Syrian Observatory for human rights (SOHR). Flittig brukt som kilde. SOHR etablerte allerede i 2006 et nettverk i Syria med over 100 angivere spredt over  hele landet. Formål? Forberede krigen mot Syria i 2011.

Målet var så enkelt som å få støtte  i egen befolkningen. I Norge var det den norske befolkningen. Modellen har fungert etter planen fra krigen startet i 2011 til i dag, 10 år etter.

VG feirer dette med å vise en film av og med terrorister.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.